noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
W lutym 2024 roku obecne nastroje konsumenckie pozostały bez zmian przy jednoczesnym pogorszeniu przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Nastroje konsumenckie nie drgnęły. Przyszłe nie napawają optymizmem

REKLAMA
noSlotData

W lutym 2024 roku obecne nastroje konsumenckie pozostały bez zmian przy jednoczesnym pogorszeniu przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj również: W pogoni za nauką: 5 trendów wellness na 2024 rok

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w lutym 2024 r.

Spośród składowych wskaźnika BWUK najbardziej poprawiła się ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 2,9 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,3 p. proc. i 0,6 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 2,7 p. proc. i 2,0 p. proc.). W odniesieniu do lutego 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 23,4 p. proc.

Okres badania ankietowegoZmiany sytuacji finansowej gospodarstwa domowego  w:Zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w:Obecne dokonywanie ważnych zakupówWskaźnik ufności konsumenckiej BWUK
      Rok     Kwartał             Miesiącostatnich 12 miesiącachnajbliższych 12 miesiącachostatnich 12 miesiącachnajbliższych 12 miesiącach
abcde
 saldo ocen w procentach 
   Lata   
2013-21,9-13,6-45,2-31,2-21,6-26,7
2014-15,7-7,3-29,9-18,4-13,7-17,0
2015-10,7-2,8-21,5-11,4-8,2-10,9
2016-3,90,9-11,0-9,4-2,5-5,2
20170,12,81,8-1,89,22,4
20180,63,68,72,812,85,7
20194,86,39,71,216,47,7
2020-6,5-8,4-24,9-29,1-13,4-16,4
2021-10,3-8,2-38,4-27,5-13,3-19,6
2022-26,4-31,3-56,2-50,1-34,9-39,8
2023-20,9-13,6-43,8-25,5-27,7-26,3
  Kwartały  
2022IV-31,2-34,0-62,1-52,1-39,6-43,8
2023I-28,9-23,6-55,2-39,3-35,9-36,6
 II-25,1-16,0-48,9-28,3-32,1-30,1
 III-17,6-9,1-40,2-21,1-24,5-22,5
 IV-12,1-5,5-31,0-13,6-18,2-16,1
  Miesiące  
202302-28,6-23,2-54,2-38,0-36,2-36,0
 03-29,9-20,3-54,2-36,2-37,2-35,6
 04-26,9-17,6-52,3-30,8-33,5-32,2
 05-24,2-15,7-48,5-27,6-33,3-29,9
 06-24,3-14,5-46,0-26,5-29,6-28,2
 07-18,2-11,4-43,7-23,6-27,7-24,9
 08-18,5-10,2-39,9-20,7-21,8-22,3
 09-15,9-5,7-37,0-18,8-24,0-20,3
 10-11,9-6,9-33,4-16,3-21,2-17,9
 11-11,7-5,9-29,2-14,6-14,2-15,1
 12-12,7-3,9-30,5-9,8-19,3-15,2
202401-10,3-1,0-27,0-8,7-16,2-12,6
 02-9,7-3,0-25,7-11,4-13,3-12,6
       
Dane: GUS

Przeczytaj również: Nie żyje była prezeska Estée Lauder

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w lutym 2024 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -5,3a.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (spadki odpowiednio o 2,7 p. proc. i 2,3 p. proc.). Spadek o 2,0 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 0,8 p. proc.). W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 20,0 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.

Okres badania ankietowego     Rok     Kwartał             MiesiącZmiany sytuacji finansowej gospodarstwa domowego Zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej krajuZmiany poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym)Oszczędzanie pieniędzyWskaźnik ufności konsumenckiej WWUK
bdfg
 saldo ocen w procentach 
 Lata 
2012-18,5-38,0-53,3-36,9-36,7
2013-13,6-31,2-53,7-36,1-33,7
2014-7,3-18,4-31,1-30,5-21,8
2015-2,8-11,4-19,7-26,3-15,1
20160,9-9,4-7,8-18,0-8,6
20172,8-1,88,5-10,6-0,3
20183,62,812,6-7,52,9
20196,31,27,70,84,0
2020-8,4-29,1-39,4-0,9-19,5
2021-8,2-27,5-24,60,2-15,0
2022-31,3-50,1-21,3-15,4-29,5
2023-13,6-25,5-14,1-6,1-14,8
 Kwartały 
2022IV-34,0-52,1-31,5-16,0-33,4
2023I-23,6-39,3-25,5-12,4-25,2
 II-16,0-28,3-14,0-8,0-16,6
 III-9,1-21,1-7,7-3,2-10,3
 IV-5,5-13,6-9,4-0,7-7,3
 Miesiące 
202301-27,3-43,5-27,2-12,5-27,6
 02-23,2-38,0-26,6-13,5-25,3
 03-20,3-36,2-22,7-11,2-22,6
 04-17,6-30,8-18,0-12,2-19,7
 05-15,7-27,6-13,0-4,7-15,3
 06-14,5-26,5-10,9-7,3-14,8
 07-11,4-23,6-5,7-3,0-10,9
 08-10,2-20,7-8,4-2,5-10,5
 09-5,7-18,8-9,0-4,1-9,4
 10-6,9-16,3-6,6-2,6-8,1
 11-5,9-14,6-11,12,0-7,4
 12-3,9-9,8-10,5-1,5-6,4
202401-1,0-8,7-7,72,3-3,8
 02-3,0-11,4-10,03,1-5,3
      
Dane GUS

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES