Media społecznościowe stały się częścią naszej codzienności. Ciężko wyobrazić sobie świat bez Facebooka, Instagrama czy Youtube’a. Także nie można wyobrazić sobie marketingu bez promocji w mediach społecznościowych. Jak będziemy posługiwać się aplikacjami w nadchodzącym roku? Jakie trendy zdominują media społecznościowe w 2019 roku?
Internet, który wygryza telewizje
Według prowadzonych badań, Internet w 2019 roku dogoni telewizję w liczbie godzin użytkowania. Dane wykazują, że przeciętny człowiek w 2019 roku będzie spędzał 2,6 godzin przeglądając Internet. Ponadto aż 45 minut poświęci na oglądanie w sieci wideo. Wszystko wskazuje na to, że firmy mniej środków przeznaczą na reklamę w telewizji, a większe kwoty przydadzą się na tworzenie wideo i promocji w mediach społecznościowych.
https://www.instagram.com/p/BqqQBKXHZLo/
Na żywo
Rok 2018 pokazał specjalistom od marketingu, że użytkownicy mediów społecznościowych pragną autentyczności. Nikt już nie nabiera się na sztuczne reklamy – poznaliśmy wszystkie chwyty marketingowe. Teraz czas na nowe, prawdziwe, bez fałszu. Transmisje live mają w sobie to, czego potrzebuje współczesny człowiek – są realne i nie mają nic do ukrycia.
Chociaż początkowo mogą wydawać się niekomfortowe, bo przecież nagrywane są na żywo, bez możliwości poprawki, z czasem okazują się niezwykle przydatne. Pomyśl, ile możesz zdziałać nagraniem na żywo, które zobaczą Twoi klienci, obserwatorzy. Możesz wprowadzić ich w swój świat, często niedostępny, okryty tajemnicą. Pokaż potencjalnym klientom, jak wygląda praca w firmie, jak produkuje się Wasze produkty. Chodzi o to, aby klient zobaczył, że za firmą stoją autentyczni ludzie, nie roboty.
Influencerzy zostają wśród nas
Przez 2018 rok influencer marketing odgrywał znaczącą rolę i przewiduje się, że nie zwolni tempa w nadchodzącym okresie. Należy jednak pamiętać w czym tkwi sekret tej formy marketingu. Obserwujemy influencerów, ponieważ chcemy autentycznej opinii prawdziwego człowieka. Produkty ukazanie na koncie firmowym marki nie przekonują w takim stopniu, jak produkt używany i polecany przez ulubionego influencera.
https://www.instagram.com/p/Bq1y4XyBHhr/
Badania przeprowadzone przez firmę Hashoff wykazały, że to oryginalność i autentyczność prowadzą do sukcesu inflencera. Dlatego ważne jest, aby współpracując z nim, zrobić miejsce na kreatywną przestrzeń, gdzie influencer sam po części zadecyduje, co pokaże swoim obserwatorom.
Drugim ważnym aspektem jest wybór platformy, na której rozpoczniemy taką współpracę. Liderem w dalszym ciągu jest Instagram, który konkurencję zostawił daleko w tyle. Statystyki opublikowane przez Linqia pokazują, że aż 92 procent firm wybiera instagram jako platformę, gdzie wprowadzają influencer marketing. W drugą stronę jest podobnie, bo 87 procent zapytanych influencerów także wybrało Instagram, jako ulubione narzędzie. Na drugim miejscu pojawił się Youtube, na który wskazało jedynie 8,5 badanych.
Format wideo liderem
Oprócz rosnącej popularności nagrań live, w 2019 roku czeka nas wzrost popularności formatu wideo. Badania pokazują, że filmy będą stanowić, aż 85 procent z całego czasu spędzanego na korzystaniu z sieci. Gdzie najlepiej publikować wideo? Youtube ciągle jest dobrym miejscem, ponieważ liczba jego użytkowników nadal rośnie. Pojawiła się jednak przestrzeń, która zyskuje rosnącą popularność, a krótkie wideo świetnie się na niej sprawdzają – mowa o Instagram Stories.
https://www.instagram.com/p/Bq56CPQnrVf/
Według „Entrepreneur”, aż 200 millionów użytkowników Instagrama używa InstaStories w miesiącu. Budzą one też większe zainteresowanie niż zdjęcia publikowane na profilach, dlatego firmy powinny zadbać o ciekawy kontent. Treść na Instagram Stories ma nowy wymiar, jej głównym odbiorcom jest Generacja Z. Dzięki narzędziu marki mogą tworzyć autentyczne, spersonalizowane, naturalne treści, które ceni współczesny odbiorca, zamiast sztucznie wykreowanej reklamy. Pomyśl, jak możesz użyć wideo i InstaStories, aby połączyć się ze swoimi odbiorcami i pokazać im ludzką stronę niedostępnego biznesu.
Chatbot jako forma komunikacji
Chatboty, które świetnie sprawdzały się w roku 2018, nie zwalniają tempa. Choć na początku użytkownik nie był oswojony z taką technologią, dziś rozmowa z „automatem” staje się coraz bardziej naturalna. Firma Hootsuite jest zdania, iż do 2000 roku, ponad 85 procent interakcji z klientem poprowadzą chatboty. Przewiduje się, że w taki sposób już wkrótce będziemy zamawiać pizze czy rezerwować pokój na wakacje.
Według badania Liveperson, tylko 19 procent z 5 tysięcy przebadanych miało negatywną opinię na temat chatbotów, 33 procent było nastawione pozytywnie, natomiast 48 procent było nastawione obojętnie, jeśli ich problem zostaje rozwiązany. Do kogo najlepiej dostrzec taką formą komunikacji? Według Huffington Post, aż 60 procent millenialsów używa chatbotów i są oni grupą najbardziej zainteresowaną dalszą współpracą ze sztuczną inteligencją.
Warto w 2019 roku wprowadzić nowe formy komunikacji z klientem i rozwijać te obecne, szczególnie, że pole do popisu jest naprawdę duże. Czas na prawdziwy, bardziej intymny kontakt, który staje się coraz bardziej realny wraz z rozwojem technologii i mediów społecznościowych.