#HistoriaMarki: Jaka jest różnica między marką Mario Valentino a Valentino?

16480
źródło: fashionista.com

Być może część osób nie zdaje sobie sprawy, że istnieje różnica pomiędzy Mario Valentino a Valentino. Wbrew pozorom nikt nie narusza tu prawa, a w planach nie ma procesu sądowego. Założyciele marek to bowiem dwie różne osoby o zupełnie innej przeszłości, a często mylona nazwa wynika z przypadkowej zbieżności ich imion i nazwisk.

>>>Przeczytaj również: Która marka jest światowym liderem wśród firm odzieżowych?

Obecnie prawdopodobnie najbardziej charakterystycznymi produktami obu marek są torebki. Jedną z zasadniczych różnic pomiędzy nimi wydaje się cena. Torebka Valentino by Mario Valentino to wydatek od 1000 zł do 5000 zł (można znaleźć je również na wyprzedaży). Torebka Valentino Garavani to koszt od 5000 zł do 20000 zł. Z powodu tej różnicy na forach internetowych pojawiają się pytania, czy Mario Valentino to „prawdziwy” Valentino. Tymczasem żadna z marek nie jest bardziej prawdziwa od drugiej, obie mają bowiem własne historie.

Mario Valentino

Marka Mario Valentino została założona przez osobę o tym samym nazwisku we włoskim Neapolu w 1952 roku. Na początku swojej kariery Mario uczestniczył w prowadzeniu biznesu ojca, Vincenza Valentino, który zajmował się produkcją luksusowego obuwia.
Historia firmy Vincenza sięga ubiegłego wieku – wyróżniająca jakość produktów oraz ich wykonanie z dbałością o szczegóły nie mogły pozostać niezauważone ani przez królewski ród Sabaudzkich, ani lokalnych arystokratów.

Klasyczna elegancja pod skrzydłami syna wkrótce została uzupełniona o awangardowe akcenty, które Mario mógł zrealizować dzięki wolności w tworzeniu projektów. Nie zapominając o pielęgnowaniu wiedzy technicznej wyniesionej z obserwacji rodzinnej firmy, Mario wzbogacił pierwotny pomysł o autorską artystyczną formę. Postanowił on pójść o krok dalej i założyć własną markę, która oferowała już nie tylko buty, ale również inne skórzane akcesoria. Zamiast jednak kopiować projekty ojca, młody Mario postawił na nowatorskie pomysły dedykowane najodważniejszym klientkom tamtych czasów. Kontrowersyjny charakter nowych produktów nie przeszkodził im w osiągnięciu sukcesu.

W marcu 1979 roku Mario Valentino po raz pierwszy wziął udział w Tygodniu Mody w Mediolanie, by zaprezentować na wybiegu kolekcję własnego autorstwa. Starannie rozwijane połączenie doskonałego rzemieślnictwa i innowacji technologicznych szybko zaowocowało zdobyciem klientów z najwyższych sfer. W szczytowym momencie kariery, Mario zasłużył na uznanie ze strony największych gwiazd tamtych czasów. Liz Taylor, Ava Gardner, Marcello Mastroianii i Catherine Deneuve to tylko część z jego oddanych klientów.

Mario szybko zdobył pozycję jednego z najlepszych projektantów obuwia couture na świecie. Przełomem w jego karierze okazały się koralowe sandały, które w 1956 roku znalazły się na okładce francuskiego „Vogue’a”, a także doczekały się miejsca w Muzeum Bally Shoes w Zurychu i Muzeum Wzornictwa w Kopenhadze. W latach największego sukcesu marki z projektantem współpracowali fotografowie mody tacy jak Helmut Newton, Robert Mapplethorpe i Guy Bourdin, którym udało się stworzyć kadry doskonale oddające kunszt i kreatywność projektów Mario Valentino.

Dzisiaj marka kontynuuje tradycję najlepszego włoskiego rzemiosła i nowoczesnego dizajnu, niezmiennie wyrażając je przede wszystkim w torebkach i obuwiu. Nad zachowaniem prestiżu marki pod tą samą nazwą aktualnie czuwa syn Mario, Enzo Valentino. Butiki i showroomy opatrzone logo brandu można znaleźć między innymi przy eleganckich ulicach Neapolu. Sześćdziesiąt lat po nadaniu marce nowej wizji, buty i torby Valentino nadal kojarzą się z wysokiej jakości oryginalnymi projektami. Mimo że Mario zmarł w 1991 roku, jego dorobek wciąż wyraża się w każdym starannie dobranym kawałku materiału czy perfekcyjnie wykonanym ściegu, a projekty marki wyznaczają standardy w świecie mody.

Valentino

Valentino Garavani urodził się w 1932 w Lomabrdii (Włochy). Modą zafascynowany był od pierwszych lat życia; często odwiedzał teatr i operę, aby obserwować sceniczne kostiumy. Przy wsparciu rodziców w wieku 17 lat przeprowadził się do Paryża, aby studiować projektowanie w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych. Po powrocie do Rzymu w 1959 dzięki pomocy ojca założył dom mody.

Pierwszy rok prowadzenia biznesu okazał się burzliwy do tego stopnia, że inicjatywa zakończyła się niemalże bankructwem. Sytuacja odwróciła się, gdy założyciel spotkał Giancarlo Giammetti, studenta architektury, który postanowił zrezygnować ze szkoły, aby zostać wspólnikiem Garavaniego. Współpraca zaowocowała międzynarodowym debiutem w postaci pierwszego pokazu couture w 1962 roku. Prezentacja serii sukienek w szczególnym dla marki czerwonym kolorze okazała się przełomowym wydarzeniem w historii zarówno marki, jak i całego świata mody. Główne linie włoskiego mody to między innymi: Valentino, Valentino Garavani, Valentino Roma oraz R.E.D. Valentino.

Valentino Garavani w ciągu swojej 45-letniej kariery ubrał imponującą, w porównaniu do innych projektantów, liczbę celebrytów, a wśród nich znalazły się: Elizabeth Taylor, Anne Hathaway czy Marie-Chantal – wszystkie w roli ambasadorek domu mody. Jedną z najbardziej wpływowych klientek Valentino była Jacqueline Kennedy-Onassis. Po śmierci męża zamówiła ona sześć sukni haute couture Valentino, które nosiła podczas żałoby. Pierwsza dama zaprzyjaźniła się z Garavanim i z czasem zaczęła zamawiać niemal wyłącznie jego projekty. Poza tym Valentino jest współodpowiedzialny za wiele pamiętnych momentów w historii czerwonego dywanu. Oscar Julii Roberts z 2001 roku był kluczowym momentem nie tylko w karierze samej aktorki, ale również autora kreacji.

W 2008 roku projektant stworzył swoją ostatnią kolekcję haute couture zaprezentowaną w paryskim Musée Rodin, jednak wyjątkowe dziedzictwo Valentino Garavaniego z pewnością wywarło ponadczasowy wpływ na świat mody. O projektancie opowiada film dokumentalny Valentino: Ostatni cesarz wielkiej mody w reżyserii Matta Tyrnauera. Po oficjalnej rezygnacji założyciela ze stanowiska w 2008 roku, zastąpili go Maria Grazia Chiuri i Pierpaolo Piccioli. Po przejściu projektantki do Diora w 2016 roku, wszystkie obowiązki przejął jej dotychczasowy współpracownik.