noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Kobieta siedząca przy biurku pracująca na komputerze.

Pracownicy mówią “dość”! Szczyt zainteresowania zmianą pracy w Polsce

REKLAMA
noSlotData

Ponad jedna trzecia (36,2 proc.) firm w Polsce mierzy się z falą odejść pracowników w ostatnim czasie. Jednocześnie prawie połowa (44,9 proc.) zatrudnionych rozważa zmianę miejsca pracy. To alarmujące dane, które rysują obraz rosnącego problemu rotacji personelu.

Najnowsze badanie “Barometr Rynku Pracy” Gi Group Holding pokazuje, że firmy w Polsce w 2024 roku nadal stawiają na utrzymanie dotychczasowego poziomu zatrudnienia (78 proc.). Oznacza to, że przed pracodawcami stoi podwójne wyzwanie: z jednej strony muszą powstrzymać rosnącą rotację pracowników, z drugiej zaś pozyskać nowych o odpowiednich kompetencjach.

Przeczytaj również: Epidemia chorób cywilizacyjnych i psychicznych. Polacy coraz mniej wydolni do pracy [raport]

Rekordowa chęć zmiany pracy

Kluczowym wyzwaniem dla firm jest zatrzymanie pracowników, ponieważ aż 44,9 proc. badanych osób planuje zmianę pracy w najbliższym czasie. To najwyższy wskaźnik od 2018 roku. Najczęstsze powody chęci zmiany to: niskie wynagrodzenie (47 proc.), brak perspektyw awansu (32 proc.) oraz ograniczone możliwości rozwoju (29 proc.).

Tylko część firm ma pomysł jak zapobiegać rotacji

36,2 proc. firm zmaga się z problemem rotacji, jednak tylko 38 proc. z nich ma plany przeciwdziałania temu zjawisku. Co ciekawe, firmy coraz rzadziej sięgają po typowe rozwiązania finansowe, takie jak podwyżki wynagrodzeń (22,5 proc.) i premie (12,2 proc.). Zamiast tego stawiają na oferowanie benefitów pracowniczych (13,9 proc.) bądź inwestowanie w rozwój pracowników (13,1 proc). 

Tegoroczne wyniki pokazują, że pracodawcy sięgają po coraz bardziej zróżnicowane rozwiązania, by zapobiec odejściom pracowników. Zauważalny spadek popularności motywatorów finansowych może wynikać z ograniczeń budżetowych. Może jednak oznaczać również poszukiwanie bardziej kompleksowych i długoterminowych rozwiązań, ukierunkowanych na budowanie zaangażowania i lojalności pracowników” – skomentował Marcos Segador Arrebola z Gi Group Holding Polska.

Wzrastają oczekiwania kandydatów

Z drugiej strony, kandydaci na rynku pracy stawiają coraz wyższe wymagania. Największym problemem są wygórowane oczekiwania finansowe kandydatów, na co wskazuje niemal połowa badanych przedsiębiorców (48,4 proc.). To znaczący wzrost w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy problem ten zgłaszało zaledwie 25,3 proc. firm.

Z drugiej strony, maleje odsetek pracodawców, którzy narzekają na brak kandydatów na rynku pracy. W tym roku jest ich 30 proc., podczas gdy w 2023 roku było to aż 74 proc.

Kolejnym wyzwaniem jest niedopasowanie kompetencji kandydatów do wymagań stanowisk. Tę kwestię podnosi 38,6 proc. firm, co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegłorocznych 32,9 proc.

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj również: Zawód: stylistka modowa. Co trzeba o nim wiedzieć?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES