Po zakończeniu pandemii wielu ekspertów zastanawiało się, jak wyglądał będzie rynek sprzedażowy. Okazało się, że choć konsumenci docenili siłę oraz wygodę płynącą z e-commerce’u, to po pewnym czasie zaczęli wracać do dawnych przyzwyczajeń. Ponownie zyskiwać zaczęły salony stacjonarne, a dzięki temu również centra i parki handlowe. Które z nich Polacy wybierają chętniej? Jakie są główne różnice między wspomnianymi obiektami? Przedstawiamy najważniejsze informacje płynące z raportu przygotowanego przez agencję Inquiry.
Główne cechy parku handlowego. Czym różni się od centrum?
W Polsce parki handlowe odgrywają coraz większą rolę na mapie obiektów sprzedażowych. Pod koniec I półrocza 2023 roku było ich już 600. Wiemy, że przez kolejne miesiące ta liczba jeszcze wzrosła. Jakie są główne cechy parków handlowych? Z pewnością uwagę zwraca ich powierzchnia, która często oscyluje w przedziale od 5 tys. do 10 tys. metrów kwadratowych. Najbardziej charakterystyczną cechą jest jednak sam układ sklepów.
Parki handlowe najczęściej budowane są na planie prostokąta. Nie posiadają wewnętrznego korytarza łączącego ze sobą poszczególne salony sprzedażowe. Konsumenci do wybranych sklepów wchodzą bezpośrednio ze ścieżki znajdującej się na zewnątrz budynku. To największa różnica pomiędzy nimi a centrami handlowymi. Inną jest nastawienie na spełnianie konkretnych potrzeb. Parki handlowe mają za zadanie obsłużyć konsumenta w konkretne towary w jak najkrótszym czasie. Centra handlowe mają inne zadanie. Są miejscami, w których nie tylko możemy zrobić zakupy, ale również mamy szansę zagospodarować swój wolny czas – na przykład korzystając z restauracji czy wybierając się do kina na wyszukany seans.
Przeczytaj również: Czy 15 sierpnia sklepy będą otwarte? Gdzie zrobić zakupy w święto?
Gdzie Polacy najchętniej chodzą na zakupy? Wyniki badania agencji Inquiry
Raport agencji Inquiry nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, które miejsce do realizacji celów zakupowych Polacy wybierają najchętniej. Niejednokrotnie decyzja o wyborze zależy od położenia obiektu względem naszego adresu zamieszkania. Wiadomo bowiem, że obecnie blisko połowa przebadanych ma w swojej okolicy park handlowy i w aż 83 proc. przypadków korzysta z niego 2,6 raza w tygodniu. Raport agencji Inquiry wykazał, że przywiązujemy się do naszych ulubionych punktów sprzedażowych. 42 proc. respondentów regularnie odwiedza wyłącznie jeden park handlowy. To potwierdzenie tezy o wadze lokalizacji obiektu?
Możliwe. I choć centra handlowe przyciągają nas kompleksową ofertą, to badani zauważają również liczne walory płynące z wyboru parku handlowego. 35 proc. respondentów ceni sobie możliwość uniknięcia tłoku, który w znanych nam galeriach jest wszechobecny. Badani cenią sobie także większy spokój panujący w parkach. 32 proc. z nich zwróciło również uwagę na dogodny dojazd oraz wygodną konstrukcję parkingów należących do parków handlowych.
Przeczytaj również: Branża kosmetyczna w Polsce dogania liderów Europy w szybszym tempie, niż oni się rozwijają [raport]
Wybór konkretnego parku handlowego. Co o nim decyduje?
Wspominaliśmy już o charakterystycznych cechach poszczególnych obiektów. Centra handlowe przyciągają swoich klientów szerokim asortymentem, innowacyjnymi doświadczeniami zakupowymi oraz dodatkowymi atrakcjami umożliwiającymi przyjemne spędzanie wolnego czasu. Parki handlowe konsumenci cenią sobie za rolę czysto funkcjonalną. 63 proc. respondentów odwiedza te miejsca, chcąc zrobić szybkie zakupu spożywcze, 41 proc. decyduje się na nie szukając sklepu wielobranżowego.
Dla 33 proc. badanych ważna jest różnorodność oferty danego parku handlowego. 24 proc. klientów zwraca uwagę na czas dotarcia do niego. Badani zgodnie twierdzą, że obecnie podróż autem do wybieranego przez nich obiektu trwa od 5 do 20 minut.
Zdjęcie główne: mat. prasowy