REKLAMA
W piątkowe przedpołudnie GUS przedstawił raport dot. poziomu sprzedaży detalicznej. Dane, choć gorsze od zeszłorocznych, mogą napawać delikatnym optymizmem.

Handel liczy na odbudowę. Coś drgnęło [najnowsze dane]

REKLAMA
REKLAMA

W piątkowe przedpołudnie Główny Urząd Statystyczny (GUS) przedstawił raport dotyczący poziomu sprzedaży detalicznej we wrześniu 2023 roku. Opublikowane dane, choć gorsze od zeszłorocznych, mogą napawać delikatnym optymizmem.

W dziewiątym miesiącu bieżącego roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. (wobec wzrostu o 4,1 proc. we wrześniu 2022 r.). W porównaniu z sierpniem 2023 r. również odnotowano spadek. Dokładnie o 0,3 proc. Zwróćmy również uwagę na okres od początku stycznia do końca września. W tym przedziale sprzedaż również zmalała. Rok do roku o 3,4 proc. (w analogicznym okresie ubiegłego roku odnotowano wzrost o 6,8 proc.) Skąd, więc ten delikatny optymizm?

Przeczytaj również: Kiedy wróci aktywność inwestycyjna na rynku nieruchomości komercyjnych? Eksperci już wiedzą

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

We wrześniu 2023 roku największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie (o 16,3 proc. wobec wzrostu o 25,2 proc. przed rokiem).  Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w grupach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 16 proc.), „meble, rtv, agd” (o 12,2 proc.) oraz „pozostałe” (o 9,7 proc.) . Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały niewielki spadek o 0,1 proc.. Spośród prezentowanych grup znaczący wzrost raportowały jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 9,8 proc.) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 7,5 proc.).

We wrześniu w porównaniu z sierpniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,4 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2 proc. w sierpniu 2023 r. do 8,3 proc. we wrześniu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1 proc. przed miesiącem do 24,3 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7 proc. do 17,8 proc.) . Spadek udziału wykazały natomiast jednostki handlujące meblami, rtv, agd (z 15,7 proc. do 15,6 proc.).

Przeczytaj również: Czy to koniec zawodu kuriera? Znany dystrybutor dostarczy paczkę za pomocą drona

Prognozy ekspertów

Jak zauważają specjaliści, na odczyt warto spojrzeć z optymizmem. Zauważmy, że jeszcze przed publikacją konsensu rynkowy mówił o wskaźnikach na poziomie -2 proc. rok do roku i -1,7 proc. miesiąc do miesiąca. – We wrześniu sprzedaż detaliczna spadła tylko 0,3 proc. rok do roku vs -2,7 proc. rok do roku w sierpniu. Spadek inflacji i odbudowa płac realnych robią swoje. W 3kw23 PKB powinien wzrosnąć w ujęciu rocznym, a 4kw23 przyniesie dalszą poprawę. Konsumpcja będzie głównym motorem wzrostu w 2024, znów inflacjogenna struktura PKB, dlatego tak ważne uruchomienie KPO i „czekających” FDI – uważają ekonomiści z ING Economics Poland.

W drodze wyjaśnienia. KPO to Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności, czyli składający się z 54 inwestycji i 48 reform program. Ma on wesprzeć odbudowę potencjału rozwojowego gospodarki, który został utracony w wyniku pandemii. Ponadto w ramach inicjatywy poprawić ma się konkurencyjność oraz podnieść poziom życia społeczeństwa. Natomiast FDI to bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Są one definiowane jako międzynarodowe transfery kapitału w celu utworzenia w innym państwie podmiotu zależnego i sprawowania nad nim kontroli.

Przeczytaj również: Noś te kolory by manifestować miłość i pomyślność

Sprzedaż detaliczna towarów we wrześniu 2023 r. według rodzajów działalności przedsiębiorstwa (ceny stałe) – analogiczny okres roku poprzedniego=100

źródło GUS

Przeczytaj również: Trening 3-2-8 to najprostszy sposób na osiągnięcie smukłej sylwetki

Autor: na podstawie raportu GUS, zdjęcie główne:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES