noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Raport Stand.earth. Zdjęcie blondynki w luźno spiętych włosach, noszącej bluzkę polo w paski i brązową koszulową kurtkę z różowym kołnierzykiem. Dodała do tego jeansy z jasnym paskiem. W tle widać ludzi.

Marki vs. ekologia. Według nowego raportu najlepiej wypada… sieciówka

REKLAMA
noSlotData

Stand.earth – organizacja non-profit działająca na rzecz ochrony środowiska – opublikowała kolejną edycję swojego raportu, w którym wzięła pod lupę proekologiczne działania 42 globalnych marek w 5 obszarach. Jak wynika z „2025 Fossil Free Fashion Scorecard”, najlepiej pod tym względem wypada… sieciówka. Mowa o H&M, które drugi raz z rzędu wyprzedziło konkurencję. Zaskoczeniem nie jest za to firma, która osiągnęła jeden z najgorszych wyników. Ponownie potwierdzono, że Shein nie ma nic wspólnego ze zrównoważoną modą.

Stand.earth apeluje do branży mody

„W związku z nieustannie rosnącą produkcją ubrań opartych na paliwach kopalnych, która w 2024 roku odpowiada za co najmniej 4% globalnych emisji, przemysł modowy musi pilnie zmienić kurs i zakończyć swoje uzależnienie od paliw kopalnych w zakresie produkcji, transportu i surowców. Szybkie, sprawiedliwe i skoncentrowane na pracownikach działania ze strony marek nigdy nie były tak niezbędne dla branży, która wciąż w dużym stopniu opiera się na paliwach kopalnych”

– piszą twórcy „2025 Fossil Free Fashion Scorecard”.

Raport Stand.earth ocenia postępy w zakresie proekologicznych działań, osiągnięte przez 42 kluczowe marki w ciągu ostatnich 2 lat (wtedy opublikowano poprzednią edycję). Ich celem jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C. Twórcy oceniali 5 głównych obszarów, przydzielając firmom noty od A do F:

  1. Zobowiązania dotyczące klimatu i energii oraz transparentność.
  2. Transformacja produkcji w kierunku odnawialnych źródeł energii i energooszczędności.
  3. Aktywna działalność na rzecz klimatu i odnawialnych źródeł energii.
  4. Korzystanie z trwalszych materiałów o niskiej zawartości węgla.
  5. Bardziej ekologiczna wysyłka.

„2025 Fossil Free Fashion Scorecard” – najważniejsze wnioski

Zgodnie z raportem „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” tylko ⅓ uwzględnionych marek zredukowała emisję o ponad 10% w porównaniu do poprzedniego roku. Możemy za to zaobserwować wzrost w liczbie firm korzystających ze źródeł odnawialnej energii. Obecnie jest to 29% (12), podczas gdy w 2023 r. było to zaledwie 5 marek. Gorzej wypada realizacja planu dekarbonizacji – w tej kategorii jakiekolwiek działania podjęło tylko 6 przedsiębiorstw. O wiele lepiej wygląda kwestia odsprzedaży lub naprawy – taką opcję, zgodną z zasadami mody cyrkularnej, oferuje aż 40 firm z rankingu (95%).

Ranking marek według Stand.earth

Oto ranking marek uwzględnionych w raporcie „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” oraz uzyskane przez nie oceny:

  1. H&M (B+)
  2. Eileen Fisher (B-)
  3. Kering (C+)
  4. Levi’s (C+)
  5. Patagonia (C+)
  6. Mammut (C)
  7. Puma (C)
  8. Nike (C)
  9. Inditex / Zara (C)
  10. Lululemon (C)
  11. Adidas (C-)
  12. Burberry (C-)
  13. PVH / Calvin Klein (C-)
  14. BESTSELLER / Vero Moda (C-)
  15. New Balance (D+)
  16. On Running (D+)
  17. Gap (D+)
  18. Hugo Boss (D+)
  19. VF Corp / The North Face (D+)
  20. Asics (D+)
  21. MANGO (D+)
  22. Allbirds (D+)
  23. REI (D+)
  24. Ralph Lauren (D+)
  25. Primark (D)
  26. American Eagle Outfitters (D)
  27. Prada (D)
  28. Target (D)
  29. Armani (D)
  30. LVMH / Louis Vuitton, Dior (D)
  31. Fast Retailing / UNIQLO (D)
  32. Chanel (D)
  33. Walmart (D-)
  34. Capri Holdings / Versace (D-)
  35. Abercrombie & Fitch (D-)
  36. MEC (F)
  37. Under Armour (F)
  38. Next (F)
  39. Boohoo (F)
  40. SHEIN (F)
  41. Aritzia (F)
  42. Columbia (F)

H&M liderem zrównoważonej mody

H&M – pomimo działalności w branży fast fashion – zajęło pierwsze miejsce. Sieciówka zostawiła konkurencję daleko w tyle. Inditex, czyli właściciel Zary, znalazł się dopiero na 9. miejscu, podczas gdy popularna platforma Shein uplasowała się na 40. pozycji. Grupa H&M świętowała wyróżnienie, publikując komunikat na swojej stronie internetowej.

„Jesteśmy dumni, że Stand.earth przyznało nam najwyższą ocenę – spośród 42 globalnych firm modowych – w swoim rankingu Fossil-Free Fashion Scorecard drugi rok z rzędu. Cieszymy się, że nasze wysiłki na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych – poprzez jasne plany działania, inwestycje w energię odnawialną i finansowanie dostawców w celu przyspieszenia dekarbonizacji, a także naszą działalność rzeczniczą – są doceniane przez Stand.earth. Chociaż wciąż jest wiele do zrobienia, to uznanie wzmacnia nasz kierunek i determinację do wprowadzania znaczących zmian i nadal jesteśmy zaangażowani w realizację naszego ambitnego programu klimatycznego w celu zmniejszenia naszych całkowitych emisji gazów cieplarnianych”

– napisał lider ds. wpływu na klimat w H&M Group, Henrik Sundberg.

Jak wypada branża luksusowa?

W raporcie „2025 Fossil Free Fashion Scorecard” uwzględniono 7 firm z branży luksusowej: Armani, Burberry, Capri Holdings, Chanel, Kering, LVMH i Pradę. Twórcy zestawienia podkreślają, że wyniki w aż 5 markach uległy poprawie w porównaniu do 2023 r. Za to 2 z nich utrzymały niezmienną ocenę.

Liderem w kwestii zrównoważonej mody wśród luksusowych graczy jest Kering (3. miejsce) – francuski holding, do którego należą takie marki jak Gucci, Balenciaga, Saint Laurent czy Bottega Veneta. Grupa chce do 2025 r. zmniejszyć zużycie energii wśród swoich strategicznych dostawców o 70%.

Shein na samym końcu

Najgorszą ocenę, czyli F, otrzymał lider na chińskim rynku fast fashion: platforma Shein. Razem z nią ostatnie pozycje zajęło 6 innych firm: MEC, Under Armour, Next, Boohoo, Aritzia i Columbia.

„Gdyby Shein było krajem, byłoby setnym największym emitentem na świecie, wytwarzając niemal tyle samo zanieczyszczeń, co cały Liban, przy czym emisje w zakresie 3 (Scope 3) wzrosły o ponad 170% w zaledwie dwa lata”

– ujawniają twórcy raportu.

Shein zdobyło ocenę F w 4 kategoriach. Wyjątkiem jest obszar korzystania z trwalszych materiałów o niskiej zawartości węgla – w tym przypadku chiński gigant otrzymał ocenę D-.

Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES