“360 stopni – subiektywnie o biznesie mody” to cotygodniowy newsletter opisujący, jak zmienia się branża fashion, pokazujący najciekawsze pomysły i kolekcje, a także publikujący oferty pracy!
>> ABY CO TYDZIEŃ OTRZYMYWAĆ DAWKĘ NAJNOWSZYCH INFORMACJI, ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA <<
DLACZEGO MARKI NISZCZĄ NIESPRZEDANE PRODUKTY?
W Niemieckich sklepach i magazynach zalega pół miliarda ubrań i butów niesprzedanych z powodu zamknięcia sklepów w czasie lockdownu. W Austrii i Szwajcarii 70 proc. zwracanych do sklepów produktów jest ponownie sprzedawanych jako nowe, nie wiadomo co dzieje się z pozostałymi 30 procentami. Nie ma wiarygodnych dany o tym, ile produktów rocznie jest w Europie niszczona przez producentów – tych małych i tych gigantycznych. Produktów bez wad, które mogłyby posłużyć np. osobom potrzebującym pomocy. Co jakiś czas jednak do mediów przedostają się kolejne informacje odnośnie utylizowanych produktów …
Niszczenie niesprzedanych produktów wartych miliony to brudny sekret świata mody. I najbardziej palący problem, z jakim musi się on uporać. Także w Polsce. Co dzieje się z produktami, których nikt nie chce?
Alicja Szewczyk przedstawia tę niechlubną stronę mody, próbując jednocześnie odpowiedzieć na pytanie: Ile w rzeczywistości warte są nasze ubrania? Przeczytajcie koniecznie.
MOVING FORWARD: KIEDY MOŻESZ KOMUNIKOWAĆ, ŻE TWOJA MARKA JEST EKO?
Przed Wami nasz nowy eko-cykl artykułów pod hasłem “Moving forward” tworzony przez Ewelinę Antonowicz.
Ewelina jest prezeską polskiego Fashion Revolution, współzałożycielką Sustainable Fashion Institute i absolwentką interdyscyplinarnego kierunku Sustainable Development. W cyklu pokaże praktyczne wskazówki, które transformują biznes mody. To praktyczny przewodnik po kryteriach, poradach i know-how, który może zastosować mała, średnia i większa marka odzieżowa, dostawca, projektant. Będzie tam krytyka treści, które lawinowo zalewają branżę, merytoryczne sito informacji i wskazówki działań do wdrożenia od zaraz.
W pierwszym artykule z cyklu zastanawiamy się, jakie warunki należy spełnić, by komunikować publicznie, że marka należy do grona “eko”.
KOLOR ROKU 2022 WG PANTONE
17-3938 Very Peri, dynamiczny niebieski odcień, z ożywczym odcieniem fioletowoczerwonym. Very Peri łączy wierność i stałość koloru niebieskiego, z energią i ekscytacją czerwieni.
„Żyjemy w czasach przemian. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, zmieniają się nasze poglądy i standardy. Okazywanie beztroski, pewności siebie i śmiałej ciekawości, ożywia naszego twórczego ducha. PANTONE 17-3938 Very Peri pomaga rozwinąć krajobraz możliwości, otwierając nas na nową wizje i scenariusz życia. Kolor PANTONE 17-3938 Very Peri stawia przyszłość w nowym świetle.” – czytamy na Instagramie.
CZYM SĄ NFT W MODZIE I JAK NA NICH ZAROBIĆ?
Istnieją nie od dziś, ale rozgłos zyskują teraz – w czasach pandemicznych. Trochę dzięki celebrytom handlującym nawet swoim ciałem, trochę dzięki akceleracji rozwoju technologii, a trochę dzięki modzie, która kocha nowinki. Mowa o tokenach NFT. Czym są, dlaczego przyciągają inwestorów, luksusowe marki, twórców sztuki? Gdzie i jak w nie inwestować? I co mają wspólnego z konceptem en vogue – metaverse?
W świat NFT wprowadza Natalia Tokarz w swoim najnowszym materiale, który znajdziecie na Fashion Biznes.
VALENTINO STAWIA NA VINTAGE
Marka Valentino, zabiera nas w podróż po dawnych kolekcjach, wraz z nową inicjatywą Valentino Vintage. Włoska marka chcąc nadać drugie życie swoim ubraniom, tworzy specjalne punkty w sklepach vintage na całym świecie, by następnie odnowić używane produkty i wprowadzić je do ponownego obiegu. W zamian za produkty Valentino oferuje kredyt sklepowy, który można wydać w wybranym butiku marki.
Jak oceniacie inicjatywę Valentino?
Co słychać w biznesie mody?
LPP PODSUMOWUJE WYNIKI PO TRZECH KWARTAŁACH BR. – WZROST SPRZEDAŻY O 72 PROC. I PONAD MILIARD ZŁOTYCH ZYSKU NETTO
W trzecim kwartale roku obrotowego 2021/22 przychody polskiego producenta odzieży wzrosły o 60 proc. r/r osiągając wartość prawie 4 mld zł. Miniony kwartał przyniósł LPP podwojenie wpływów z e-commerce i powrót do trzycyfrowej dynamiki wzrostu w tym obszarze. Spółka po raz kolejny z rzędu osiągnęła wyższe wyniki sprzedaży z zagranicy, które w 3Q 2021/22 stanowiły już 57 proc. przychodów Grupy.
Okres ten upłynął w LPP także pod znakiem intensywnego rozwoju w modelu omnichannel. Po 9 miesiącach wzrost sprzedaży spółki wyniósł 72 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, zapewniając firmie ponad 1 mld zł zysku netto.
Pełne podsumowanie wyników LPP przeczytacie na Fashion Biznes.
LPP PODNOSI WYNAGRODZENIA
Pozostając w temacie LPP, warto wspomnieć również o podwyżkach, jakie firma zdecydowała się przyznać swoim pracownikom.
Decyzją zarządu spółki, od stycznia 2022 wszystkie osoby zatrudnione w Centrali spółki otrzymają 10 proc. podwyżkę wynagrodzenia – czytamy na portalu Omnichannelnews.pl. Polski producent zapowiada także nową politykę wynagrodzeń dla sieci sprzedaży oraz wypłatę premii półrocznych jeszcze przed końcem tego roku. Kierownictwo firmy podjęło również decyzję, że osoby które odczuwają negatywne skutki zapowiadanych z początkiem roku zmian podatkowych, mogą liczyć na rekompensatę. Obecna sytuacja spółki to zdaniem jej zarządu efekt wspólnego wysiłku wszystkich zespołów, a decyzja o masowych podwyżkach to wyraz uznania za pracę i wkład każdego pracownika w utrzymanie stabilnej sytuacji firmy.
Czytaj więcej na portalu Omnichannelnews.pl.
CZARNY PIĄTEK ROZCZAROWAŁ SPRZEDAWCÓW
Sklepy w centrach handlowych podsumowały liczbę odwiedzających w ostatni piątek listopada. Tradycyjnie Black Friday dzięki licznym promocjom kojarzy się z tłumami kupujących. Niestety rzeczywistość pandemiczna skutkuje znaczącymi spadkami odwiedzalności aż do minus 50% w stosunku do 2019 roku. Najmniejsze spadki wynoszą około kilkunastu procent, a średnio wahają się pomiędzy 35% a 42% poniżej poziomu sprzed pandemii.
Więcej o wynikach i wnioskach z Black Friday 2021 przeczytacie w podsumowaniu przygotowanym przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług.
Przeczytaj w weekend
MIEĆ CZY BYĆ? EWOLUCJA PERCEPCJI LUKSUSU W CZASACH COVID-19
Przed pandemią koronawirusa zamożni konsumenci coraz chętniej kolekcjonowali piękne przeżycia. Badanie polskich naukowców pokazało, że w czasie pandemii nastąpił ponowny zwrot do wartości materialnych. Dane światowe odzwierciedlają tę tezę.
“Niepewne czasy pandemii zmieniły postrzeganie dóbr luksusowych. Ludzie szukają bezpieczeństwa w pieniądzach i innych dobrach materialnych, aby móc pozwolić sobie na utrzymanie standardu życia nawet w przypadku niepewnych dochodów.” – podkreślają dr hab. Dominika Narożna i prof. Paweł Kossecki, autorzy badania.
Szczegółowe wyniki badania oraz wnioski przeczytacie w tekście przygotowanym przez Agę Smektałę.
TRENDY NA ZIMĘ
10 KLUCZOWYCH PROGNOZ ODZIEŻOWYCH 2021/22
Gdy sezon jesienny wraz ze swoimi trendami zawładnął już ulicami, zima powoli pragnie nam o sobie przypomnieć! Wszystko za sprawą coraz to chłodniejszych dni, kiedy częściej sięgamy już do szaf po rękawiczki i czapki. Jakie trendy na zimę będą dominowały w nadchodzącym okresie? Czy wciąż kurczowo będziemy trzymać się futer i puchówek? Przygotowaliśmy małą ściągawkę.