noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Ulrika Leverenz i Leyla Ertur. Dwie kobiety w średnim wieku. Kobieta po lewej ma okulary i ciemne, brązowe włosy. Kobieta po prawej to blondynka. Obydwie Panie ubrane są w białe topy i czarne marynarki.

„Jesteśmy na drodze do stania się biznesem o obiegu zamkniętym” – Ulrika Leverenz i Leyla Ertur o polityce Grupy H&M w zakresie zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

REKLAMA
noSlotData

Grupa H&M nie jest przedsiębiorstwem koncentrującym się wyłącznie na generowaniu coraz większych zysków. I choć to kluczowy aspekt każdego biznesu, to okazuje się, że dla szwedzkiego giganta słupki sprzedażowe są równie ważne co odpowiedzialność społeczna i środowiskowa. W rozmowie z Fashion Biznesem Ulrika Leverenz, Head of Green Investment Grupy H&M, oraz Leyla Ertur, Sustainability Director Grupy H&M, opowiedziały o najważniejszych wartościach firmy oraz szczegółach dotyczących jej polityki w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Head of Green Investment w H&M o zielonej polityce Grupy

Nie wszyscy obserwatorzy rynku mody wiedzą czym są zielone inwestycje. Co ten termin oznacza w kontekście Grupy H&M?

Ulrika Leverenz, Head of Green Investment w Grupie H&M: Zespół ds. zielonych inwestycji Grupy H&M wspiera finansowo projekty mające na celu redukcję emisji w całym łańcuchu. Zamiast mierzyć zwrot z inwestycji zespołu zyskiem finansowym, mierzy się go efektywną redukcją emisji. Nasze zielone inwestycje mają na celu przyspieszenie dekarbonizacji działalności. Wypełniają lukę między celami biznesowymi a ambicjami klimatycznymi. Grupa H&M definiuje wzrost w nowy sposób – przenosząc punkt ciężkości zwrotu z inwestycji z perspektywy wyłącznie finansowej na holistyczną, mierząc zwroty w postaci redukcji emisji.

Jakie są przykłady zielonych inwestycji, w które zaangażowana jest Grupa H&M?

Ambicją Grupy H&M jest osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do 2040 roku. Aby pomóc nam osiągnąć zerową emisję netto, wprowadziliśmy cel zmniejszenia naszych bezwzględnych emisji w zakresie 1, 2 i 3 o 56 proc. do 2030 r., w stosunku do poziomu bazowego z 2019 r.  Efektywność energetyczna oraz dostępność i wykorzystanie energii odnawialnej to niektóre z kluczowych obszarów, na których się koncentrujemy. Obejmuje to również finansowanie transformacji i wdrażanie technologii umożliwiających redukcję emisji w całym łańcuchu wartości.

Posiadanie celowego budżetu klimatycznego umożliwia nam dokonywanie inwestycji w celu zmniejszenia naszego śladu klimatycznego. Przykładem tego jest zawieranie długoterminowych partnerstw z deweloperami energii odnawialnej, co umożliwia dostarczanie do sieci dodatkowej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych za pośrednictwem nowych farm słonecznych i wiatrowych. Większość funduszy jest skierowana na produkcję tkanin, która jest procesem wymagającym dużej ilości zasobów. Pierwszym krokiem jest wprowadzenie środków efektywności energetycznej. Następnie przyglądamy się elektryfikacji tych fabryk, w których para jest wykorzystywana do zasilania sprzętu lub procesów, jednocześnie przechodząc na odnawialne źródła energii tam, gdzie to możliwe. Inne wspierane przez nas projekty obejmują opracowywanie materiałów o niskim wpływie na środowisko, dekarbonizację logistyki i działania promujące obieg zamknięty.

Jednym z największych wyzwań przedsiębiorstw stawiających sobie ambitne cele klimatyczne jest dekarbonizacja łańcucha dostaw. Jak H&M radzi sobie z tym wyzwaniem?

Ponad 70 proc. emisji gazów cieplarnianych w branży modowej pochodzi z działań upstream, a obecne operacje opierają się głównie na nieodnawialnych źródłach energii, takich jak ropa naftowa, gaz, ropa naftowa i węgiel. Aby w pełni zdekarbonizować łańcuch wartości branży modowej, potrzebnych jest wiele rozwiązań, od efektywności energetycznej i elektryfikacji obiektów po ulepszenia krajowej sieci energetycznej i odejście od wytwarzania energii z węgla. Zmiana zasilania przemysłu na 100-proc. energię odnawialną na wszystkich etapach przetwarzania w największym stopniu przyczyniłaby się do redukcji emisji CO2. Wymaga to jednak rozwiązań infrastrukturalnych na dużą skalę. Nasze zielone inwestycje mają na celu przyspieszenie dekarbonizacji. W 2023 r. nasze łączne wydatki na materiały pochodzące z recyklingu i ze zrównoważonych źródeł oraz dekarbonizację (np. inwestycje w efektywność energetyczną w naszych sklepach i wspieranie naszych dostawców w wycofywaniu węgla) wyniosły około 2,1 mld SEK.

Chciałbym, aby opowiedziała nam Pani o Green Fashion Initiative.

Inicjatywa Green Fashion Initiative Grupy H&M wspiera firmę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu wartości, udostępniając finansowanie fabrykom dostarczającym produkty w celu inwestowania w technologie i procesy niezbędne do zmniejszenia zapotrzebowania na energię energię oraz zastąpienia paliw kopalnych alternatywnymi źródłami odnawialnymi. Opracowaliśmy szereg rozwiązań ukierunkowanych na różne potrzeby naszych dostawców. Razem tworzą one ekosystem wsparcia, który obniża emisje w opłacalny sposób. Niektóre z nich są realizowane za pośrednictwem naszych własnych inicjatyw, takich jak Green Fashion Initiative, podczas gdy inne odbywają się w ramach wspólnych inicjatyw i partnerstw, takich jak Fashion Climate Fund prowadzony przez Apparel Impact Institute lub The Future Supplier Initiative, zainicjowane przez nas wspólne narzędzie finansowe.

Wspomniała Pani również o inicjatywie Future Supplier Initiative jako przykładzie. Na czym polega ta inicjatywa i w jaki sposób wspiera ona ekologiczną politykę Grupy?

Inicjatywa Future Supplier Initiative, prowadzona przez The Fashion Pact we współpracy z Apparel Impact Institute, Guidehouse i DBS Bank, oferuje zbiorowy model finansowania wspierający głęboką dekarbonizację w sektorze odzieżowym. I niektóre z największych światowych marek modowych połączyły siły, aby wziąć udział w tej inicjatywie. Jesteśmy głęboko przekonani, że wspólne działania są najskuteczniejszym sposobem na szybką transformację całej branży. Istnieje ku temu wiele powodów, a jednym z nich jest fakt, że większość sprzedawców detalicznych dzieli się swoimi mocami produkcyjnymi z innymi firmami i kupuje tylko część całkowitej wyprodukowanej ilości. Na początku tego roku narzędzie finansowania opartego na współpracy zakończyło pierwszą udaną transakcję z producentem w Indiach w celu sfinansowania nakładów inwestycyjnych na redukcję emisji gazów cieplarnianych zakresu 3. Przy wsparciu pożyczki dostawca Raj Woollen sfinansował instalację paneli słonecznych, energooszczędnych silników, a także technologii oszczędzania wody w celu ochrony zasobów i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Czy Pani zdaniem moda przyszłości może być zeroemisyjna i czy Grupa H&M może znaleźć swoje miejsce w takim świecie?

Grupa H&M od lat angażuje się w działania na rzecz łagodzenia zmian klimatycznych i nieustannie dążymy do tego, aby wykazać się wiodącą pozycją w zakresie klimatu w naszej branży. Widzimy, że nasza branża jest zaangażowana w walkę z negatywnym wpływem na klimat. Ale widzimy również, że skuteczne działania na rzecz klimatu wymagają wspólnego finansowania. Dla nas inwestycje w zrównoważony rozwój są nie tylko odpowiedzialnym podejściem, ale strategiczną koniecznością dla przyszłego sukcesu. Oczekuje się, że do 2050 r. na naszej planecie będzie mieszkać prawie 10 miliardów ludzi, a my chcemy nadal dostarczać demokratyczną, zrównoważoną modę, zapewniając jednocześnie zmniejszenie wpływu branży modowej na środowisko. Widzimy wielką szansę w oddzieleniu wzrostu branży modowej od wykorzystania zasobów i jesteśmy głęboko przekonani, że będzie to miało kluczowe znaczenie dla zwiększenia odporności naszej branży.

Ulrika Leverenz, Head of Green Investment z Grupy H&M. Kadr portretowy. Kobieta o brązowych włosach do ramion. Lekko uśmiechnięta. Ubrana w białą koszulkę oraz czarna marynarkę.
Ulrika Leverenz, Head of Green Investment w Grupie H&M

„Firmie naprawdę zależy” –  Daniel Ervér, prezes i CEO Grupy H&M o najważniejszych wartościach i świadomych wyborach modowych

Sustainability Director w Grupie H&M o łączeniu strategii zrównoważonego rozwoju z celami biznesowymi

Grupa H&M to skarbnica pięknych, wieloletnich karier. Jaka jest Twoja historia?

Leyla Ertur, Sustainability Director w Grupie H&M: Określenie „skarbnica” doskonale podsumowuje doświadczenie oraz bogactwo wiedzy, którą zdobywamy wraz z naszymi zespołami w Grupie H&M. Jako dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju kieruję inicjatywami Grupy H&M w zakresie zrównoważonego rozwoju od 2021 roku. Dołączyłam do firmy w 2000 roku i od tego czasu pracowałam na różnych stanowiskach, kierując zespołami w różnych obszarach, w tym w produkcji i zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw. Pracowałam i mieszkałam w wielu krajach produkcyjnych, w tym w Bangladeszu, Chinach i Turcji, a także miałam okazję kierować globalnymi zespołami zaopatrzeniowymi z regionalnego centrum w Hongkongu. Praca w produkcji przez ponad dwie dekady wzbogaciła mnie o głębokie i praktyczne doświadczenie w zakresie operacji, a także wpływu na zrównoważony rozwój.

Kierowanie działalnością Grupy w temacie zrównoważonego rozwoju, przy wsparciu wspaniałego i ambitnego zespołu, to praca o której marzyłam od lat. Świadomość tego, jak duży pozytywny wpływ możemy mieć zarówno na ludzi, jak i na planetę, jest nieoceniona przy podejmowaniu decyzji. W Grupie H&M wykorzystujemy naszą wielkość i skalę, aby nie tylko zmniejszyć emisje, ale także zwiększyć naszą odpowiedzialność społeczną i zbudować lepszy system mody dla wszystkich, a ja naprawdę czuję się szczęśliwa mogąc odegrać swoją rolę w tej wizji.

Jakie są obowiązki dyrektorki ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie H&M?

Pracujemy nad zrównoważonym rozwojem naszej działalności od ponad 30 lat, a zrównoważony rozwój jest integralną częścią wszystkiego, co robimy. Jako członek naszego zespołu CEO, ściśle współpracuję z dyrektorem generalnym Danielem Ervérem i szefami innych działów, upewniając się, że nasze cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i wskaźniki KPI stanowią integralną część naszej działalności.

