Branża mody przeszła w ciągu ostatnich kilku lat potężną przemianę. Dotychczas uważana za dostępną wyłącznie dla wąskiej elity, teraz otwiera się na odmienne kultury, style i grupy wiekowe. W 2017 byliśmy świadkami wielu współprac, w których marki – dzięki połączeniu sił – otworzyły sobie zupełnie nowe drogi do modowych eksperymentów. Konieczność poszukiwania estetycznych kompromisów przez przedstawicieli dwóch krańcowych środowisk poskutkowała sukcesywnym zacieraniem granicy pomiędzy odseparowanymi wcześniej światami high fashion i streetwear. Oto kolaboracje modowe, które odniosły sukces.
W wyniku wspomnianych współprac na rynku pojawiły się produkty, które w ekspresowym tempie obiegły media społecznościowe i stały się przedmiotem pożądania zarówno zwolenników mody ulicznej, jak i grona najbardziej wpływowych osób w branży.
Hypebeast wybrało w swoim zestawieniu najważniejsze współprace 2017. Prezentujemy kilka z nich.
Coco Capitán x Gucci
W ramach kolekcji jesień-zima 2017, nazywanej „The Alchemist’s Garden”, Gucci podjęło współpracę z hiszpańskim artystą Coco Capitánem, w wyniku której przeprojektowane zostało słynne logo luksusowego domu mody. Kolekcję zaprezentowano w momencie, kiedy Gucci na nowo zyskiwało popularność.
W nawiązaniu do sztuki ulicznej, Capitán połączył klasyczne logo z napisanymi chaotycznym stylem aforyzmami. Koszulki, swetry, apaszki i nerki z tym motywem okazały się hitem wśród setek stylizacji i pojawiały się w zestawieniach street style z niemalże wszystkich tygodni mody ubiegłego roku.
https://www.instagram.com/p/BXIG4eugOsl/?taken-by=cococapitan
Vetements x Champion
Vetements, znane z licznych wcześniejszych współprac, tym razem połączyło siły z marką Champion. W projektach wykorzystano słynne amerykańskie logo brandu, aby zaprezentować go szerszej publiczności.
Najbardziej charakterystycznym produktem kolekcji stała się bluza z wydłużonymi rękawami i ciągnącymi się na nich paskami ze zwielokrotnionym odwróconym „C”. Linia Vetements x Champion zaprezentowała odzież sportową jako luksusową, nadając jej tym samym zupełnie nowy wymiar.
https://instagram.com/p/BREDGTxFaKH/
Gosha Rubchinskiy x adidas Football
Kontynuując swoje pasmo współprac z producentami odzieży sportowej, Gosha Rubchinskiy w kolekcji jesień-zima 2017 podjął się tej z adidas Football. Współpraca ta, łącząc sportowy styl adidas Football z eksluzywnymi projektami streetwear, zmusiła fanów piłki nożnej do uważnego śledzenia wybiegów. Połączenie cyrylicy Rubchinskiy’ego ze słynnymi trzema paskami adidasa zapewniło wiatrówkom, bluzom, spodniom dresowym i sportowym butom przepustkę do świata high fashion.
Efekty współpracy, zaprezentowane w odległym rosyjskim mieście Kaliningrad z pomocą lokalnych modeli, umieściła wschodnioeuropejską narrację projektanta w oczywistym kontekście, jednocześnie przybliżając jego estetykę mainstreamowym odbiorcom.
https://instagram.com/p/BcK4YCHFLVP/
Autor: Kinga Białek