noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zdjęcie z pokazu Louis Vuitton, prezentujące zbliżenie na brązowy kufer niesiony przez modela w białej marynarce i ciemnych spodniach. Prostokątny kufer jest pokryty słynnym monogramem luksusowego brandu i logo Louis Vuitton.

Louis Vuitton pozywa portugalską markę. Poszło o podobne logo

REKLAMA
noSlotData

Louis Vuitton pozywa małego producenta likierów z Portugalii za… zbyt podobne logo. Francuski dom mody oskarża markę Licores do Vale o nieuczciwą konkurencję, zarzucając jej kopiowanie kultowego monogramu LV. Założyciel rodzinnej firmy z północy kraju odpiera zarzuty, podkreślając, że jego znak powstał niezależnie i symbolizuje lokalne wartości. Sprawa trafiła do sądu ds. własności intelektualnej, a w sieci nie brakuje głosów wsparcia dla portugalskiego przedsiębiorcy.

W tym artykule przeczytasz:

  • Dlaczego Louis Vuitton złożył pozew przeciwko Licores do Vale?
  • Jak tłumaczy się założyciel Licores do Vale?
  • Co dokładnie oznaczają litery L i V w nazwie Licores do Vale?
  • Kiedy doszło do rejestracji znaku towarowego portugalskiej marki?
  • Jakie działania w tej sprawie podjął Louis Vuitton i koncern LVMH?
  • Co na to internauci?

Zobacz też: Levi’s pozywa Brunello Cucinelli

„Pasożytnicze wykorzystywanie prestiżu marki”

Monogram Louis Vuitton należy do najbardziej rozpoznawalnych na świecie. To połączenie dwóch liter: L i V, które wspólnie ozdobiły najbardziej kultowe projekty w historii francuskiego domu mody. Jak jednak donosi „Jornal de Notícias”, nie tylko luksusowy gigant ma takie logo.

Louis Vuitton oskarża małą portugalską markę produkującą likiery o logo, które jest zbyt podobne do tego, którym posługuje się francuski dom mody. Mowa o firmie Licores do Vale z Monção na północy kraju, założonej przez André Ferreira.

Luksusowy gigant nie ograniczył się do zarzutów. Do sądu ds. własności intelektualnej trafił oficjalnie pozew, kwestionujący rejestrację portugalskiej marki przez Narodowy Instytut Własności Przemysłowej (INPI). Jak ujawnia „Jornal de Notícias”, Louis Vuitton oskarża w nim Licores do Vale o „pasożytnicze wykorzystywanie prestiżu marki i tworzenie nieuczciwej konkurencji przy użyciu identycznego lub podobnego symbolu”.

Oprócz tego dom mody twierdzi w pozwie, że logo Licores do Vale jest „prawie całkowitą reprodukcją” na poziomie „werbalnym, fonetycznym i koncepcyjnym”. Jednocześnie zwraca uwagę na fakt, że portugalska marka zarejestrowała produkty w tej samej kategorii. Dla przypomnienia: właściciel LV, koncern LVMH, ma w swoim portfolio marki alkoholi, np. Hennessy, Dom Pérignon czy Belvedere.

Portugalska marka odpowiada na zarzuty Louis Vuitton

Logo Licores do Vale – w przeciwieństwie do Louis Vuitton – ma odwróconą literę V. Założyciel portugalskiej marki, André Ferreira, tłumaczy, że nie skopiował symbolu od luksusowego giganta, tylko stworzył je razem ze swoją partnerką. Początkujący przedsiębiorca potrzebował logo, aby móc promować swoje likiery na lokalnych targach.

Jednocześnie Ferreira wyjaśnia, że obecność liter L i V, z których słynie Louis Vuitton, nie jest przypadkowa. Każda z nich ma swoje znaczenie: L to po prostu likiery (licores), a V oznacza po portugalsku dolinę (vale). Za to małe liście symbolizują naturę. A skąd pomysł na odwrócenie V? Według założyciela Licores do Vale V zapisane do góry nogami nawiązuje do gór znajdujących się w miejscu zamieszkania Ferreiry, czyli w parafii Longos Vales.

„Logo Louis Vuitton i logo Licores do Vale nie mają ze sobą nic wspólnego”

– stanowczo podkreśla Ferreira w rozmowie z portugalskim dziennikiem, dodając, że jest zaskoczony decyzją LV.

Zaczęło się od rejestracji znaku towarowego Licores do Vale

Ferreira złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego Licores do Vale w sierpniu 2024 r. Oficjalnie przyznano go kilka miesięcy później, w styczniu 2025 r. Jak jednak ujawnia portugalski dziennik, marka Louis Vuitton już wtedy podjęła zdecydowane kroki i „nadała priorytet międzynarodowym rejestracjom znaków towarowych”. Aktualnie rejestracja znaku towarowego Licores do Vale jest zawieszona

Internauci krytykują Louis Vuitton

Instagramowy profil Licores do Vale śledzi obecnie ponad 1650 osób. Po ujawnieniu oskarżeń ze strony Louis Vuitton portugalska marka André Ferreiry otrzymała mnóstwo wsparcia od internautów, którzy krytykują decyzję luksusowego giganta. Oto kilka przykładowych komentarzy, które pojawiły się pod zdjęciami Licores do Vale.

Nie widzę żadnego podobieństwa ze znakiem towarowym Louis Vuitton, niedorzeczne!

Może powinni skupić się na jakości sprzedawanych przez siebie produktów, a nie na ściganiu małych producentów.

Smutny sposób na zniszczenie małego producenta.

Może Cię również zainteresować: Louis Vuitton debiutuje na Milan Design Week z meblami i oświetleniem

Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES