noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Postępująca transformacja cyfrowa przedsiębiorstw dotyka branżę faktoringową. O szczegółach opowiedziała Eliza Wyrzykowska z BNP Paribas Faktoring.

Technologiczny krok naprzód. Transformacja cyfrowa i digitalizacja w sektorze faktoringowym

REKLAMA
noSlotData

Postępująca i coraz bardziej zaawansowana transformacja cyfrowa przedsiębiorstw dotyka także branżę faktoringową. Głównym celem digitalizacji jest zapewnienie klientom wygody oraz szybkiej i sprawnej obsługi, a samemu rynkowi wzrostu. Tym bardziej że zainteresowanie usługą nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. O szczegółach opowiedziała Eliza Wyrzykowska, członkini zarządu w BNP Paribas Faktoring.

Przeczytaj również: Trendy w e-commerce na rok 2023. Co zmienia się w świecie zakupów online? [raport]

Faktoring – co to jest?

Faktoring jest usługą finansową przeznaczoną dla działalności prowadzących sprzedaż towarów i usług lub podmiotom realizującym oferty z odroczonym terminem płatności. Polega na zawarciu umowy trójstronnej, w której udział biorą klient firmy faktoringowej, odbiorca/ dłużnik oraz strona finansująca. Podmiot sprzedający towar ustala z odbiorcą termin płatności. Może on być zróżnicowany ze względu na sektor, w którym się poruszają. Co jednak w przypadku, w którym nagle pojawi się potrzeba opłacenia przez firmę nieprzewidzianych należności?

W takim przypadku z pomocą przychodzi faktoring. Przedsiębiorca wysyła elektroniczne zestawienie faktur do faktora. Ten w zależności od ustaleń umowy faktoringowej wypłaca klientowi zaliczkę (do 90 proc. wartości brutto faktury). Pozostałą część faktor przelewa zaraz po opłaceniu faktury przez dłużnika. Dzięki temu, przedsiębiorca może korzystać ze swoich pieniędzy zaraz po dokonaniu sprzedaży, nie czekając na spłatę należności przez odbiorcę.

Nowości w faktoringu

Wiodące firmy faktoringowe konsekwentnie implementują nowe rozwiązania i produkty, mimo że dynamika wzrostu w sektorze nie jest tak imponująca jak w ostatnich latach. Wdrożenie innowacyjnych narzędzi ma nie tylko usprawnić komfort nawiązywania współpracy, ale również dotrzeć z ofertą do zupełnie nowych odbiorców, którzy do tej pory w ogóle nie korzystali z usługi faktoringu. Digitalizacja oraz transformacja cyfrowa sprawiają, że biznes w coraz większym zakresie przenosi się z kanałów tradycyjnych do szeroko pojętego online’u. Wystarczy wspomnieć o zdalnym zawieraniu umów, przez Internet, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Poza tym wdrażane są szybkie płatności, a także automatyzacja w zakresie samych rozliczeń.

Skraca się również czas oczekiwania na środki. Firmy faktoringowe coraz szybciej rozpatrują wnioski, wprowadzając wiele usprawnień, mających docelowo jeszcze bardziej podnieść komfort korzystania z faktoringu, także w obszarze codziennego zgłaszania nowych dokumentów płatniczych. Istnieją już rozwiązania, które pozwalają przedsiębiorcom otrzymać środki za wystawione faktury w ciągu zaledwie kilku godzin.

Udział rynkowy BNP Paribas Faktoring wynosi prawie 20 proc. Jak podkreśla bank, jego celem biznesowym jest wydłużenie relacji z klientem. Im więcej informacji będzie on w stanie zdobyć samodzielnie, tym więcej czasu jego opiekun uzyska na rozmowę na temat potencjalnych kierunków rozwoju współpracy. W kontekście dostarczenia przez klienta danych, firma stawia na automatyzację oraz ograniczenie wymogów dotyczących dokumentów. Z perspektywy faktoranta, oznacza to zarówno mniej uciążliwy proces przedłużenia limitu, jak i jego skrócenie. Całość będzie praktycznie zamykać się w ciągu 24 godzin.

– Sposobem na wydłużenie wspomnianych relacji jest wdrożenie inteligentnych algorytmów oraz automatycznych procesów do obsługi faktoringu. Przykładem może być nasz system faktoringowy e-trade, czyli system online dedykowany do obsługi transakcji faktoringowych.  Charakteryzuje się swobodną wymianą danych pomiędzy klientem a faktorem przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości, intuicyjnością w zakresie obsługi oraz wieloma raportami sprawozdawczymi, z możliwością definiowania pod konkretne potrzeby faktoranta.  Celem cyfryzacji jest również automatyzacja środowiska pracy. Ponadto, zmiany obejmują wewnętrzne procesy oceny ryzyka kredytowego transakcji, niezbędnego do przedłużenia limitu. Wymaga on zaangażowania klienta pod względem dostarczenia wymaganych przez faktora danych – mówi Eliza Wyrzykowska, członkini zarządu w BNP Paribas Faktoring.

Eliza Wyrzykowska, członkini zarządu w BNP Paribas Faktoring

Przeczytaj również: Luksusowe jeansy. W te marki warto zainwestować

Podsumowanie oczekiwania klientów

Klienci, którzy po raz pierwszy korzystają z faktoringu, priorytetowo traktują otrzymanie przelewu za fakturę w możliwie najkrótszym terminie. Nie są zainteresowani momentem wydania decyzji kredytowej czy podpisania umowy. Nadrzędną potrzebą jest szybki dostęp do gotówki. W wielu przypadkach czas otrzymania środków wydłuża się ze względu na oczekiwanie na zatwierdzenie cesji wierzytelności lub potwierdzenie faktury przez odbiorcę. Jest to jednak czynnik zupełnie niezależny zarówno od faktora, jak i faktoranta. I tu jednak ten czas stopniowo zostaje skracany.

Przeczytaj również: CHANEL FLAP BAG – czy jest warta inwestycji?

Materiał przygotowany na podstawie komunikatu BNP Paribas, Zdjęcie główne: mat. prasowy

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES