noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
wartość rynku mody w Polsce

Wartość rynku mody w Polsce rośnie? Najnowsze dane nie pozostawiają złudzeń

REKLAMA
noSlotData

Dla osób związanych z rynkiem mody ostatnie lata to czas wielu wyzwań. Okres pandemiczny wymusił na markach między innymi zmianę kanałów dystrybucyjnych oraz dopasowanie produktów do nowych oczekiwań konsumentów. Napaść rosyjskich wojsk na Ukrainę była ciosem, wciąż odbijającym się na wskaźnikach gospodarczych. Jak radzi sobie branża?Czy wartość rynku mody w Polsce rośnie? Na to pytanie odpowiada raport stworzony przez Dom Maklerski Banku BPS.

Autor: Paweł Makosz

Sytuacja makroekonomiczna

Największym wyzwaniem makroekonomicznym w Polsce pozostaje inflacja. Kwietniowy odczyt cen towarów i usług konsumpcyjnych wykazał jej wzrost o 14,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto jednak zauważyć, że inflacja wyhamowuje, a eksperci zgodnie twierdzą, że jej szczyt mamy za sobą. Pamiętajmy jednak, że obecne wyniki wciąż są niepokojąc, a wzrost cen pozostaje na wysokim dwucyfrowym poziomie. 

Z raportu stworzonego przez Dom Maklerski Banku BPS wynika, że wysokość inflacji w negatywny sposób odbija się na wskaźnikach ufności konsumenckiej. Przez cały 2022 rok zarówno bieżący (BWUK), jak i wyprzedzający go wskaźnik (WWUK) pozostawały ujemne. Najgorsze nastroje wśród konsumentów panowały w październiku (BWUK= -35,7, WWUK= 45,5). W kwietniu bieżącego roku odnotowano poprawę, BWUK wyniósł -32,2, natomiast WWUK -19,7. W ocenie ekspertów z BPS wskaźniki ufności konsumenckiej wejdą na trajektorię stałego polepszenia, jednak w 2023 roku nie są spodziewane ich dodatnie wartości.

Sprzedaż detaliczna w Polsce

W pierwszym kwartale 2022 roku pozytywnie zaskakiwały odczyty obrazujące sprzedaż detaliczną w Polsce. Szczyt dynamiki przypadł na czwarty miesiąc ubiegłego roku, kiedy to sprzedaż wzrosła o 19 proc. rdr. Następnie obserwowaliśmy spodziewane spowolnienie, wywołane między innymi postępującą inflacją mającą wpływ na realną grubości portfeli konsumentów. BPS zauważa jednak, że pomimo wyraźnego wyhamowania, w żadnym miesiącu zeszłego roku nie odnotowano ujemnej dynamiki sprzedaży. 

Dane ze stycznia 2023 roku pokazały, że w Polsce wyraźnie osłabła konsumpcja. Jej spadek w porównaniu z pierwszym miesiącem ubiegłego roku wyniósł 0,3 proc. Jedyną grupą, która uniknęła negatywnego odczytu była „tekstylia, odzież, obuwie”, w której wzrost sprzedaży wyniósł 15,7 proc. rdr. Eksperci przygotowujący raport prognozują powrót trendu wzrostowego dla sprzedaży detalicznej najwcześniej w II kwartale 2023 roku.

Sytuacja na rynku pracy w Polsce

Zdaniem BPS utrzymanie dodatniej dynamiki sprzedaży detalicznej w 2022 roku, przy tak wysokiej inflacji, było możliwe dzięki podwyżkom wynagrodzeń. Ich dynamika była wprawdzie mniejsza niż wzrost inflacji, ale do pewnego stopnia pozwalała na zamortyzowanie spadku dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych. W ubiegłym roku wynagrodzenia rosły średnio o 12,9 proc., podczas gdy średnioroczna inflacja pozostawała na poziomie 13,9 proc.

Konkretyzując, w ubiegłym roku wzrostowy trend wynagrodzeń widoczny był od stycznia do listopada. W grudniu dynamika rdr spowolniła do 10,3 proc. W styczniu 2023 roku ponownie rozpędziła się osiągając zaskakujący poziom 13,5 proc. Na koniec pierwszego miesiąca ubiegłego kwartału wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw przekroczyło, po raz drugi w historii, 7 tys. PLN i wyniosło 7330,96 PLN.

Warto zauważyć, że pomimo nieprzyjaznej sytuacji makroekonomicznej rynek pracy nie wykazywał w ostatnich miesiącach słabości. Średnioroczna stopa bezrobocia wyniosła w 2022 r. 5,4 proc., przy czym od lutego do listopada liczba osób nie posiadających zatrudniania malała. W kwietniu 2023 roku szacowana przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej stopa bezrobocia wyniosła 5,3 proc. Oznacza to, że jej poziom mógł spaść o 0,1 pkt proc. w porównaniu do marca oraz o 0,3 pkt proc. w zestawieniu z czwartym miesiącem 2022 roku.

Wartość rynku mody w Polsce

W 2021 roku wielkość rynku odzieżowego w Polsce szacowano na około 10,6 mld EUR. Raport BPS wykazuje, że w latach 2017-2019 wzrastał on w średniorocznym tempie 7,7 proc. To wynik znacznie powyżej europejskiej średniej, która wynosiła 1,5 proc. 

Pandemiczny 2020 rok przyniósł spadek rzędu 10 proc. do 10,7 mld EUR. Przez wzgląd na utrzymujące się restrykcje i ograniczenia w handlu ten poziom utrzymywał się również przez 2021 rok. Sprzedaż online, mimo dynamicznego wzrostu, nie zdołała zrekompensować strat związanych z cięciami wydatków klientów. Eksperci BPS zauważyli, że dopiero 2022 rok przyniósł odbicie w branży. 

Jaka czeka nas przyszłość? Według prognoz Statisty w latach 2022-2026 wartość przychodów z całego rynku odzieży w Polsce odnotuje średnioroczny 8,5-proc. wzrost. Oznacza to, że na koniec tego okresu wielkość branży może osiągnąć poziom 15,9 mld EUR.

Przeczytaj też: Rozmowy między centrami handlowymi i markami trwają: “To nie czas na wysuwanie kolejnych żądań, ale na otwarty i konstruktywny dialog”

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES