noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Coty – sprzedaż marek. Zdjęcie modelki w rozpuszczonych blond włosach, reklamującej czerwony błyszczyk lub pomadkę. Kobieta ma pomalowane nią usta i makijaż oczu w stylu kociego oka.

Coty na sprzedaż? Szykuje się rewolucja na rynku luksusowych kosmetyków

REKLAMA
noSlotData

Amerykański gigant kosmetyczny Coty rozważa sprzedaż dwóch kluczowych części swojej działalności – segmentu masowego oraz luksusowego. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, może dojść do jednej z największych zmian właścicielskich w branży beauty. Znamy już potencjalnego kupca – jest nim producent ekskluzywnych perfum. Plotki już teraz wpływają na giełdę i wywołują spekulacje o przyszłości takich marek jak Gucci czy Burberry.

W tym artykule przeczytasz:

  • Dlaczego Coty rozważa sprzedaż części swojego biznesu?
  • Które marki mogą zmienić właściciela?
  • Co wiadomo o potencjalnym nabywcy?
  • Jak rynek finansowy zareagował na pierwsze przecieki?
  • Dlaczego przyszłość Gucci Beauty stoi pod znakiem zapytania?
  • Jakie problemy finansowe i operacyjne ma obecnie Coty?
  • Co oznacza strategia „All-in to Win” i jakie skutki przynosi?
  • Jakie kontrowersyjne decyzje podjęła CEO Sue Nabi?
  • Czym dziś jest Coty i jakie miejsce zajmuje w globalnej branży kosmetycznej?

W branży beauty aż zawrzało

Women’s Wear Daily donosi, że Coty – amerykańskie imperium kosmetyczne – rozważa sprzedaż dwóch strategicznych segmentów swojej działalności. Mowa o dywizji masowej oraz luksusowej. Pierwsza z nich obejmuje takie marki jak Rimmel, Bourjois, Wella czy Max Factor. Z kolei druga to między innymi Burberry, Gucci, Jil Sander i Hugo Boss. Nabywcy mogą stać się jednymi z globalnych liderów branży kosmetycznej.

W artykule opublikowanym na stronie WWD pojawiły się informacje o bardzo wczesnym etapie rozmów. Jednak wiele źródeł potwierdziło, że Coty chce sprzedać swój biznes w dwóch częściach i oddzielić dział luksusowy od konsumenckiego. Powodem mają być trudności ze znalezieniem jednego nabywcy w obecnej sytuacji gospodarczej oraz chęć uniknięcia ewentualnych problemów antymonopolowych. Co ciekawe, w publikacji pojawia się już konkretna nazwa – potencjalnym kupcem ma być Interparfums. To producent luksusowych perfum, który do 2013 r. zarządzał licencją na zapachy Burberry.

Zarówno Coty, jak i Interparfums nie skomentowały na razie doniesień.

Giełda reaguje na nieoficjalne doniesienia

Doniesienia o potencjalnej sprzedaży szybko spotkały się z odpowiedzią ze strony giełdy. Jak donosi portal Investing.com, akcje Coty wzrosły o 11%. Chociaż wynik robi wrażenie, to agencja Reuters przypomina, że od początku roku zaliczyły już spory spadek rzędu 25%, wynikający z nieprzewidywalnej polityki handlowej Donalda Trumpa oraz pogarszającą się sytuacją ekonomiczną. Z kolei Modaes.com mówi o jeszcze większej stracie na poziomie 30,7%.

Co z Gucci?

Nawet jeśli doniesienia okażą się prawdą, to pod znakiem zapytania stoi obecność Gucci Beauty w transakcji. Wynika to z wygasającej w 2028 r. licencji. Po zakończeniu tego okresu brand najprawdopodobniej trafi z powrotem do portfolio Kering, a dokładniej – pod skrzydła działającej od 2023 r. jednostki Kering Beauté. Francuski holding zarządza już marką odzieżową Gucci.

Przeczytaj również: Sue Nabi dementuje plotki na temat umowy licencyjnej Gucci

Problemy Coty

Plotki o potencjalnej sprzedaży Coty nie dziwią osób z branży. Amerykański gigant już w kwietniu 2025 r. zapowiadał skalowanie biznesu, a razem z nim – masowe zwolnienia. Redukcja etatów wynikająca z restrukturyzacji dotyczyła 700 pracowników i była kontynuacją programu „All-in to Win”. To inicjatywa, którą Coty uruchomiło w 2020 r., rozpoczynając gruntowną przebudowę strategiczną i upraszczając model operacyjny. Cel? Obniżenie kosztów stałych i poprawa wydajności operacyjnej, które do tej pory przyniosły Coty ponad 700 mln dolarów oszczędności. Kolejny etap, obejmujący między innymi zwolnienia, miał dodać do tej puli kolejne 130 mln dolarów.

Oprócz tego ostatnie wyniki finansowe Coty są rozczarowujące. Firma liczy straty i musi stawić czoła spadającym przychodom – trzeci kwartał zakończył się wynikiem niższym, niż przewidywali analitycy (-6% / 1,29 mld dolarów). Dodatkowo amerykański gigant próbuje pozbyć się swoich niewielkich udziałów w marce Wella, która okazała się nieudaną inwestycją.

Do tego wszystkiego dochodzą plotki o odejściu aktualnej CEO, Sue Nabi, której decyzje biznesowe były szeroko krytykowane. Mowa np. o sprzedaży udziałów w SKKN by Kim czy zakupie marki Kylie Cosmetics, która pomimo popularności nie spełnia oczekiwań finansowych.

O Coty

Coty to amerykańska firma kosmetyczna, działająca od 1904 r. Nazwa przedsiębiorstwa pochodzi od nazwiska jej założyciela, François Coty’ego. Współcześnie należy do grona największych firm beauty na świecie, zarządzając 3 dywizjami i jednymi z najpopularniejszych marek w branży. Portfolio Coty obejmuje następujące działy: Consumer Beauty, Professional Beauty i Luxury, a w nich takie brandy jak: Rimmel, Bourjois, Gucci czy Burberry. Jeżeli doniesienia WWD się potwierdzą – kosmetyki i perfumy mogą wkrótce zmienić właściciela.

Zobacz: Najpopularniejsze marki kosmetyczne na Instagramie

Zdjęcie główne: Instagram @cotyinc

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi

Coty

REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES