noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Jak zwiększyć produktywność pracując w domu?

REKLAMA
noSlotData

Praca z domu jako freelancer, choć dla wielu brzmi jak marzenie, nie należy do najłatwiejszych wyzwań. Wymaga dobrej organizacji czasu, samodyscypliny i pełnego zaangażowania. Najtrudniejszym zadaniem jest wykonywanie zleconych zadań produktywnie. Jak zaplanować pracę, by ograniczyć wieczny pośpiech, a zwiększyć zadowolenie z rezultatów?

Praca freelancera ma wiele zalet. Samodzielnie wyznacza godziny pracy, osoba wykonująca zadania może pracować z dowolnego miejsca na świecie, nie stoi w korkach do biura, a szef nie pospiesza go za każdym razem, gdy wychodzi po kawę. Przy tak wielu dogodnościach łatwo jednak ulec pokusom i zacząć odkładać pracę na później. Bycie produktywnym w wykonywaniu zadań jest pożądane w każdym zawodzie, lecz szczególnie trudne, gdy sami sobie jesteśmy szefami i nie możemy liczyć na wsparcie współpracowników. Często więc freelancerzy odciągani są a to praniem, a to chęcią szybkiej przekąski, co w rezultacie wydłuża ich pobyt “w biurze” do nocy. Przedstawiamy nawyki, które pomogą zwiększyć produktywność, niezależnie od tego, czy pracujesz z fotela w mieszkaniu, czy siedzisz z laptopem na rajskiej plaży.

Stwórz swój własny system

Jedną z największych zalet bycia freelancerem jest praca zgodna z osobistym rytmem dnia i własnymi przyzwyczajeniami. Masz możliwość spersonalizowania rozkładu godzin pracy i planu jej realizacji. Może zarywanie nocy nie sprawia ci problemu albo odwrotnie, wstawanie z łóżka wraz ze wschodem słońca to twoja specjalność. Nie musisz trzymać się typowych godzin pracy, ale masz możliwość stworzyć swój grafik dostosowany do własnych potrzeb.

Wypełnij poranki dobrą energią

Pierwsze chwile po przebudzeniu powinny być dobrym początkiem produktywnego dnia i nie chodzi o to, by rozpocząć go od przeglądania skrzynki mailowej. Wręcz przeciwnie, uzyskasz negatywny efekt. Nie pozwól, aby sprawy i problemy innych wpłynęły na twoje działania i decyzje. Zrób coś dla siebie. Medytuj, wyjdź na spacer, zjedz ulubione śniadanie. Zaplanuj swój poranny rytuał i wprowadź go w życie. Zobaczysz, jak dzięki niemu z łatwością uwierzysz, że ten dzień należy do ciebie.

>>> Przeczytaj również: Myśl jak milioner. Zacznij od metody sześciu słoików

Zacznij od najtrudniejszych zadań

Staw czoła największym wyzwaniom jeszcze przed lunchem. Na początku dnia mózg jest najbardziej wypoczęty i gotowy do podejmowania trudnych działań. Rozpocznij pracę od tych najbardziej wymagających zadań. W połowie dnia zobaczysz, jak dużo obowiązków już wykonałeś, a satysfakcja będzie paliwem do popołudniowej pracy.

Stwórz listę zadań do wykonania

Nie zamęczaj swojej głowy trzymaniem w niej wszystkich zadań do wykonania. Przelej je na papier. Tworząc listę rzeczy do zrobienia masz pewność, że niczego nie pominiesz, a także inaczej spojrzysz na zadania, które planujesz wykonać. Czy na pewno wszystkie są konieczne? Zastosuj zasadę “mniej znaczy więcej” i zajmij się najważniejszymi obowiązkami, a nie wszystkim, co przyjdzie ci do głowy. Istotna jest także kolejność punktów na liście. Na samym początku powinny znaleźć się zadania najważniejsze. Oprócz tworzenia listy rzeczy do zrobienia na dziś, warto przygotować listę celów długoterminowych, aby nie zapomnieć, do czego zmierzamy.

Oddziel miejsce pracy

Wyznacz sobie konkretne miejsce, które spełnia funkcję biura. Stół, biurko w dobrze nasłonecznionym miejscu. Woda, po którą możesz sięgnąć w każdej chwili, nie robiąc długich wycieczek także powinna znaleźć się w pobliżu. Po pracy uprzątnij stanowisko – będzie to symbolizować koniec pracy. Porozrzucane papiery po całym domu, niewydzielenie miejsca – to może poskutkować tym, że trudno ci się będzie oderwać od obowiązków, nawet jeśli je wykonasz.

Zaplanuj przerwy

Ogrom obowiązków cię przygniata, terminy gonią, a wskazówki zegara przesuwają się z zawrotną prędkością? Czas zrobić przerwę. Odpoczynek jest konieczny, jeśli zależy nam na produktywnej pracy. Mózg zmęczony ogromem zadań traci energię konieczną do działania, a w efekcie wykonywanie zadań będzie coraz wolniejsze i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Wyjdź z domu, kup ulubioną kawę, przeczytaj artykuł, na który wcześniej nie miałeś czasu. Pozwól sobie na odpoczynek, a jeśli pracoholizm nie daje za wygraną, wpisz punkt “przerwa” do listy obowiązków i wykonaj je z uśmiechem na twarzy.

Zastosuj zasadę Pareta

Znana pod nazwą zasady Pareta, a także zasady 80/20. Mimo że reguła opisuje wiele zjawisk z obszaru ekonomii i zarządzania, będzie idealną wskazówką do zaplanowania produktywnej pracy. Zgodnie z zasadą Pareta tylko 20% tego, co robimy daje 80% upragnionego wyniku. Czas usunąć zbędne punkty dnia pracy. To te, które mają najmniejszy wpływ na całość produktywnego działania. Podziel większe wyzwania na mniejsze części, a systematyczna praca udowodni, że drobne postępy wykonane każdego dnia, przyniosą upragnione wyniki.

Przygotuj siebie i otoczenie

Dla osób, które cierpią z powodu narzuconego przez firmę dress codu, praca z domu w luźnym dresie i bluzie może brzmieć jak marzenie. Jednak takie rozluźnienie niesie za sobą szybki spadek produktywności. Cały dzień w pidżamie nie sprzyja motywacji do pracy, a raczej szybkiemu powrotowi do łóżka, które jest kolejną przeszkodą. Zadbanie o odpowiednie miejsce do pracy stanowi kolejny istotny punkt efektywnej pracy. Skojarzenie łóżka z obowiązkami i zleceniami sprawi, że albo zaśniemy odpisując na następnego mejla, albo nie będziemy mogli zasnąć, gdy przyjdzie na to pora.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES