O wybranych przez Pantone kolorach na 2021 r. Harel pisała jako o hołdzie dla InPostu. Wbrew przyjętej regule, słynny Instytut zadecydował się wybrać nie jedną, ale dwie barwy mające najlepiej określić estetykę nadchodzącego roku. Czym podyktował swoją decyzję i jakie jeszcze inne kolory pomalują nam 2021 r.?
PANTONE ULTIMATE GREY i ILLUMINATING
Pantone wybrał kolory, które u schyłku 2020 r. faktycznie mogą nam się kojarzyć z paczkomatami – wszak odwiedzaliśmy je nad wyraz często w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Choć nie tym nawiązaniem kierowali się eksperci Instytutu Kolorów.
Ultimate Grey jest praktyczny i „rock solid”. Illuminating ma w sobie siłę i optymizm. To jednak dwie niezależne barwy, którą mają być dla siebie wzajemnym wsparciem i tym samym najlepiej wyrażać nastroje, jakie najpewniej najbardziej zaważą na charakterze całego 2021 r. Utylitaryzm łączy się z eskapizmem równie dobrze, co niezawodne bezpieczeństwo szarości i energia żółci. Razem para kolorów ma dawać nadzieję i zwiastować nadejście lepszych czasów – oby prędzej niż później. Potrzebujemy poczucia, że jeszcze będzie radośniej. To najważniejsze dla duszy, tłumaczy Pantone w oficjalnym oświadczeniu. To połączenie jest wyrazem siły i nadziei, dodaje Leatrice Eiseman, dyrektor naczelna Instytutu. Jest również wyrazem naszej wewnętrznej potrzeby zostania zauważonym, usłyszanym. Para kolorów ma zachęcać do czerpania z intuicji, innowacji i doświadczeń.
Jak jeszcze maluje się 2021 r.?
Oczom ekspertów Pantone nie umknie żaden z kolorów. Analizują każdy szczegół. Barwy charakterystyczne dla miast, które zaczynają grać pierwszoplanowe role w naszym życiu społecznym (bo np. są gospodarzami ważnych wydarzeń). Odcienie ze zdjęć wrzucanych na Instagram… To jedna wielka psychospołeczna analiza, od której nie mogą zresztą uciec projektanci. To, jakie kolory wybiorą na potrzeby prezentowanych na tygodniach mody kolekcji też będzie stanowić przedmiot badań dla Pantone. Nic więc dziwnego, że inne „trendy kolorystyczne” na 2021 r. zostały wskazane właśnie w oparciu o to, co zdołało się wyróżnić podczas NYFW.
Pantone wybrał więc 10 wyraźnych kolorów (w tym Illuminating). To one najczęściej przewijały się na wybiegach. Wskazano także 5 „klasyków” (tu również pojawił się Ultimate Gray).
Co będziemy więc nosić w nadchodzącym wiosenno-letnim sezonie? Eksperci obstawiają, że będziemy w dużej mierze najchętniej wybierać te odcienie, które kojarzymy z naturą i jej spokojem oraz te, które pobudzają pomysłowość i kreatywność.
- MARIGOLD
- CERULEAN
- RUST
- FRENCH BLUE
- RASPBERRY SORBET
- AMETHYST ORCHID
- MINT
- BURNT CORAL
- GREEN ASH
A wśród klasyków:
- INKWELL
- BUTTERCREAM
- DESERT MIST
- WILLOW
źródło: Pinterest.com
A czego nauczyła nas współpraca PANTONE z ZARA?
źródło: Pinterest.com
Na początku sezonu ss2020 Pantone podjął się współpracy z ZARA. Sieciówka – jako najbardziej dochodowa część królestwa Inditex – już od jakiegoś czasu stara się wybielić (a może w tym wypadku “podkoloryzować”?) swój wizerunek w oczach coraz to bardziej świadomych konsumentów.
Stworzona wówczas kolekcja minimalistycznych, choć barwnych ubrań (przede wszystkim dresów, T-shirtów i sukienek) była uszyta z organicznej bawełny spełniającej normę OCS (Organic Cotton Standard). Wybrane wówczas kolory były zainspirowane odcieniami znanymi nam dobrze z królestwa przyrody.
Ciekawe, czy w obliczu coraz to bardziej naglących zmian klimatu oraz nasilającej się debaty publicznej o ochronie środowiska, marki będą coraz chętniej i częściej nawiązywać takie współprace, starając się odnieść do nowych trendów społecznych, a przy okazji wyrazić swoje zaangażowanie (lub też, niestety, pozorne “zaangażowanie”)?