Parlament Europejski i państwa członkowskie UE ogłosiły we wtorek nowe przepisy mające na celu walkę z szybką modą. Pojawił się zakaz niszczenia niesprzedanych ubrań.
Przeczytaj również: Niski popyt wrogiem innowacyjnych start-upów. Dlaczego tak niewiele marek korzysta z alternatywnych materiałów?
Unijne prawo dot. niszczenia niesprzedanej odzieży
Nowe przepisy, po raz pierwszy zaproponowane przez Komisję Europejską w zeszłym roku, nakładają surowsze zasady na produkty, aby zapewnić ich dłuższą żywotność oraz łatwiejszą naprawę i recykling. Ustawa zakazuje niszczenia niesprzedanych tekstyliów i obuwia. Zacznie ona obowiązywać dwa lata po jej wejściu w życie. Średnie firmy będą miały sześcioletnie zwolnienie, podczas gdy mniejsze firmy są całkowicie zwolnione z zakazu.
Komisja, organ wykonawczy UE, będzie również uprawniony do rozszerzenia zakazu na inne niesprzedane produkty poza odzieżą i obuwiem. – Nadszedł czas, aby położyć kres modelowi „weź, wyprodukuj, wyrzuć”. Jest on tak szkodliwy dla naszej planety, naszego zdrowia i naszej gospodarki – powiedziała eurodeputowana Alessandra Moretti, która przewodziła pracom parlamentarnym nad tymi przepisami. Dodała ona, że „nowe produkty z pewnością będą projektowane w sposób korzystniejszy dla wszystkich, szanujący naszą planetę i chroniący środowisko”.
Przeczytaj również: Najgorętsze pary 2023 roku: te nazwiska musisz znać
Szczegóły zatwierdzonej ustawy
Ustawa określa szczegółowe wymagania dla kluczowych towarów konsumpcyjnych w celu zwiększenia trwałości produktów. Priorytetowo traktowane będą „produkty o dużym wpływie na środowisko”, w tym odzież, meble, materace, a także elektronika. Towary będą musiały być również sprzedawane z „cyfrowym paszportem produktu”. Może być to kod QR, mający pomóc konsumentom dokonywać świadomych wyborów dotyczących zakupów. Zgodnie z nowymi przepisami, duże firmy będą zobowiązane, by corocznie ogłaszać, jaki procent ich produkcji trafił do kosza.
Przeczytaj również: Czy sklepy odzieżowe będą otwarte w niedziele handlowe 2024?
Zdjęcie główne: Unsplash