W niedzielę zakończył się festiwal PKO OFF CAMERA. W tym roku, po raz pierwszy, organizatorzy postanowili zapoznać miłośników kina niezależnego także z filmami opowiadającymi o świecie mody. Zróżnicowany, pod względem spojrzenia na tę interesującą branżę, cykl pod tytułem „Screening Fashion” zaproponował obrazy mówiące zarówno o trudnych początkach w modelingu jak i spektakularnych sukcesach największych domów mody. Poza tym widzowie mieli okazję, by obejrzeć dokument opowiadający historię kultowych już namiotów, w których przez wiele lat odbywał się nowojorski fashion week czy satyrę na świat, w którym o wartości człowieka decyduje sława i pieniądze. O pomyśle i rosnącym zainteresowaniu modą oraz o poszukiwaniu odpowiednich filmów rozmawiam z Alicją Myśliwiec – PR Managerem krakowskiego festiwalu.
FB: Dlaczego postanowiliście Państwo stworzyć cykl „Moda na ekranie”?
Alicja Myśliwiec: W programie PKO OFF CAMERA mamy stałe sekcje, ale każdego roku szukamy też nowych cykli tematycznych. Moda wydała nam się podczas tegorocznej edycji wyborem oczywistym. Rosnące zainteresowanie tym zjawiskiem sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej obrazów poświęconych tej tematyce. Sekcja gromadzi najciekawsze obrazy poświęcone modzie oraz zjawiskom z nią związanymi. Bohaterami filmów, które udało się nam zebrać, są kreatorzy największych domów mody świata. Zwróciliśmy również uwagę na produkcje, dzięki którym zgłębić można tajniki fenomenów z modą powiązanych, nierzadko w sposób oczywisty. Chcieliśmy przypomnieć, że świat mody to dużo bardziej złożone i kulturowo istotne zjawisko, niż mogłoby się powszechnie wydawać. Było pięknie i stylowo, co nie znaczy, że grzecznie.
FB: Czym kierowaliście się podczas doboru filmów? W jaki sposób szuka się tego typu obrazów?
AM: Selekcji festiwalowych obrazów dokonuje Dział Programowy, którym opiekuje się Ania Trzebiatowska. Filmów szukaliśmy przez cały rok na największych światowych festiwalach. W tej chwili na przykład już przygotowujemy się do 9. edycji i pakujemy walizki, wybierając się do Cannes.
FB: Czy uważacie, że cykl odniósł sukces?
AM: Frekwencyjny – na pewno tak. Na niektóre pokazy brakowało biletów. Ostatniego dnia festiwalu zdecydowaliśmy się powtórzyć film “Dior and I”. Sala mieszcząca ponad 800 widzów była wypełniona po brzegi. Naszymi filmowymi propozycjami zainteresowało się również środowisko świata mody, m.in. Anja Rubik, Robert Kupisz czy Dawid Woliński.
FB: Czy w przyszłym roku będziecie kontynuować przygodę z filmami o modzie, czy było to raczej jednorazowe wydarzenie?
AM: Czas pokaże. To wszystko zależy od premier filmowych. Jeśli uda nam się zgromadzić odpowiednio ciekawy materiał, jestem pewna, że temat mody ma szansę na kontynuację w Krakowie
* Już jutro zapraszam na recenzje wybranych filmów, które pojawiły się podczas festiwalu PKO OFF CAMERA.
Rozmawiała: Tatiana Zawrzykraj