Buty UGG? Pierwsze skojarzenie od razu prowadzi do wspomnień z kultowych lat 2000., kiedy to buty z owczej skóry nosiły najpopularniejsze gwiazdy tamtych czasów – od Paris Hilton po Kate Moss. Nie wiadomo, czy to zaciekawienie Generacji Z, odświeżony wizerunek czy tęsknota za dawną modą najsilniej wpłynęło na przywrócenie ich do łask, ale jedno jest pewne – żadne buty nie zaliczyły tak spektakularnego powrotu.
Przeczytaj również: The North Face: na czym polega fenomen producenta najbardziej pożądanej kurtki puchowej?
Historia mody po raz kolejny zatoczyła koło, a powrót stylu Y2K na fali nostalgii przywrócił do łask szereg popularnych marek sprzed dwóch dekad. Jedną z nich jest UGG, producent słynnych brzydkich butów, które wzbudzały przed laty wiele emocji. Przez dwadzieścia lat wiele się zmieniło, a uggi zaliczyły wielki comeback na modowe salony, stając się synonimem stylu i pożądania. UGG postawił na odświeżenie wizerunku, co odpłaciło się rekordowymi wpływami finansowymi i viralowymi publikacjami w social mediach. Do łask wróciły nie tylko modele klasyczne, ale i przede wszystkim nowe wariacje na temat jednych z najcieplejszych butów na rynku.
Historia UGG: z australijskich plaż na modowe salony
Nikt dokładnie nie wie, kto pierwszy wynalazł buty z owczej skóry, które ostatecznie zainspirowały markę UGG do stworzenia swoich prototypów. Pierwsze wersje puszystych mokasynów można było znaleźć na stacjach benzynowych w Australii przy oceanie co najmniej od lat 60. XX wieku — kiedy po raz pierwszy zostały spopularyzowane przez surferów, których przyciągnęły ich właściwości rozgrzewające i odprowadzające wilgoć. W ciągu następnej dekady buty z owczej skóry stały się obowiązkowym elementem wyposażenia plażowego Australijczyków. W 1978 roku przyszły założyciel UGG, 28-letni Brian Smith, rozpoczął swoją misję dostarczania akcesoriów do surfingu do Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, jego budżet na rozwój marki wynosił zaledwie … 500 dolarów. Młody przedsiębiorca silnie wierzył w to, że Amerykanie pokochają właściwości owczą wełny i docenią jej niesamowite właściwości.
W połowie lat 80. marka UGG została oficjalnie zarejestrowana w USA, a to niegdyś funkcjonalne obuwie powoli przedzierało się do mody. Sprzedaż rosła, a wraz z większą liczbą sprzedawców detalicznych pojawiało się coraz więcej kampanii reklamowych i więcej klientów. Do 1993 roku firma wysyłała ponad 3000 par dziennie, a liczba ta gwałtownie wzrosła w następnym roku, gdy wschodząca gwiazda Pamela Anderson została sfotografowana w parze wysokich butów z owczej skóry na planie „Słonecznego patrolu”, a amerykańska drużyna olimpijska została wyposażona w buty UGG na ceremonię otwarcia Igrzysk w Norwegii.
Przeczytaj również: Wschodzące polskie marki sportowe, które zachęcą do aktywności fizycznej
Po zakupie przez Deckers Brands w 1995 roku popularność UGG sukcesywnie rosła. W 2000 r. nastąpił kolejny wzrost sprzedaży, kiedy to Oprah Winfrey umieściła klasyczne buty UGG na swojej słynnej liście ulubionych rzeczy. UGG szybko stały się podstawowym elementem noszonym przez gwiazdy takie jak Paris Hilton, Beyoncé i Kate Moss. Wszystkie stylizowały je z najpopularniejszymi wówczas bluzami Juicy Couture lub dżinsami z niskim stanem. Jednak jak wszystko w modzie, apetyt na buty Ugg wygasł i w 2010 roku stały się one passé.
Powrót w wielkim stylu
Wrzesień 2022. Bella Hadid wychodzi na ulicę Nowego Jorku w dość zaskakującej stylizacji, o której natychmiast zrobiło się głośno w sieci. Nie dość, że modelka zrezygnowała ze spodni na rzecz białej męskiej bielizny, to jej zestaw dopełniały dobrze znane uggi jednak w odświeżonym wydaniu – na platformie. Moment, gdy Hadid założyła przeskalowane UGG, zapoczątkował wielki powrót kultowej australijskiej marki. Look modelki szybko stał się viralem na TikToku. Lyst podał wówczas, że wszystkie jej elementy stylizacji zostały wyprzedane, liczba wyszukiwań ich wyszukiwań wzrosła o 152 proc. Wkrótce Uggi na platformie zaczęły nosić kolejne gwiazdy i miłośniczki stylu ulicznego – Gigi Hadid i Emily Ratajkowski. Z dnia na dzień uggi na podwyższeniu stały się najgorętszymi butami sezonu, osiągając dwukrotność ceny detalicznej (150 dolarów) na platformach z odsprzedażą.
Najpopularniejsze modele UGG w 2023
Wielki powrót butów UGG sprawił, że w 2023 roku stały się one obowiązkową pozycją w szafach it girls. Bezapelacyjnym hitem modowych ulic stały się buty UGG na platformie, a dokładniej model UGG Classic Ultra Mini Platform. Flagowy model australijskiego producenta przeszedł metamorfozę, zyskując dodatkową objętość i kilka centymetrów podwyższenia.
Swoje pięć minut zyskały również … kapcie UGG. Chodzi o model Ugg Tazz, który również otrzymał przeskalowaną platformę, jednak został pozbawiony pięty. Miłośniczki tego ultrawygodnego obuwia udowadniają, że można połączyć je dosłownie ze wszystkim. Kapcie UGG wiodą prym nie tylko w stylizacjach w klimacie athleisure, ale i dopełniają eleganckie garnitury oversize czy sukienki maxi. Po sukcesie drewniaków Birkenstock Boston, UGG Tazz wydają się być ich godnym zamiennikiem w cieplejszym wydaniu.
Popularność UGG sprawiła, że ich dostępność jest silnie ograniczona na rynku. Obuwie UGG dostępne jest na popularnych platformach internetowych – Zalando, answear.com, czy VITKAC.com. W przypadku najbardziej rozchwytywanych modeli, trzeba uzbroić się w cierpliwość przy poszukiwaniach i liczyć się, że u większości sprzedawców napotkamy na status sold out.
Zdjęcie główne: Instagram @uggineurope
Przeczytaj również: Niemiecki producent obuwia na amerykańskiej giełdzie. Jaką przyszłość wróżą mu analitycy?