noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

#CareerMonday: 4 razy, kiedy powinniśmy powiedzieć “nie”. Rady Steve’a Jobsa

REKLAMA
noSlotData

Przy tak wielu sprawach, które codziennie pojawiają się na naszej drodze, Steve Jobs nawołuje nas do skupienia się nad jednym proroczym cytatem. Zwracając nam tym samym uwagę na 4 razy, kiedy powinniśmy mówić “nie”, aby osiągnąć sukces.

W szaleńczym tempie codziennego życia jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że musimy robić więcej i więcej, zapominając o znaczeniu skupienia się. Dla wszystkich kreatywnych myślicieli i przedsiębiorców, którzy gonią za swoimi marzeniami jedna wypowiedź Steve’a Jobsa, która padła 21 lat temu na konferencji Apple Worldwide Developers Conference w 1997 roku nabiera dzisiaj jeszcze większego znaczenia:

Ludzie myślą, że skupienie się oznacza mówieniE “tak” rzeczom, na których musisz się skupić. Wcale nie o to chodzi. Oznacza mówienie “nie” setkom innym dobrym pomysłom. Musisz wybrać ostrożnie. Jestem dumny z rzeczy, których nie zrobiliśmy tak samo jak z tych, które zrobiliśmy. Innowacja mówi “nie” tysiącom rzeczy.

Bez skupienia się nasza zdolność do myślenia, rozumowania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji czy komunikowania się naturalnie będzie cierpieć. Po prostu nie można zmaksymalizować swojej wydajności, jeśli nasz umysł wędruje po nieskończonej mapie wielozadaniowości. A propos…

Klucz do lepszego skupienia się: porzuć wielozadaniowość

Tak, cecha, którą wymieniamy zawsze na rozmowach kwalifikacyjnych nie jest, jak się okazuje, tak ważna.

The common characteristic of people who had the most time and the highest income is the ability to singletask  - Tim Ferriss, New New Internet Speaking

Rzeczywistość polega na wielozadaniowości. Pewnie nawet teraz, czytając nasz tekst, z niej korzystacie. Ale co by było, gdybyśmy rzeczywiście poświęcili swoją uwagę jednej rzeczy, jednemu problemowi biznesowemu, jednemu zadaniu czy jednej rozmowie? Według Tima Ferrissa bylibyśmy bardziej skupieni, adaptacyjni, a przez to bardziej decyzyjni. Im lepiej potrafimy rozwiązywać problemy, tym bardziej stajemy się wydajni. Najbardziej skuteczni ludzie unikają żonglowania niezliczonymi rzeczami żyjąc dewizą „krok po kroku”. Ponadto badania świadczą o tym, że wielozadaniowość jest mitem i może być szkodliwa. Koniec końców dzielimy koncentrację na wiele zadań, obniżając jakość swojej pracy i wydłużając czas na osiągnięcie założonego celu. Dlatego warto na początek poznać 4 sytuacje, kiedy powinniśmy mówić “nie”.

Powiedz “nie” rzeczom zaśmiecającym twój umysł

Pierwszym priorytetem jest usunięcie bałaganu z naszych głów. Mówimy tutaj o nieistotnych zadaniach czy spotkaniach, które można odłożyć na później albo powierzyć komuś innemu. Po prostu usuńmy je z listy. Im mniej nasz umysł jest zagracony, tym lepsza jest nasza uwaga.

Powiedz nie “przerywnikom”

O dziwo technologia jest jednym z największych przeszkód w osiągnięciu celu. Ciągłe powiadomienia na telefonie czy mediach społecznościowych mogą nam zaszkodzić. Najlepiej wyłączyć powiadomienia i unikać ciągłego sprawdzania e-maili. Co nam to da? Jedno z badań przeprowadzonych z grupą pracowników pokazało, że gdyby wyeliminować wszystkie przerywniki zakłócające pracę, pracownicy ci odzyskaliby od 3 do 5 godzin pracy dziennie, co stanowi aż 40-60% standardowego dnia pracy.

Powiedz “nie” złodziejom czasu

Zarezerwujmy niejako czas, który jest nam potrzebny, aby poświęcić się konkretnemu zadaniu wymagającemu większej energii i niepodzielnej uwagi. Warto poinformować swoich współpracowników o tym fakcie i nie pozwolić, żeby ciągle przychodzili i nam przerywali, chyba że w przypadku poważnych “awarii”. Postawienie granicy jest tutaj niezbędne.

Powiedz “nie” swojej własnej niewierze

Widzimy jak się szyderczo uśmiechacie na widok tego punku, ale to również kluczowa sprawa. Czasami postawienie na jeden konkretny cel i odniesienie sukcesu sprowadza się do sposobu myślenia i wiary w swoje możliwości. W przypadku Big Hairy Audacious Goals (BHAGs) musimy być zadowoleni z podróży i móc spojrzeć na postępy, które zrobiliśmy z perspektywy czasu. Cieszmy się tym czasem i koncentracją, bądźmy pozytywni i może podzielmy się naszymi BHAGs z najbliższymi współpracownikami, żeby mogli nas dopingować.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES