noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Reklama w internecie lub w online

Polski rynek rozrywki i mediów przekroczy wartość 48 mld zł. Kiedy internet pokona telewizję? [raport]

REKLAMA
noSlotData

Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie w 2023 roku 48,1 mld zł. Zgodnie z raportem opublikowanym przez PwC, przychody z rynku tradycyjnej telewizji, obecnie największego sektora na polskim rynku E&M (12 mld zł), w tym roku wyprzedziły dochody z dostępu do Internetu (11,2 mld zł), który spadł na drugą pozycję.

Przeczytaj również: Sektor handlowo-usługowy gotowy na cyfryzację? Oni jej nie chcą [raport]

Raport PwC – wartość rynku rozrywki i mediów w Polsce

W raporcie przygotowanym przez PwC przeanalizowano zestaw pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 14 segmentach rynkowych, w 52 terytoriach na świecie. Na podstawie tych danych analitycy prognozują tegoroczny poziom wartości rynku rozrywki i mediów. Ich zdaniem w bieżącym roku ten sektor będzie wart ponad 48 mld zł. Oznaczałoby to, że nasz kraj byłby liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) w kategorii wartości przychodów z tego sektora. W latach 2022-2027 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce będzie wyższe od tego na świecie. Wyniesie ono 4,6 proc. Globalnie sektor rok do roku będzie wzrastał o 3,6 proc.  

Na rynku widać zmieniające się preferencje użytkowników oraz wpływ inflacji na wydatki w sektorze mediów i rozrywki. W 2023 r. przychody na świecie wzrosną w stosunku do roku ubiegłego o 4,5 proc. i osiągną wartość 2,4 bln dolarów. Przyczyn spowolnienia wzrostu jest wiele. Wśród kluczowych – obciążenie konsumentów skutkami inflacji. Wciąż odczuwalne skutki pandemii czy też niepewność związana z wojną w Ukrainie połączona z niestabilną sytuacją geopolityczną. Zmusza to firmy do poszukiwania sposobów na ponowne pobudzenie wzrostu. Znalezienia nowych przewag konkurencyjnych, jak powszechne stosowanie narzędzia sztucznej inteligencji czy rozwiązania chmurowe – mówi Marcin Sidelnik, partner PwC Polska, lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.

Przeczytaj również: 85 proc. pracowników wyrabia nadgodziny. Praca ponad miarę zapisana jest w polskim DNA?

Najlepiej rozwijające się kategorie

W 2023 roku zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą już tylko 14 proc. przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. Najszybciej rozwijające się segmenty omawianych rynków Polsce i na świecie w latach 2022-2027 to reklama internetowa – 8,6 proc. w Polsce i – 6,5 proc. na świecie. Dostęp do internetu  – 5,8 proc. w Polsce i 4,0 proc. na świecie. TV i wideo – 1,6 proc. w Polsce i -0,3 proc. na świecie.

W Polsce największymi sektorami w branży rozrywki i mediów pod względem przychodów są reklama internetowa, telewizja i dostęp do internetu. Kolejno każdy z nich ma 21 proc., 20 proc. i 14 proc. udziału w prognozowanych przychodach na rynku w 2023 r. Trzy największe sektory pod względem przychodów w Polsce, są również sektorami, które w porównaniu z globalnymi prognozami średniej rocznej stopy wzrostu przychodów rozwijają się dynamiczniej niż światowe. Na Polskim rynku rozrywki i mediów telewizja od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce pod względem przychodów w branży. Silna pozycja telewizji utrzyma się do 2025 r. Następnie pozycję lidera rynku pod względem przychodów obejmie sektor dostępu do internetu – mówi Paweł Wesołowski, partner PwC Polska.

