Stand.earth – organizacja non-profit działająca na rzecz ochrony środowiska – opublikowała kolejną edycję swojego raportu, w którym wzięła pod lupę proekologiczne działania 42 globalnych marek w 5 obszarach. Jak wynika z „2025 Fossil Free Fashion Scorecard”, najlepiej pod tym względem wypada… sieciówka. Mowa o H&M, które drugi raz z rzędu wyprzedziło konkurencję. Zaskoczeniem nie jest za to firma, która osiągnęła jeden z najgorszych wyników. Ponownie potwierdzono, że Shein nie ma nic wspólnego ze zrównoważoną modą.
Stand.earth apeluje do branży mody
„W związku z nieustannie rosnącą produkcją ubrań opartych na paliwach kopalnych, która w 2024 roku odpowiada za co najmniej 4% globalnych emisji, przemysł modowy musi pilnie zmienić kurs i zakończyć swoje uzależnienie od paliw kopalnych w zakresie produkcji, transportu i surowców. Szybkie, sprawiedliwe i skoncentrowane na pracownikach działania ze strony marek nigdy nie były tak niezbędne dla branży, która wciąż w dużym stopniu opiera się na paliwach kopalnych”
– piszą twórcy „2025 Fossil Free Fashion Scorecard”.
Raport Stand.earth ocenia postępy w zakresie proekologicznych działań, osiągnięte przez 42 kluczowe marki w ciągu ostatnich 2 lat (wtedy opublikowano poprzednią edycję). Ich celem jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C. Twórcy oceniali 5 głównych obszarów, przydzielając firmom noty od A do F:
- Zobowiązania dotyczące klimatu i energii oraz transparentność.
- Transformacja produkcji w kierunku odnawialnych źródeł energii i energooszczędności.
- Aktywna działalność na rzecz klimatu i odnawialnych źródeł energii.
- Korzystanie z trwalszych materiałów o niskiej zawartości węgla.
- Bardziej ekologiczna wysyłka.
„2025 Fossil Free Fashion Scorecard” – najważniejsze wnioski
Zgodnie z raportem „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” tylko ⅓ uwzględnionych marek zredukowała emisję o ponad 10% w porównaniu do poprzedniego roku. Możemy za to zaobserwować wzrost w liczbie firm korzystających ze źródeł odnawialnej energii. Obecnie jest to 29% (12), podczas gdy w 2023 r. było to zaledwie 5 marek. Gorzej wypada realizacja planu dekarbonizacji – w tej kategorii jakiekolwiek działania podjęło tylko 6 przedsiębiorstw. O wiele lepiej wygląda kwestia odsprzedaży lub naprawy – taką opcję, zgodną z zasadami mody cyrkularnej, oferuje aż 40 firm z rankingu (95%).
Ranking marek według Stand.earth
Oto ranking marek uwzględnionych w raporcie „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” oraz uzyskane przez nie oceny:
- H&M (B+)
- Eileen Fisher (B-)
- Kering (C+)
- Levi’s (C+)
- Patagonia (C+)
- Mammut (C)
- Puma (C)
- Nike (C)
- Inditex / Zara (C)
- Lululemon (C)
- Adidas (C-)
- Burberry (C-)
- PVH / Calvin Klein (C-)
- BESTSELLER / Vero Moda (C-)
- New Balance (D+)
- On Running (D+)
- Gap (D+)
- Hugo Boss (D+)
- VF Corp / The North Face (D+)
- Asics (D+)
- MANGO (D+)
- Allbirds (D+)
- REI (D+)
- Ralph Lauren (D+)
- Primark (D)
- American Eagle Outfitters (D)
- Prada (D)
- Target (D)
- Armani (D)
- LVMH / Louis Vuitton, Dior (D)
- Fast Retailing / UNIQLO (D)
- Chanel (D)
- Walmart (D-)
- Capri Holdings / Versace (D-)
- Abercrombie & Fitch (D-)
- MEC (F)
- Under Armour (F)
- Next (F)
- Boohoo (F)
- SHEIN (F)
- Aritzia (F)
- Columbia (F)
H&M liderem zrównoważonej mody
H&M – pomimo działalności w branży fast fashion – zajęło pierwsze miejsce. Sieciówka zostawiła konkurencję daleko w tyle. Inditex, czyli właściciel Zary, znalazł się dopiero na 9. miejscu, podczas gdy popularna platforma Shein uplasowała się na 40. pozycji. Grupa H&M świętowała wyróżnienie, publikując komunikat na swojej stronie internetowej.
„Jesteśmy dumni, że Stand.earth przyznało nam najwyższą ocenę – spośród 42 globalnych firm modowych – w swoim rankingu Fossil-Free Fashion Scorecard drugi rok z rzędu. Cieszymy się, że nasze wysiłki na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych – poprzez jasne plany działania, inwestycje w energię odnawialną i finansowanie dostawców w celu przyspieszenia dekarbonizacji, a także naszą działalność rzeczniczą – są doceniane przez Stand.earth. Chociaż wciąż jest wiele do zrobienia, to uznanie wzmacnia nasz kierunek i determinację do wprowadzania znaczących zmian i nadal jesteśmy zaangażowani w realizację naszego ambitnego programu klimatycznego w celu zmniejszenia naszych całkowitych emisji gazów cieplarnianych”
– napisał lider ds. wpływu na klimat w H&M Group, Henrik Sundberg.
Jak wypada branża luksusowa?
W raporcie „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” uwzględniono 7 firm z branży luksusowej: Armani, Burberry, Capri Holdings, Chanel, Kering, LVMH i Pradę. Twórcy zestawienia podkreślają, że wyniki w aż 5 markach uległy poprawie w porównaniu do 2023 r. Za to 2 z nich utrzymały niezmienną ocenę.
Liderem w kwestii zrównoważonej mody wśród luksusowych graczy jest Kering (3. miejsce) – francuski holding, do którego należą takie marki jak Gucci, Balenciaga, Saint Laurent czy Bottega Veneta. Grupa chce do 2025 r. zmniejszyć zużycie energii wśród swoich strategicznych dostawców o 70%.
Shein na samym końcu
Najgorszą ocenę, czyli F, otrzymał lider na chińskim rynku fast fashion: platforma Shein. Razem z nią ostatnie pozycje zajęło 6 innych firm: MEC, Under Armour, Next, Boohoo, Aritzia i Columbia.
„Gdyby Shein było krajem, byłoby setnym największym emitentem na świecie, wytwarzając niemal tyle samo zanieczyszczeń, co cały Liban, przy czym emisje w zakresie 3 (Scope 3) wzrosły o ponad 170% w zaledwie dwa lata”
– ujawniają twórcy raportu.
Shein zdobyło ocenę F w 4 kategoriach. Wyjątkiem jest obszar korzystania z trwalszych materiałów o niskiej zawartości węgla – w tym przypadku chiński gigant otrzymał ocenę D-.
Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics