noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Moda na start-up. Australijska marka, która stworzyła platformę dla ukrytych odpadów. Fot Unsplash

Moda na start-up. Australijska marka, która stworzyła platformę dla ukrytych odpadów

REKLAMA
noSlotData

Jak powinna działać zrównoważona branża modowa? Przedstawiamy wzorcowe koncepty, które wspomagają budowę cyrkularnego rynku modowego. Tym razem pod lupę trafia start-up Circural Sourcing, czyli platforma odsprzedaży niewykorzystanych tekstyliów. 

Według raportu „Zrównoważony Rynek Modowy – Przewodnik po Strategii UE w sprawie wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym” około 25-40% tkanin zakupionych przez marki modowe pozostaje niesprzedana, a wartość straty osiąga 100 miliardów dolarów. Chociaż dane odnoszą się do całego świata, w tym artykule skupimy się tylko na Australii, gdzie każdego roku marnuje się ponad 10 milionów kilogramów tekstyliów (wartych ok. 500 milionów dolarów).

„Niesprzedane materiały” to nic innego, jak ukryte odpady, które generują się przed konsumpcją, a nie po jej sfinalizowaniu. Brak odpowiednich platform dla detalicznych sprzedawców odzieży skutkuje pogłębianiem się tego zjawiska – brakiem szans na wykorzystanie materiałów oraz blokowanie rozwoju odzieży tworzonej z tekstyliów z drugiego obiegu. Jak australiski rynek reaguje na tę tendencję? Marka A.Bch World stworzyła platformę Circular Sourcing, czyli przestrzeń odsprzedaży materiałów z nadprodukcji. Jej celem jest wsparcie transformacji przemysłu modowego, budowa cyrkularnego rynku tekstyliów oraz zwiększenie wykorzystania materiałów z deadstocku.

Zobacz też: Odwracalny druk na ubraniach, czyli Vividye w kolejnej odsłonie cyklu “Start-up’y, które zmieniają świat mody”

Czym jest start-up Circular Sourcing?

Courtney Holm, właścicielka A.BCH, w 2018 roku otworzyła swój pierwszy sklep z odzieżą z upcyclingu. Wówczas zauważyła, że dostęp do materiałów z rynku wtórnego jest utrudniony, a więc i obarczony niedoborem.. Dzięki wsparciu Sustainability Victoria’s Circular Economy Business Innovation Fund oraz partnerów projektu (m.in. Full Circle Fibers, Melbourne Textile Knitting i The Social Studio), A.BCH przekształciło się w marketplace odsprzedaży tekstyliów. Platforma została uruchomiona w tym roku, a klienci firmy mogą obejrzeć dostępne materiały online oraz w showroomie zlokalizowanym w Melbourne. 

Jak sprzedać lub kupić niewykorzystane materiały?

Circural Sourcing oferuje proste narzędzie, dzięki któremu sprzedawcy mogą wystawić niewykorzystane materiały na rynku wtórnym. Po zarejestrowaniu się na stronie za pomocą formularza firma zewnętrzna musi określić ilość materiałów do sprzedaży oraz konkretne dane (takie jak wymiary, kolor oraz skład). Następnie kurierem przesyła sample, które trafiają do salonu i katalogu platformy. Ten proces ułatwia skup materiału przez marki modowe oparte na upcyclingu. Za pomocą kategorii takich jak printy, tekstylia organiczne czy materiały z recyklingu, klienci sklepu mogą wybrać pożądany wzór oraz materiał, by następnie przetworzyć go w produkt pasujący do profilu marki. 

Przeczytaj też: Jak wycenić start-up modowy?

Na ten moment start-up oferuje swoje usługi jedynie na terenie Australii ze względu na lokalny zasięg współpracującej firmy kurierskiej. Jednak w niedalekiej przyszłości hub ma działać jako międzynarodowy, a twórcy w FAQ wspominają o możliwości niestandardowej wysyłki poza Australię (w takiej sytuacji należy skontaktować się z Circular Sourcing mailowo). 

Przeczytaj również: Nowe materiały ecofriendly, które musisz znać

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES