Przede wszystkim: konkurencja jest bardzo potrzebna. Od niej wszystko się zaczyna i na niej kończy. Konkurencja jest nie tylko źródłem motywacji i inspiracji dla każdej marki, ale i niezbędną wartością rynku, by ten dobrze funkcjonował, a konsumenci mieli możliwość wyboru. Dlatego właśnie konkurencję należy nie tylko chronić, ale i monitorować, bo analiza jej działań odgrywa kluczową rolę w planowaniu strategii marki, w dążeniu do jej rozpoznawalności i finalnie, w osiąganiu oczekiwanej sprzedaży.
Jak analizować działania konkurencji
Obserwowanie działań konkurencji należy włączyć do stałej rutyny wśród wszystkich innych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy i robić je systematycznie, tak, by być na bieżąco ze wszystkimi zmianami i nowymi trendami. Co warto analizować? Przede wszystkim strategię innych marek, jej filozofię i przekaz, który promuje publicznie. Dzięki tym aspektom jesteśmy w stanie wychwycić dobre praktyki, stosowane przez konkurencje, a następnie włączyć je do swojej aktywności.
Bardzo ważne są też działania marketingowe konkurencji, zwłaszcza te, które odbywają się w przestrzeni internetowej. Obserwacja kanałów społecznościowych zbliżonych do nas profilem firm może nam pomóc dostrzec nasze słabe strony i w konsekwencji umocnić strategię naszej marki. Nie bez znaczenia są też newslettery, które stanowią poważne narzędzie promocji produktów, utrzymywania relacji z klientami, a także finalnie większą sprzedaż. E-mail marketing jest często niedoceniany przez młode marki, tymczasem dla tych z większym doświadczeniem i pozycją na rynku, newslettery stanowią jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych i najlepszych wśród tych budujących świadomość marki.
Dlaczego warto wysyłać newsletter i jak stworzyć skuteczną wiadomość dla odbiorcy
Newslettery w istocie mają za zadanie dostarczyć niezbędnych informacji na temat nowych promocji, zniżek czy ofert specjalnych, ale służą też do budowania silnej marki, poprzez nawiązywanie relacji z odbiorcami i wywoływania w nich poczucia lojalności. Najwięksi gracze na rynku rozumieją, jak wielką wagę mają w newsletterach wartościowe treści i przekazywanie wiedzy „premium”, czyli takiej, która dostępna jest z tylko dla inkluzywnego grona użytkowników. Firmy określają na samym początku własne cele, czyli to co chcą osiągnąć wysyłając newsletter i do kogo powinien trafić. W tym kontekście ważne jest zrozumienie odbiorcy lub zwizualizowanie idealnego konsumenta czyli tzw. persony sprzedażowej i zaprojektowanie specjalnie pod kątem jego potrzeb i preferencji wiadomości o określonej nazwie, w określonym stylu komunikacji i konkretnej budowie wizualnej.
Jak monitorować newslettery konkurencji? Pomogą w tym raporty
Dobrze zbudowany newsletter, skierowany do określonej grupy docelowej (wyselekcjonowanej ze względu na preferencje, zainteresowania, wiek, demografię itp.) oraz wysłany o określonej godzinie to klucz do sukcesu marki oraz sprawdzony przepis na wzrost sprzedaży. Ale praca nad e-mail marketingiem wymaga wprawy i doświadczenia. Na szczęście są dostępne atrybuty, które służą pomocą firmom w osiągnięciu zakładanych celów. Jednym z nich jest Raport przygotowywany przez Persooa.
Monitorowanie konkurencji zawsze musi się wiązać z wnikliwą obserwacją wszelkich jej działań. Także tych w kontekście wysyłanych newsletterów. W tym zakresie Persooa wyręcza marki, tworząc za nie raporty porównawcze dot. aktywności konkurencji. Monitorowanych przez firmę z Persooa jest już ponad 700 sklepów eCommerce z branż: moda, zdrowie, elektronika, dom i ogród, uroda i artykuły spożywcze. Wśród nich są m.in. Esotiq, Puma czy MODIVO. Wachlarz jest więc ogromny.
Jakie odpowiedzi dostarczają raporty analizy newsletterów konkurencji
Strategia konkurencji, trendy na rynku i innowacje w branży
Raporty są przede wszystkim bezbłędnym pomocnikiem w kontekście określania strategii marketingowych, które mają na celu przyciągnięcie uwagi odbiorców, i finalnie zwiększenia sprzedaży. Raport Persooa analizując newslettery konkurencji sprawdza więc jej strategię na komunikację w e-mail marketingu a także przekazuje bardziej wnikliwe wiadomości na temat skutecznych tytułów, chwytliwych nagłówków, bardziej pożądanych opisów czy lepszej architektury newslettera.
Ściągnij raport monitoringu newsletterów dla 50 firm z branży moda: LINK
Wyniki kampanii, open rate i wskaźnik konwersji
Raport Persooa jest też w stanie dostarczyć markom wiedzę na temat bardziej matematycznych aspektów monitoringu konkurencji. Oprócz przekazania statystyk wysyłki, Persooa wskazuje również konkretne wskaźniki, które warto brać pod uwagę przy analizie i ułatwia tym samym ich interpretację. Pozwala to ocenić skuteczność działań podejmowanych przez inne firmy w branży danej marki.
Sprawdzone schematy jako inspiracje
Analiza konkurencji ma sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy dana marka ma na celu sprawdzenie jakie działania wykorzystywane są przez inne firmy, ocenienie ich skuteczności, a następnie wdrożenie ich do własnych aktywności np.: promocji. I tutaj Persooa pojawia się jako doradca, który, pomoże w temacie szeroko rozumianego email marketingu bowiem posiada ogromne doświadczenie zasoby i technologie do realizacji newsletterów, które już dziś realizuje z liderami rynku takimi jak Moliera2, Orange, PWN, Cocodrillo.
Ściągnij raport monitoringu newsletterów dla 50 firm z branży Moda: LINK
Materiał sponsorowany