Współprace w modzie nie od dziś są popularne i wywołują duże zamieszanie w branży. Projektanci z sieciówkami, celebryci z markami luksusowymi, młode brandy z organizacjami charytatywnymi. Ostatnie dni to zalew informacji o tego typu projektach. Kolekcje Resort już dawno za nami, do rozpoczęcia tygodni mody zostały dwa miesiące, a w sklepach ostały się jedynie resztki wyprzedaży. Sezon ogórkowy? Na szczęście nie.
Alber Elbaz x LeSportsac
Wielki powrót mistrza. Alber Elbaz, długoletni dyrektor kreatywny domu mody Lanvin, powraca z kolekcją akcesoriów dla firmy LeSportsac. Znajdziemy w niej kosmetyczki, torby i plecaki przyozdobione w ulubione przez projektanta (i dobrze znane z projektów Lanvin) kreskówkowe wzory. Wśród nich motywy zwierzęce, „miłosne” wyznania i mocne kolory. Zastanawiające, że Elbaz zdecydował się na współpracę z firmą, której główną klientelę stanowią amerykańskie uczennice liceum i japońscy turyści. Jak się jednak okazuje – nie on pierwszy. Kolaboracje z LeSportsac mają na swoim koncie: Diane von Furstenberg, Stella McCartney, Jonathan Adler, Liberty of London i wielu, wielu innych. Udany sposób, by o sobie przypomnieć.
Victoria Beckham x Reebok
Pierwsze informacje o współpracy Victorii Beckham z Reebokiem pojawiły się w listopadzie ubiegłego roku. Kwietniowe zdjęcia Posh Spice i giganta koszykówki oraz ambasadora Reeboka Shaqa O’Neala obiegły Internet i wzbudziły niebywałe zaciekawienie. Oto brytyjska projektantka, hołdująca elegancji i minimalizmowi w modzie, projektuje dla marki sportowej? Nie ona pierwsza. Kolekcja Stelli McCartney dla Adidasa jest już stałym punktem repertuaru projektantki, awangardowa marka Sacai też zdecydowała się na współpracę z Nike. W przypadku Beckham, nazwisko dodatkowo zobowiązuje. Na kolekcję składają się t-shirty, bluzy i skarpety z charakterystycznym wizerunkiem Shaqa łapiącego obręcz kosza, z numerem 34 (przypisanym do O’Neala) i listą jego osiągnięć, (a ta jest spora). Na ubraniach pojawia się także dyskretne logo VB. Może i projektantka nie dała tu zbyt dużego upustu swojej kreatywności, ale jak sama podkreśla, nie taki był jej zamiar. Możliwość urzeczywistnienia mojej estetyki w asortymencie sportowym jest czymś, co od dawna chciałam zrobić. Współpraca z Reebok umożliwi mi dalsze promowanie mojej wizji w nowej kategorii. Biznesowe podejście przede wszystkim. A jak biznes – to najlepiej z rodziną, dlatego kampanię kolekcji sfotografował najstarszy syn Victorii, Brooklyn.
Dapper Dan x Gucci
Historia tej współpracy aż prosi się o film. W latach 80. pasjonat mody i krawiectwa, nowojorczyk Daniel Day (znany szerzej jako Dapper Dan) zasłynął z tworzenia wyjątkowych ubrań dla największych gwiazd sportu i hip-hopu. Lubiący się pokazać celebryci, tylko u Dapper Dana mogli dostać to, na czym im najbardziej zależało – logo. Nowojorczyk opracował bowiem metodę kopiowania słynnego monogramu LV na wszelkiego rodzaju materiały, z którego tworzył „oblepioną” logo odzież i akcesoria. Jeden z jego pomysłów – kurtka z balonowymi rękawami usianymi monogramem LV zaprojektowaną dla olimpijki Diane Dixon – tak spodobał się Alessandro Michele, że postanowił skopiować pomysł i zaprezentował podobną, tyle, że już w wydaniu Gucci w kolekcji Cruise 2017. Sprawa szybko wyszła na jaw, a Gucci i Daniel Day… rozpoczęli współpracę! Jej efekty właśnie ujrzały światło dzienne. Projekty Dapper Dana z lat 80. zostały nieco „odświeżone” przez Michele i podane w typowej dla Gucci odsłonie. Zresztą, zobaczcie sami.
Thom Browne x FC Barcelona
Amerykański projektant właśnie rozpoczął współpracę z klubem piłkarskim FC Barcelona. Począwszy od sezonu 2018/2019, przez następne trzy lata, piłkarze katalońskiego klubu podczas wyjazdów w ramach Ligi Mistrzów oraz La ligi będą prezentować projekty z trójkolorową metką Thom Browne. Znając wyobraźnię projektanta, możemy spodziewać się garniturów w zestawie z krótkimi spodniami czy superbcisłych trzyczęściowych kompletów. Co na to Messi i koledzy? Przekonamy się 26 sierpnia podczas pierwszego meczu wyjazdowego Katalończyków. Czy piłkarze Barcy będą najlepiej ubranymi sportowcami na świecie? Patrząc na drużynę NBA Cleveland Cavaliers, którą Browne ubierał w tegorocznych rozgrywkach play-off, myślę, że tak. Chociaż konkurencja jest ogromna. Bayern Monachium współpracuje z Armanim (ultraeleganckie granatowe garnitury), a nieco bardziej frywolny Manchester City z DSquared2 (bomberki i spodnie 7/8). Od koloru do wyboru. Ale co na to kibice?
Jason Wu x ELOQUII
Inny amerykański projektant, Jason Wu (ulubieniec m.in. Michelle Obamy) ogłosił właśnie współpracę z marką ELOQUII, specjalizującą się w modzie plus size. ELOQUII to marka, która robi wiele by uatrakcyjnić modę dla kobiet o większych rozmiarach – linia sukien ślubnych stworzona we współpracy ze słynną za oceanem Stone Fox Bride, kolekcja kapsułowa z Missoni czy ubrania zaprojektowane przez Reese Witherspoon, cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem klientek, które do tej pory narzekały na dość ograniczony wybór odzieży plus size. Kolekcja Jasona Wu w sklepach pojawi się dopiero jesienią, ale ujawniony właśnie szkic zapowiada niezwykle kobiece kreacje. Warto poczekać na efekty!