Dziś zrównoważony rozwój polega na stawianiu sobie wyzwań, kwestionowaniu starych założeń i ponownym wyobrażaniu sobie, co oznacza wzrost. Obecnie mamy około 250 osób pracujących w pełnym wymiarze godzin nad kwestiami zrównoważonego rozwoju, więc jestem otoczona przez świetny zespół ekspertów. Wspólnie wyznaczamy i pracujemy nad realizacją naszych ambitnych celów w różnych obszarach wpływu – od inwestowania, testowania i skalowania innowacji, dekarbonizacji naszych własnych operacji i łańcucha dostaw, po umożliwienie wzmocnienia pozycji pracowników i stosunków pracy, wynagrodzeń i odpowiedzialnych praktyk zakupowych. Naszą wizją jest przewodzenie zmianom w kierunku branży modowej o obiegu zamkniętym z zerowym wpływem netto na klimat do 2040 r., będąc jednocześnie firmą sprawiedliwą i równą. W ciągu ostatnich dziesięcioleci poczyniliśmy znaczne postępy, wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia. W całej naszej branży musimy zmniejszać wpływ na klimat, poprawić świadomość społeczną i budować lepsze systemy.

Jakie są główne założenia ekologicznej polityki Grupy H&M?

Od pierwszego dnia w 1947 r. nasza działalność polega na oferowaniu mody i radości, jaką może ona przynieść każdemu. Jako globalny detalista modowy odgrywamy ważną rolę i dlatego przekształcamy naszą działalność tak, aby stała się cyrkularna. Ważne jest dla nas, aby każdy – niezależnie od dochodów – mógł cieszyć się modą, która jest na przykład wykonana z bardziej zrównoważonych materiałów. Taki styl życia nie powinien być tylko opcją dla tych, którzy są zamożni – naszą misją jest wyzwolenie mody dla wielu. Obecnie nasza branża redefiniuje się i ewoluuje, podobnie jak my. Jesteśmy na drodze do stania się biznesem o obiegu zamkniętym, a ponieważ zmniejszamy ogólne zużycie zasobów, skupiamy się na znalezieniu sposobów na zwiększenie przychodów, na przykład poprzez skalowanie modeli biznesowych o obiegu zamkniętym, takich jak wynajem, odsprzedaż i naprawa oraz inwestowanie w materiały pochodzące z recyklingu. Ponadto ważne jest, abyśmy produkowali tylko to, co możemy sprzedać. To, co sprzedajemy, powinno być dobrej jakości, aby moda nigdy nie była postrzegana jako odpad. Poświęcamy dużo czasu i wysiłku na jak najdokładniejsze przewidywanie popytu klientów, korzystając z zaawansowanych narzędzi analitycznych Pomaga nam to zapewniać odpowiednie produkty, we właściwych rozmiarach, we właściwym miejscu i we właściwym czasie.

Jakie cele stawia Pani przed Grupą i jak integruje je Pan z koncepcjami biznesowymi?

Musimy zmienić wiele wzorców w tradycyjnym handlu detalicznym, skupiając się na tworzeniu wzrostu, który nie jest bezpośrednio związany z wykorzystywaniem zasobów. Na rok 2030 wyznaczyliśmy sobie ambitny cel podwojenia naszych przychodów przy jednoczesnym zmniejszeniu o połowę śladu węglowego. Sposób, w jaki się rozwijamy, ma dla nas kluczowe znaczenie. Kiedy mówimy o podwojeniu przychodów, nie mamy na myśli podwojenia wolumenu lub sprzedaży dwukrotnie większej liczby produktów. Nie chodzi o to, by sprzedawać więcej. Chodzi o poszerzenie naszych strumieni przychodów, przy czym zrównoważony rozwój jest podstawą tego, jak to robimy.

