Według Adobe Analytics, Czarny Piątek wygenerował 9,8 miliarda dolarów sprzedaży online w USA, co oznacza wzrost o 7,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Przeczytaj również: Sektor dóbr luksusowych jest odporny na kryzysy. Udowodnił to ranking 100 najcenniejszych marek świata
Black Friday 2023: ile wydali Amerykanie?
Raport Adobe Analytics ujawnia, że wydatki na zakup elektroniki w Czarny Piątek wzrosły o 7,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając w USA rekordową kwotę 9,8 miliarda dolarów. To dowód na to, że świadomi ceny konsumenci chcą wydawać pieniądze na najlepsze okazje i to na nie polują w sieci.
„W zeszłym roku zaobserwowaliśmy pojawienie się bardzo strategicznego konsumenta, który naprawdę próbował wykorzystać te dni targowe, aby móc maksymalnie wykorzystać rabaty” – wyjaśnił Vivek Pandya, główny analityk w Adobe Digital Insights.
Gwałtowny wzrost wydatków w Czarny Piątek odzwierciedla fakt, że konsumenci są bardziej skłonni do wydawania pieniędzy niż w roku 2022, kiedy ceny gazu i żywności były wyjątkowo wysokie.
Specjalista Adobe zwraca uwagę na to, że dużą rolę we wzroście wydatków mogły odegrać zakupy zrobione pod wpływem impulsu, często pod wpływem reklam w mediach społecznościowych. Jak wskazują dane, 5,3 miliarda dolarów sprzedaży online pochodziło z zakupów mobilnych.
Ze względu na rekordową inflację i wysokie stopy procentowe, kupujący zwracają uwagę szczególną na cenę. Konsumenci zwiększyli swoje budżety, opierając się na opcjach „kup teraz, zapłać później”. Według ankiety Adobe 79 milionów dolarów sprzedaży pochodziło od konsumentów, którzy wybrali tę metodę płatności. To 47 proc. Wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Z raportu Adobe wynika, że najlepiej sprzedającymi się kategoriami Czarnego Piątku były urządzenia elektroniczne, takie jak smartwatche i telewizory, a także zabawki i gry. Specjaliści Adobe wskazali, że bestsellery są bezpośrednio powiązane z produktami, które oferują najlepsze zniżki.
Przeczytaj również: Globalny popyt na zakupy świąteczne w grudniu spadnie [raport]
Rekord zakupów jeszcze nie padł?
Specjaliści Adobe spodziewają się, że siła wydatków utrzyma się do Cyberponiedziałku, a największe okazje wciąż przed nami. Z raportu wynika, że wydatki w weekend pomiedzy Black Friday a Cyber Monday mogą osiągnąć 10 miliardów dolarów, a w Cyberponiedziałek szansę sięgnąć rekordowych 12 miliardów dolarów.
Jak wskazuje Vivek Pandya z Adobe, wydatki prawdopodobnie zaczną spadać w dalszej części sezonu świątecznego. Cyber Monday, jako ostatni dzień dużych transakcji w okresie świątecznym, może być ostatecznym wzrostem wydatków na towary inne niż te niezbędne przez resztę roku. „Oczekujemy, że wzrost gospodarczy ulegnie osłabieniu, ponieważ rabaty zostaną obniżone, co będzie miało duży wpływ na zachowania kupujących w tym sezonie” – stwierdził Pandya.
Przeczytaj również: Czerwony alarm