Wspieranie osób niepełnosprawnych i społeczności LGBT+, akcje charytatywne pomagające afrykańskim dziewczętom i dbanie o zrównoważony rozwój – czy Asos wytyczy innym markom modowym drogę do bycia bardziej odpowiedzialnym?
26 września w Londynie odbyła się organizowana przez Asos konferencja „The Future of Fashion: Transformation through Collaboration”. Wzięło w niej udział 90 najlepiej sprzedających się marek na platformie – wśród nich Levi’s, Adidas, Nike i Puma – i najważniejsze organizacje związane z branżą, na przykład Fashion Revolution i WGSN.
Podczas panelów dyskusyjnych omówiono wiele ważnych dla mody tematów – prawa pracownicze, praktyki zakupowe współczesnych klientów, przejrzystość łańcucha dostaw czy praca nad ekologicznymi surowcami. Początek walki o bardziej etyczną branżę? Okazuje się, że Asos rozpoczął ją już wcześniej.
Szkolenia pracowników
W lipcu ruszył pilotażowy program szkoleń i warsztatów dla pracowników Asos, stworzony we współpracy z London College of Fashion, a dokładnie działającym przy niej Centre of Sustainable Fashion. Bierze w nich udział 15 członków podstawowego zespołu projektowego marki. Dowiedzą się na nich o tym, jak dbać o zrównoważony rozwój, zapobiegać marnotrawstwu czy tworzyć ubrania dobrej jakości, które nie zaszkodzą środowisku i nie wylądują po jednym sezonie w koszu.
To jedno z zobowiązań zawartym w planie, który został ogłoszony na ubiegłorocznej konferencji w Kopenhadze. Po ocenieniu efektów program pilotażowy zostanie dopracowany i wdrożony we wszystkich działach projektowych marki.
https://instagram.com/p/BjZPeShgSg0/
Inkluzywność przede wszystkim
Asos podjęło współpracę z Chloe Ball-Hopkins – brytyjską paraolimpijką i dziennikarką sportowej redakcji BBC Bristol. Kilka miesięcy wcześniej Ball-Hopkins wysłała do firmy maila, w której opisała swoją sytuację i prosiła o zauważenie potrzeb osób niepełnosprawnych w branży mody. Jedną z jej propozycji był przeciwdeszczowy kombinezon, dostosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Pomysł na produkt przyszedł jej do głowy podczas uczestnictwa w letnim festiwalu. Kombinezon w pastelowy wzór typu tie-dye jest całkowicie wodoodporny, a jego kształt jest dostosowany do tego, by dać pełną swobodę ruchu osobom poruszającym się na wózku. Na zdjęciach promocyjnych kombinezon prezentuje oczywiście sama Chloe.
So over the last several months I have been working with @ASOS to create a fashionable, yet practical waterproof all in one! Not just for people like me in a chair but for anyone. It's about making fashion accessible! So what should be next?! https://t.co/1gzzkRlED9 pic.twitter.com/7yS57QEmpD
— Chloe Ball-Hopkins 🐝 (@chloe_ballhopzy) July 4, 2018
Nie uratujemy świata, ale możemy coś zmienić
Na początku tego roku Asos ogłosił, że do końca stycznia 2019 roku platforma stanie się wolna od ubrań stworzonych z moheru, kaszmiru, jedwabiu i pierza. Decyzja została podjęta po upublicznieniu przez PETA filmu pokazującego brutalne traktowanie zwierząt w fabrykach moheru w RPA. W tym postanowieniu Asos dołączył do takich marek jak Topshop, H&M czy Marks & Spencer.
>>> Przeczytaj również: Które marki zarobiły najwięcej na Instagramie w trakcie tygodni mody?
Asos postanowił również, że skrawki materiałów z produkcji kolekcji Made in Kenya zostaną przeznaczone na stworzenie artykułów higienicznych dla młodych dziewcząt z regionu Kenigua w Kenii. Wraz z SOKO Community Trust – manufakturą odzieżową, która zapewnia Kenijczykom szkolenia zawodowe i uczciwe warunki pracy – marka zainicjowała projekt Kujuwa. Zapewni on edukację na temat zdrowia, nie tylko reprodukcyjnego, i zadba o produkty higieniczne dla ponad 900 dziewcząt. W zestawie znajdą się podpaski wielokrotnego użytku, dwie pary bawełnianej bielizny, kostka mydła i wodoodporna torba.
Na tym nie koniec – szkoły z regionu otrzymają w ramach projektu WASH stały dostęp do bieżącej wody i toalet.
“Tak” dla środowisk LGBTQ+
W lipcu tego roku Asos świętował Pride Month drugą współpracą z organizacją broniącą praw mniejszości seksualnych CHAAD. Kolekcja składała się z czapek, t-shirtów ze sloganami i patchworkowych kurtek dżinsowych – wszystko oczywiście ozdobione motywem tęczy i utrzymane w jej kolorach. W sesji zdjęciowej promującej kolekcję wzięło udział dziesięcioro członków społeczności LGBTQ+. Wśród nich znalazł się znany z serialu „Trzynaście powodów” aktor Tommy Dorfman oraz Pearl z programu „Ru Paul’s Drag Race”.
https://instagram.com/p/BkUgZxVAv-2/
Wielkie zrównoważone plany
Asos wykorzystuje coraz większy zasięg do promowania nie tylko swoich produktów, ale i odpowiedzialnych postaw wobec ludzi i środowiska. Marka stworzyła plan podpisany rok temu na szczycie mody w Kopenhadze, którego założenia zamierza spełnić do 2020 roku.
Plan składa się z czterech filarów: identyfikacji towarów w łańcuchu dostaw, obniżenie negatywnego wpływu na środowisko, wspieranie rzemieślników i zaangażowanie klientów w zrównoważony rozwój. Pracuje nad nim specjalnie powołany zespół Sustainable Sourcing, składający się z 11 ekspertów doradzających innym oddziałom marki i dostawcom, jak wprowadzać innowacje i tworzyć bardziej zrównoważone ubrania.
Asos planuje wyszkolić wszystkich swoich pracowników oraz organizować zbiórki odzieży i programy recyklingu ubrań na swoich dwóch największych rynkach – brytyjskim i niemieckim. Marka chce również, by do 2020 roku 95% wykorzystywanej przez niej bawełny pochodziła ze zrównoważonych upraw.