Aranżacja przestrzeni sklepowej wymaga dobrej znajomości swoich odbiorców. Wszystko po to, by przyciągać klientów i zwiększać prawdopodobieństwo sprzedaży. Warto też wykorzystać kilka praktycznych wskazówek.
Materiał sponsorowany
Jak ciekawie urządzić wnętrze sklepu? Na czym się skupić, by ludzie chętniej odwiedzali sklep i robili w nim zakupy. Jaką rolę odgrywa oświetlenie w sklepowych wnętrzach? O tym przeczytacie w dzisiejszym artykule.
Wystrój dopasowany do grupy docelowej – aranżacje nowoczesne, wnętrza vintage
Czym się kierować podczas planowania wystroju sklepowego? Wszystko zależy od grupy docelowej, dla której jest oferowany asortyment. Inaczej tworzy się wnętrza sklepów dla nastolatków niż tych, w których zaopatrują się osoby starsze. Zwolennicy nowoczesności oczekują czego innego niż osoby poszukujące rozwiązań eko. Trzeba to uwzględnić w aranżacji. Dotyczy to zarówno kolorystyki, wyposażenia i dodatków, jak i produktów oświetleniowych, których szeroki wybór dostarcza np. sklep z lampami LightPlus.
Aby uzyskać dobry rezultat i trafić w gusta odbiorców, trzeba dobrze poznać swoją grupę docelową – jej upodobania, potrzeby i oczekiwania. Równocześnie wnętrze powinno odzwierciedlać cele i specyfikę danej marki. Nie zapominajmy bowiem o tym, że sklep stacjonarny jest wizytówką firmy i stanowi element jej identyfikacji wizualnej.
Najważniejsze pierwsze wrażenie – przykuwająca witryna i strefa wejścia
Jak przyciągnąć klientów do sklepu? Trzeba zrobić dobre pierwsze wrażenie. Do tego celu służy przemyślana i ciekawa witryna. Musi być urządzona ze smakiem, bez nadmiaru przedmiotów i chaosu, a za to z dobrze wyeksponowanymi modelami ubrań, które przekonają przechodniów do tego, by odwiedzić sklep. Powinny do niej trafić manekiny, wieszaki i inne ekspozytory, pozwalające dobrze wyeksponować wszystkie produkty.
Z tych samych względów trzeba zadbać o atrakcyjną strefę wejścia do sklepu. To przecież do niej trafia potencjalny klient tuż po przekroczeniu progu. Jeśli za drzwiami natknie się na bałagan i bezładnie rozmieszczone przedmioty, a wnętrze nie będzie przyjazne i przytulne, może być trudno przekonać go do zrobienia pierwszych zakupów.
Już od pierwszych kroków klient powinien czuć się dobrze w sklepie. Co więcej warto zadbać o to, by mógł łatwo i intuicyjnie trafić do wszystkich wydzielonych stref we wnętrzu: części ekspozycyjnej, przymierzalni i kas.
Ciekawe wyeksponowanie towarów
Najważniejszą częścią każdego sklepu jest oczywiście strefa ekspozycyjna, w której prezentuje się wszystkie oferowane ubrania. Powinny być one rozmieszczone w sposób pozwalający na swobodne obejrzenie towarów i dotarcie do każdego regału czy wieszaka, bez przeciskania się między półkami czy potrącania innych klientów.
Sposób pokazania ubrań powinien współgrać z charakterem marki, może być nietuzinkowy i oryginalny. Zawsze jednak musi dawać komfort dokładnego zapoznania się z ubraniami, by klient mógł spokojnie podjąć decyzję zakupową.
Odpowiednie oświetlenie – lampy w roli głównej
Wielką rolę w budowaniu klimatu we wnętrzach sklepowych odgrywają produkty oświetleniowe. Stosuje się klasyczne oprawy sufitowe, reflektory, lampy wiszące i szereg lamp technicznych na szynoprzewodach. Wszystko po to, by zapewnić idealne warunki oświetleniowe – zróżnicowane, pozwalające wyeksponować produkty i stworzyć przytulny klimat w pomieszczeniach.
W sklepach zazwyczaj stosuje się kilka typów opraw. Obok równomiernego oświetlenia głównego, niezbędne są także produkty akcentujące, doświetlające wieszaki i regały z towarami. W przymierzalniach natomiast warto wprowadzić lampy i źródła światła, które nie spłaszczają i nie wydobywają nadmiernie mankamentów sylwetki. W przestrzeni ekspozycyjnej i w przymierzalniach powinno się stosować lampy emitujące światło neutralne o wysokim współczynniku oddawania barw. Dzięki temu klient ma pewność, że wybrana bluzka w odcieniu fioletu nie okaże się finalnie różowa.
Przytulny i spokojny klimat, budowany ciepłym światłem, powinien natomiast królować przy kasach. W tej części sklepu można skorzystać z pomocy dekoracyjnych, reprezentacyjnych opraw – często pojawiają się lampy wiszące oraz ozdobne żyrandole.
Jak urządzić sklep odzieżowy, by przyciągał klientów?
Dobrze urządzony sklep przyciąga ludzi i zachęca ich do zrobienia zakupów. Buduje przyjemną atmosferę, zachęca do spędzenia czasu we wnętrzu oraz zapewnia większą satysfakcję klientów, którzy chętniej wrócą na kolejne zakupy.
Zdjęcie główne: mat. partnera
Przeczytaj również: Ukryte zawody: znaczenie zawodu Visual Merchandiser dla marek modowych