Na Zachodzie coraz bardziej w obrębie mody widoczne są kobiety o pełniejszych kształtach. Najbardziej rozpoznawalną modelką plus size jest Ashley Graham, która wkraczając na wybieg zmieniła spojrzenie kobiet na swoje krągłości. Moda odpowiedziała na tę rewolucję oferując kobietom większą różnorodność w kolekcjach, a Barbie kilka dni temu wypuściła lalkę wzorowaną właśnie na Graham. Jak widać świat zaczął zwracać uwagę na kobiety o pełniejszych kształtach, a jak jest na naszym rodzimym rynku?
Marka curvyselected.com, we współpracy z portalem www.plusmag.pl, w lipcu tego roku przeprowadziła badanie rynku plus size, które jest pierwszym tego typu badaniem w Polsce. Nikt wcześniej nie pytał dziewczyn o pełniejszych kształtach, jakie ubrania chcą nosić i czego im brakuje w polskich sklepach. Wyniki badania wiele mówią o kondycji polskiej branży mody plus size.
W ankiecie pytano o to, czego brakuje kobietom w polskich sklepach, jakie ubrania noszą, gdzie je kupują, ile na nie wydają oraz czy lubią modowe imprezy i byłyby skłonne skorzystać z porad stylistów. Kilkaset dziewczyn i kobiet w różnym wieku chętnie wzięło udział w badaniu. Polki, głównie w wieku od 21 do 50 lat, mieszkające przeważnie w średnich i dużych miejscowościach i noszące rozmiary od 46 do 52 szczerze odpowiedziały na pytania zamieszczone w ankiecie.
Okazało się, że osoby badane to zdecydowane fanki sklepów stacjonarnych, ale już połowa z nich woli robić zakupy online. To, co przeszkadza kobietom w sklepach internetowych to brak przymierzalni i konieczność zwracania nietrafionych zakupów. Nie zmienia to jednak faktu, że co dziewiąta z respondentek aż 90% swoich ubrań kupuje właśnie przez Internet.
Czego brakuje w polskich sklepach plus size? Ponad połowa badanych, bo aż 51% jest zdania, że codziennych sukienek, a 47% kobiet uważa, że również spodni, co sprawia, że ciężko im kupić takie, które by im odpowiadały. Kolejnym problemem jest zbyt wąska rozmiarówka i brak dostępu do zagranicznych marek.
Kolejnym problemem jest prezentowanie ubrań plus size na szczuplejszych modelkach, co sprawia, że konsumentki nie są w stanie ocenić, jak dana kreacja będzie wyglądać na pełniejszych kształtach.
Badane kobiety pragną modnych krojów, dobrej jakości ubrań codziennych, jak i bielizny, nowocześniejszych wzorów, niższych cen i kolorowych sportowych ubrań.
Mogłoby się wydawać, że kobiety plus size są bardziej “wycofane”, gdyż nie widać ich tak bardzo w polskiej modzie. Nic bardziej mylnego! Badane kobiety lubią wszelkie modowe imprezy, takie jak targi modowe czy pokazy. Ponadto 70% badanych stwierdziło, że chętnie wzięłoby udział w tego typu imprezie, jeżeli byłaby zorganizowana w łatwo dostępnym miejscu np. w centrum handlowym.
Miejmy nadzieję, że polska moda oswobodzi się z okowów kompleksów i stworzy warunki, aby kobiety plus size były zadowolone z zakupów i mogły się cieszyć modą w pełni.
Attention! Curves Ahead!