Y2K fashion

Styl Y2K podbija polski rynek. Polacy noszą spodnie cargo i crop topy w stylu Britney Spears [raport]

Według raportu Klarny „Y2K Trend” aż 42 proc. polskich konsumentów przyznaje, że moda z początku lat 2000, podoba im się bardziej, niż współczesna. Potwierdzają to również najnowsze dane sprzedażowe szwedzkiego fintechu. Klarna, wiodący globalny bank detaliczny, dostawca płatności oraz aplikacja zakupowa ujawnia jakie elementy mody z przełomu XX i XXI wieku kochają Polacy.

Estetyka Y2K podbija polski rynek

Estetyka Y2K kojarzy się przede wszystkim z welurowymi dresami, ultrakrótkimi spódniczkami, bojówkami, mini-torebkami, sportowymi okularami przeciwsłonecznymi, a także francuskim manicurem, błyszczykami do ust oraz wszechobecnym różem. Wszystkie te elementy kupowano z pomocą Klarny częściej o kilkaset procent w ciągu ostatnich 12 miesięcy na wszystkich rynkach, na których obecny jest fintech. Które z nich cieszą się największym zainteresowaniem wśród polskich konsumentów?

Największy wzrost sprzedaży odnotowano w Polsce dla takich elementów mody jak: spodnie z szerokimi nogawkami, buty na platformie oraz crop topy. Polscy konsumenci chętnie kupowali także spodnie typu cargo, czyli wojskowe modele o oversizowym fasonie z charakterystycznymi wielkimi kieszeniami oraz ubrania z motywem tie-dye.

Lista TOP 5 trendów modowych w Polsce:

  1. Spodnie z szerokimi nogawkami
  2. Buty na platformie
  3. Crop topy
  4. Spodnie typu cargo
  5. Ubrania z motywem tie-dye

Trend Y2K szturmem podbił modowe wybiegi. Coraz częściej jest widoczny także w najnowszych kolekcjach polskich marek, m. in. Local Heroes i The Odder Side. Obie marki chętnie czerpią z estetyki Y2K, inspirując się trendami minionej dekady podczas tworzenia
współczesnych kolekcji.

Nowe linie ubrań i dodatków Local Heroes to ukłon w stronę mody Y2K. Najchętniej wybieranymi elementami garderoby z oferty damskiej są kolorowe sety dresowe i krótkie topy, a także kurtka varsity. Jeśli chodzi o ofertę męską, dużą popularnością cieszą się welurowe dresy, puchowe kurtki z monogramem, czy oversizowe T-shirty z nadrukami inspirowanymi latami 2000. W przypadku akcesoriów uzupełniających stylizacje, najchętniej wybierane są kapelusze typu bucket i torebki baguette

– mówi Aglaia Semenko, Brand Manager marki Local Heroes.

Naszą markę charakteryzuje minimalizm i ponadczasowe elementy codziennej garderoby. Czerpiemy estetyczne inspiracje z kilku minionych dekad dając im nowe życie i ultra kobiecość. Cofanie się w czasie napełnia nas ciepłym blaskiem nostalgii, dlatego w naszych kolekcjach od jakiegoś czasu królują między innymi spodnie z szerokimi nogawkami, które przypominają nam lata 80/90 i 00.

– dodaje Monika Bożyk, Brand Manager marki The Odder Side.

Trendy beauty Y2K

Ubrania to nie wszystko. Styl Y2K ma swoje odzwierciedlenie także w trendach fryzjerskich oraz makijażowych, co widać również w najnowszym raporcie Klarny. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrosła sprzedaż akcesoriów do zaplatania warkoczy, biżuterii wykorzystywanej do makijażu twarzy tj. kryształki, cyrkonie oraz bronzerów. Poza tym, do swoich koszyków Polacy dodawali częściej : konturówki do ust oraz brokatowe cienie do powiek.

Lista TOP 5 trendów beauty w Polsce:

  1. Cyrkonie i kryształy do makijażu twarzy
  2. Akcesoria do zaplatania warkoczy
  3. Bronzery
  4. Konturówka do ust
  5. Metaliczne i brokatowe cienie do powiek

Dlaczego styl Y2K jest tak popularny?

Styl Y2K, chociaż narodził się pod koniec lat dziewięćdziesiątych, to swoje najlepsze chwile przeżywał na początku lat 2000. Jak wynika z badań Klarny „Y2K Trend” aż 75 proc. Polaków wspomina ten okres jako bardziej beztroski, a 52 proc. z nich chciałaby z powrotem przenieść się do czasów, w których czuli się bezpieczniej.

Fenomenu trendu Y2K nie da się także interpretować w oderwaniu od popkultury. 66 proc. respondentów wskazało, że woli muzykę z lat 2000 od współczesnej, kiedy na scenie królował najpopularniejszy boysband kultury masowej Backstreet Boys. Ponad połowa pytanych uważa też, że to czas, w którym powstawały najlepsze filmy (60 proc.) tj. Harry Potter czy Shrek, a także programy telewizyjne (47 proc.). Do najpopularniejszych zaliczyli „Sex w Wielkim Mieście” (37 proc.) oraz „Chirurdzy” (21 proc.).  52 proc. Polaków uważa również, że to czasy  lepszych idoli i celebrytów. Na pytanie, którą celebrytkę najbardziej identyfikują z wczesnymi latami 2000, respondenci odpowiedzieli: Britney Spears (22 proc.), Jennifer Lopez (16 proc.) oraz Paris Hilton, która dla 13 proc. polskich konsumentów jest prekursorką i królową stylu Y2K.

Klarna w stylu Y2K

Nawiązań do lat 2000 nie zabrakło również w najnowszej kampanii Klarny „That’s smoooth”, której gwiazdą jest ikona stylu Y2K Paris Hilton. Spot reklamowy, który od 1 marca można zobaczyć także w Polsce, został wyreżyserowany przez ukraińską artystkę nominowaną do nagrody Grammy − Tanu Muino. Reżyserka znana ze współprac z takimi gwiazdami jak Harry Styles, Cardi B, Lil Nas X i Lizzo stworzyła w nim wymarzony świat Klarny, w którym nie brakuje ekstrawaganckich elementów, zabawy oraz nawiązań do stylu Y2K.

Co więcej, w ramach działań marketingowych, Klarna wspólnie z Paris Hilton otworzyła w Los Angeles interaktywny pop-up „House of Y2K”. Instalacja poświęcona technologii, modzie i urodzie została zaprojektowana w taki sposób, by odwiedzający mogli przenieść się w czasie i doświadczyć tego, w jaki sposób dokonywano zakupów 20 lat temu, a następnie przejść do nowoczesnego, przyjemnego świata Klarny, pełnego udogodnień, takich jak: możliwość odroczenia płatności za zakupy czy aplikacja zakupowa. Oficjalne otwarcie wystawy odbyło się 23 lutego na słynnej Melrose Avenue z udziałem takich gwiazd jak: Kathy Hilton, Kris Jenner, Ashley Park, czy polskiej aktorki Weroniki Rosati.

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj też: Makijażowe trendy na nowy sezon: jeans na powiece podbija świat mody

Newsletter

FASHION BIZNES