2023 rok był trudnym czasem dla mody, a prognozy na najbliższe 12 miesięcy nie wróżą dobrych zmian. Inflacja podwyższyła koszty utrzymania marek i zwolniła ich obroty. Z kolei wzmożona trosko o środowisko, warunki pracy, sprawiedliwe zarobki czy inkluzywność przyczyniła się do wzrostu konsumenckiej nieufności wobec największych brandów modowych. Choć część marek przetrwała 2023 rok ze wzrostami, wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do złożenia wniosku o upadłość.
W tym roku branża modowa stanęła w obliczu rosnącej inflacji, wzrostu nieufności konsumenckiej, wzmożonych zwrotów produktów, rosnącej liczby odpadów generowanych przez marki, zwróceniu uwagi na różnorodność w firmach oraz niedoboru siły roboczej. Dla wiodących przedsiębiorstw oznaczało to konieczność wprowadzania zmian, które w ciagu najbliższych miesięcy mogą przyczynić się do wzrostu efektywności. Jednak nie każdej firmie udało się poradzić z piętrzącymi się problemami – wśród marek, które ogłosiły swoją upadłość znalazły się m.in. Peek&Cloppenburg oraz Christopher Kane.
Peek & Cloppenburg
Peek & Cloppenburg to niemiecka firma detaliczna zajmująca się multibrandową sprzedażą odzieży. W jej ofercie pojawiały się ubrania od marek premium (uwzględniała kolekcje m.in. od Ralpha Laurena, Tommy’ego Hilfigera, Guessa, Marc’O Polo czy Max Mary). Markę założono w 1869 roku Johanna Peeka i Heinricha Cloppenburga.
Pandemia koronawirusa spowodowała kryzys spółki. Pierwsze doniesienia o upadłości dotarły do mediów w marcu 2023 roku, po tym, jak marka straciła około 30% swojej sprzedaży. Postępowanie w sprawie niewypłacalności marki P&C jest nadal w toku.
Czytaj więcej: Ta niemiecka sieć sklepów ogłosiła upadłość. Czy Polskę czeka to samo?
Christopher Kane
Christopher Kane to jeden z najpopularniejszych współczesnych brytyjskich projektantów. W czerwcu bieżącego roku, ku zdziwieniu fanów, jego marka ogłosiła upadłość. Jedynym ratunkiem dla brandu jest obecnie poszukiwany inwestor, który wyciągnie firmę z ogromnego zadłużenia.
— Następuje okres przyspieszonej działalności marketingowej, mający na celu zlokalizowanie potencjalnych zainteresowanych stron w celu refinansowania istniejącego zadłużenia firmy lub alternatywnie zlokalizowania nabywcy dla firmy i aktywów – powiedział rzecznik CK.
Ahlers AG
Na liście marek ogłaszających swoją upadłość znalazło się także przedsiębiorstwo Ahlers AG. Jest on właścicielem takich brandów jak Baldessarini, Otto Kern oraz Pierre Cardin. Kryzys zbiegł się ze stuletnią rocznicą powstania Ahlers AG. Choć na ten moment sklepy należące do Ahlers AG są nadal otwarte, w ramach procedury upadłościowej pracę straciło ponad 400 osób zatrudnionych w firmie.
Julien Macdonald
Wzrastająca inflacja przyczyniła się także do likwidacji marki Juliena Macdonalda. Projektant po trzech latach powrócił do prezentowania swoich kolekcji podczas londyńskich Tygodni Mody. Upadek jest związany z bankructwem sieci towarowej Debenhams, z którą Macdonald podpisał długoterminowy kontrakt. Jak informuje likwidator firmy, FTS Revovery, żadni pracownicy ani istniejące umowy nie mogą zostać uratowane.
My shoes/Deichmann
Kryzys dotknął również grupy Deichmanna. Należąca do spółki firma MyShoes pojawiła się na polskim rynku w 2019 roku pod szyldem Deichmann/My Shoes. Decyzja o otwarciu likwidacji i rozwiązaniu spółki została pojętą pod koniec października bieżącego roku. Jak wiadomo, procedura upadłościową dotyczy zakończenia działalności marki m.in. na terenie Austrii i Niemczech do końca 2024 roku.
— Likwidatorzy MyShoes Polska Spółka z o.o. w likwidacji z siedzibą we Wrocławiu zawiadamiają, że w dniu 26.10.2023 r. podjęta została uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu jej likwidacji. W związku z powyższym wzywa się wierzycieli spółki, aby w terminie 3 miesięcy od dnia niniejszego ogłoszenia zgłosili swoje wierzytelności na adres siedziby
— czytamy w sądowym wpisie.
Soft Surroundings
Soft Surroundings to amerykańska marka odzieżowa, mniej znana w Polsce. Firma złożyła wniosek o upadłość i sprzedała swój sklep online przedsiębiorstwu Coldwater Creek. Oprócz tego, likwidacji poddane zostaną 44 butiki z odzieżą damską należące do Soft Surroundings.
Scotch&Soda
Holenderska marka odzieżowa Scotch & Soda ogłosiła bankructwo z powodu wyżej wymienionych problemów – poważnych trudności finansowych wynikających z pandemii COVID-19, wzrostu inflacji i ograniczenia wydatków konsumentów. Pomimo osiągnięcia rekordowej sprzedaży na poziomie 342,5 miliona euro w roku podatkowym 2022, firma nie była w stanie zrównoważyć strukturalnych problemów z przepływem gotówki. Fundusz Sun Capital, właściciel Scotch&Soda, wniósł wniosek o upadłość w Scotch&Soda. Jednak na ten moment sklepy marki pozostają otwarte i nie są bezpośrednio zagrożone bankructwem.
Więcej o upadłości Scotch&Soda przeczytasz tu: Marka Scotch & Soda w upadłości. Sieć odzieżowa szuka też kupca na 200 sklepów poza Holandią
Zdjęcie główne: pexels.com