Przeczytaj również: Ulubione metody płatności Polaków? Jest jeden niekwestionowany zwycięzca

Prognozowane przychody z internetu

W 2025 r. W Polsce przychody z dostępu do internetu będą stanowić 22,7 proc. wszystkich przychodów na rynku rozrywki i mediów. To pozwala sektorowi dostępu do internetu stać się największym segmentem pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów. Przychody z sektora dostępu do internetu będą wynosić wtedy 12,5 mld PLN. Przychody z telewizji osiągną niższą wartość 12,4 mld PLN. Pozwala to objąć sektorowi dostępu do internetu pozycję lidera pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów, która będzie sukcesywnie rosnąć. Prognozowany 5,8-proc. wzrost przychodów w okresie prognozy pokazuje, że segment dostępu do internetu dynamicznie się rozwija. Jego przewaga w stosunku do innych segmentów będzie się powiększać. Wdrożenie sieci 5G i łącza światłowodowego przyspiesza boom na konsumpcję danych, która wzrasta równolegle ze wzrostem zapotrzebowania na coraz większą przepustowość sieci i wydajność łącza. Wszystko to wraz ze zmianami zachowań konsumpcyjnych odbiorców wpływa na wzrost przychodów w segmencie dostępu do internetu. 

W obliczu niestabilnej sytuacji finansowej konsumenci coraz częściej zaczynają porównywać ceny. Oferowanie tańszych pakietów z reklamami może przyciągnąć nowych konsumentów. Tych niemogących sobie pozwolić na większe wydatki, co stwarza przestrzeń do wzrostu przychodów na rynku reklamy. Przewidywane zmiany w zachowaniach konsumentów i obecne warunki rynkowe wymagają na reklamodawcach dostosowania swoich strategii do nowych wyzwań. Skoncentrowania się na opracowaniu bardziej budżetowych i atrakcyjnych cenowo ofert – mówi Małgorzata Górna, partner PwC Polska. 

Przeczytaj również: Jak bezpiecznie sprzedawać na facebook marketplace? [raport]

Rynek w liczbach

Polski rynek reklamy internetowej rozwija się najdynamiczniej w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Całkowite przychody wyniosły w Polsce 7,0 mld PLN w 2022 r. Do 2027 roku wzrosną one w tempie 8,6 proc. CAGR, osiągając 10,6 mld USD. Sektor reklamy mobilnej dominuje na rynku, odpowiadając za 58,2 proc. całkowitych przychodów z reklam w 2022 roku. Całkowite przychody z reklamy w mobilnym Internecie w Polsce wyniosły 4,11 mln PLN w 2022 r. Do 2027 roku wzrosną w tempie 10,5 proc. CAGR, do 6,7 mld PLN. Oczekuje się, że w sektorze reklamy w sieci przewodowej przychody wzrosną o 5,7 proc. CAGR i osiągną 3,9 mln PLN do 2027 r. Najszybciej rozwijającym się sektorem będzie mobilne wyświetlanie wideo, z 19,4 proc. CAGR. Wideo jest popularnym formatem treści. Według danych GWI 90,2 proc. polskich internautów w wieku od 16 do 64 lat ogląda wideo online każdego tygodnia.

Całkowite przychody z dostępu do Internetu w Polsce będą rosły w tempie 5,8 proc. CAGR. Znacznie wyprzedzając średnią światową wynoszącą 3,9 proc. CAGR, z 10,4 mld PLN w 2022 roku do 13,7 mld PLN w 2027 roku. Polski rynek telekomunikacyjny jest zdominowany przez przychody z usług mobilnych, które do 2027 r. będą stanowić 81,7 proc. całkowitych przychodów z dostępu do Internetu. 40 mln użytkowników smartfonów w Polsce, z których dwie trzecie przejdzie na połączenia 5G do 2027 r., pomoże zwiększyć przychody z mobilnego dostępu do Internetu w szybkim tempie 6,8 proc. CAGR z 8,1 mld PLN do 11,2 mld PLN w latach 2022-2027. Niewielki rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu w tym kraju, będzie rozwijać się tempie 1,9 proc. CAGR i do 2027 r. Będzie wart 2,5 mld PLN. 

Przeczytaj również: Spodnie rybaczki wracają. Jak je nosić?

Autor: PAP, zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES