Polska platforma odzieżowa Answear.com wraca na do regularnej sprzedaży na rynku ukraińskim. Zawieszenie działalności trwało od końca lutego i – według zarządu marki – nie jest już konieczne. Sprzedaż Answear.com będzie funkcjonować na całym terenie Ukrainy, z wyłączeniem południowo-wschodniej części kraju objętego działaniami wojennymi.
Firma odzieżowa Answear.com przeprowadziła tygodniowy test, który wykazał, że procedury sprzedaży online mogą działać na terenie Ukrainy. Dostawy będą bezpiecznie realizowane w regionach wolnych od działań wojennych, by klienci mogli odbierać swoje zamówienia (wcześniej opłacone przez internet) w punktach odbiorów. Towar będzie wysyłany z magazynu w Polsce, jak przed eskalacją.
— Cieszymy się, że sytuacja za naszą wschodnią granicą uległa znacznej poprawie w ostatnich tygodniach. Widzimy, że zachodnia część kraju wraca stopniowo do normalności, ludzie zaczynają wracać do swoich codziennych obowiązków, życie zaczyna się powoli toczyć, tak jak przed wojną. Dlatego postanowiliśmy wznowić naszą działalność na rynku ukraińskim, tak jak zreszta namawiają do tego Ukraińskie władze.
komentuje Krzysztof Bajołek, prezes zarządu firmy Answear.com.
>>> Przeczytaj również: Answear.com notuje znaczący wzrost przychodów. Ponad 40% w ubiegłym kwartale!
Przyszłość Answear.com na ukraińskim rynku
Mieszkańcy Ukrainy byli istotną bazą klientów dla Answear.com. W 2021 roku firma zarobiła 114,1 mln zł na rynku ukraińskim , czyli około 16,7 proc. łącznej sprzedaży produktów w Europie. Answear.com działa również w dziesięciu innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. w Czechach, Słowacji, Grecji oraz Chorwacji). Na ten moment nie wiadomo, jak sprzedaż w Ukrainie wpłynie na tegoroczne wyniki finansowe firmy, jednak z całą pewnością brak był bardziej odczuwalny niż potencjalnie mniejsze obroty.
— Spodziewamy się, że popyt konsumpcyjny będzie w tym roku trochę mniejszy, ale jesteśmy dobrej myśli. Byliśmy przed wojną mocno rozpędzeni i wydaje się, że stać nas na notowanie dalej dobrych wyników mimo mniej sprzyjających okoliczności. […] Będziemy prowadzić działania marketingowe adekwatne do obecnej sytuacji, a 5 proc. przychodów w pierwszym miesiącu przekażemy na pomoc dla osób potrzebujących na Ukrainie.
powiedział Krzysztof Bajołek, prezes zarządu firmy Answear.com
Sprzedaż Answear, a zmiany w strukturze e-commerce Europy
Wyłączenie Ukrainy ze sprzedaży sprawiło, że nawyki konsumenckie uległy zmianie – postawa klientów z pewnością będzie bardziej powściągliwa. Konsekwentnie ucierpią na tym marże spółki i regulacje wskaźników cen. Jednak Answear.com od początku silnie angażuje się w działalność pomocową na Ukrainie i z tego względu optymistycznie podchodzi do ewentualnych trudności finansowych najbliższych miesięcy.
— Trzeba mieć świadomość, że rynki wschodnie: Rosja, Ukraina, częściowo Białoruś zostały wyłączone dla wielu marek ze sprzedaży, więc niesprzedane towary muszą trafić na inne rynki. To oznacza więcej promocji, a mniej marży dla dystrybutorów odzieży, właścicieli marek. […] W krótkim czasie pewnie będziemy starać się dostosować poziom cen i promocji do potrzeb konsumentów oraz zachowań konkurencji.
powiedział Krzysztof Bajołek, prezes zarządu firmy Answear.com
>>> Przeczytaj też: „Chcemy powiedzieć kobietom, że nie muszą być skromne” – Magdalena Dąbrowska, członek zarządu Answear.com o misji wspierania kobiet [WYWIAD]