Klarna opublikowała swój drugi raport zatytułowany „The Checkout”. Ukazuje on najważniejsze trendy konsumenckie minionego roku. Wśród nich zdecydowanie wyróżnia się zjawisko „Fandom Fashion”. W 2023 roku klienci na całym świecie, w tym również z Polski, masowo sięgali po produkty inspirowane najważniejszymi wydarzeniami ze świata popkultury.
Jednym z nich niewątpliwie był film Barbie i inspirowany nim trend barbiecore. Wszechobecny róż, kobiecość, ekstrawagancja i zabawa na chwilę zawładnęły social mediami i całym światem mody. W Polsce ten dziewczęcy klimat zdobył uznanie wśród klientów Klarny, którzy najchętniej sięgali po skórzane kowbojki (+57 proc. w sierpniu), różowe bikini (wzrost o 1259 proc. w lipcu) oraz lakiery do paznokci w tym samym odcieniu (276 proc. w lipcu).
Przeczytaj również: 10 najważniejszych wydarzeń w świecie mody w 2023 roku
Muzyczne inspiracje
W ramach rozwijającego się trendu „Fandom Fashion”, Klarna zanotowała w sierpniu imponujący wzrost sprzedaży zestawów do tworzenia bransoletek przyjaźni (+2883 proc.). Ręcznie robiona biżuteria, nawiązująca do piosenki „You’re on Your Own, Kid”, jest już stałym elementem koncertów Taylor. Produktem must-have wszystkich Swifties. Polskich miłośników mody zachwyciły również sukienki z frędzlami, przypominające strój amerykańskiej artystki z trasy koncertowej „Fearless era”. Ich popularność wzrosła o 166 proc. w lipcu.
Jednak nie tylko Taylor miała wpływ na to, co kupowali w tym roku polscy konsumenci. Jak wynika z danych Klarny, duże zainteresowanie zyskały również kowbojskie dodatki: kapelusze (1367 proc. wzrostu w czerwcu) oraz buty (410 proc. wzrostu w sierpniu). Są one nieodłącznym elementem tras koncertowych takich gwiazd jak Beyoncé oraz Harry Styles.
Przeczytaj również: Tak rozwija się romans mody i sztuki. Przegląd współprac artystów oraz marek luksusowych z 2023 roku
Tenis wraca do świata mody
Jak pokazują dane sprzedażowe Klarny, sukcesy Igi Świątek czy wydarzenia takie jak US Open również nie pozostawały bez wpływu na tegoroczne decyzje zakupowe polskich konsumentów. Według raportu „The Checkout”, zainteresowanie koszulkami polo, które stanowią nieodłączny element tenisowej mody wzrosło w kwietniu aż o 224 proc.. W TOP 20 produktach znalazła się też bluza bez kaptura (+149 proc. w marcu) czy cienka kurtka dresowa.
Przeczytaj również: Czy rzeczywiście warto inwestować w klasyczne torebki Louis Vuitton? Obalamy mity
Nowoczesne sprzęty w przytulnych wnętrzach
Pod hasłem „Life Maximized” Klarna zidentyfikowała dwa inne wyraźne trendy w Polsce: „Interior Expressionism” i „Host With the Most”. Odzwierciedlają one sposób, w jaki polscy konsumenci aranżują swoje przestrzenie domowe oraz stają się bezkonkurencyjnymi organizatorami przyjęć we własnych kątach. Dodając do swoich wnętrz więcej kolorów i unikalnych elementów, kupujący znad Wisły przyczynili się do wzrostu sprzedaży: suszonych kwiatów (+7180 proc. w sierpniu), wzorzystych dywanów (+1447 proc. w październiku) oraz poduszek dekoracyjnych (+43 proc. w październiku). Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się elementy z roślinnym motywem, kojarzącym się z letnią łąką.
Dodatkowo, by wieczory filmowe były iście kinowe, a koktajle i drinki smakowały jak w restauracji, Polacy zaopatrywali się również w minirzutniki multimedialne (+799 proc. we wrześniu) oraz kostkarki do lodu (+583 proc. w lipcu). W kuchni natomiast królowały ceramiczne miski i beztłuszczowa frytkownica, czyli tzw. Air Fryer.
Przeczytaj również: 5 kontrowersyjnych trendów, które zdominują 2024 rok
Zdjęcie główne: Unsplash