Chcemy to osiągnąć poprzez dalsze inwestycje i rozwój modeli biznesowych o obiegu zamkniętym, takich jak na przykład wynajem, subskrypcja i ponowny handel, a także technologia recyklingu tkanin pokonsumenckich. Pozwoli nam to zapewnić naszym klientom bardziej zrównoważone wybory, umożliwiając jednocześnie wielokrotne transakcje tego samego produktu. Nasze cele w zakresie zrównoważonego rozwoju opierają się, tam gdzie to możliwe, na najnowszej nauce, najlepszych praktykach i wiedzy. Współpraca jest kluczowa, a wspólna praca pomoże nam osiągnąć te ambicje szybciej niż w pojedynkę. Oto kilka przykładów. Dążymy do tego, aby do 2030 r. 100 proc. naszych materiałów pochodziło z recyklingu lub ze zrównoważonych źródeł, a do 2025 r. 30 proc. materiałów z recyklingu. Ponadto dążymy do zmniejszenia bezwzględnej emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1, 2 i 3 o 56 proc. do 2030 r. i pracujemy nad osiągnięciem zerowej emisji netto do 2040 r.

Które działania są priorytetowe i na jakim etapie realizacji się znajdują?

Wierzę, że to, co wyróżnia Grupę H&M, to nasze osiągnięcia w zakresie strategii zrównoważonego rozwoju i bardzo silna infrastruktura – nasze laboratorium innowacji w obiegu zamkniętym, nasze doświadczone zespoły, nasze zielone inwestycje, nasze przedsięwzięcia biznesowe, nasza odwaga do podejmowania odważnych kroków i nasze lokalne zespoły pozostające w kontakcie z naszymi dostawcami każdego dnia. Każdego roku inwestujemy kilka miliardów SEK, aby krok po kroku dekarbonizować nasz łańcuch dostaw, zwiększać udział bardziej zrównoważonych materiałów w naszym asortymencie i stale zmniejszać nasz wpływ na klimat.

Jak wspomniałam wcześniej, naszym celem jest, aby do 2030 r. 100 proc. naszych materiałów pochodziło z recyklingu lub ze zrównoważonych źródeł, a do 2025 r. 30 proc. materiałów z recyklingu. W 2023 r. zwiększyliśmy ilość materiałów pochodzących z recyklingu w naszych produktach do 25 proc. W coraz większym stopniu przechodzimy na poliester pochodzący z recyklingu, a do 2025 r. chcemy wycofać pierwotny poliester. W 2023 r. już 79 proc. naszego poliestru pochodziło z recyklingu. Aby przyspieszyć tę transformację, aktywnie inwestujemy w technologie recyklingu, takie jak Syre, Worn Again i Ambercycle. Syre, które jest przedsięwzięciem współzałożonym z Vargas Holding, ma na celu szybkie skalowanie recyklingu poliestru z tekstyliów na tekstylia. Podpisaliśmy z Syre umowę odbioru o łącznej wartości 600 mln USD w ciągu siedmiu lat, pokrywającą znaczną część długoterminowego zapotrzebowania Grupy H&M na poliester z recyklingu (obecnie pozyskiwany głównie z recyklingu butelek rPET na tekstylia).

W ubiegłym roku nasza bezwzględna emisja gazów cieplarnianych w zakresie 3 zmniejszyła się o 22 proc. w porównaniu do naszego poziomu bazowego z 2019 roku. W porównaniu z rokiem poprzednim jest to spadek o 625 kiloton. Naszym głównym priorytetem jest zmniejszenie bezwzględnej emisji gazów cieplarnianych o 56 proc. do 2030 r. (w stosunku do poziomu z 2019 r.), a do 2040 r. chcemy osiągnąć zerową emisję netto. Jestem dumna, że podejmujemy duże kroki we właściwym kierunku i już widzimy pozytywne rezultaty naszych działań. Udało nam się zintegrować nasz program zrównoważonego rozwoju i zobowiązania z naszymi planami biznesowymi, co z pewnością zapewni długoterminowy postęp.

Leyla Ertur, Director of Sustainability w Grupie H&M. Kobieta o blond włosach i brązowych włosach. Ma na sobie biały T-shirt oraz czarną marynarkę. Jej stylizację uzupełnia złota biżuteria.
Leyla Ertur, Sustainability Director w Grupie H&M

Polka regional managerką w Grupie H&M. Sprawdź, kim jest!?

Zdjęcie główne: mat. prasowy

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES