Podsumowanie tego tygodnia zaczniemy od giełdy i sytuacji na rynkach finansowych na świecie.
Na zachodnich giełdach nastąpiła seria spadków. To najdłuższa taka seria od ponad miesiąca – wskazują maklerzy. Wydarzenia, takie jak decyzje banków centralnych – Fed w USA i Banku Japonii, a potem, 23 czerwca, głosowanie w Wielkiej Brytanii w sprawie ewentualnego wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej, mogą jeszcze bardziej zatrząść rynkami.
Polskie spółki z sektora modowego z kolei nadrabiają straty ze słabego pierwszego kwartału tego roku. I tak na przykład grupa Redan (Top Secret, Troll, Dry Wash i TextilMarket) w miesiącu maju zwiększyła sprzedaż aż o 16%. Spółka odzieżowa Próchnik S.A. w maju 2016 roku zwiększyła łączne przychody ze sprzedaży detalicznej aż o 43%. Salony marki Adam Feliks Próchnik odnotowały wzrost o 70% rok do roku. Natomiast sieć sklepów Rage Age w tym okresie odnotowała spadek przychodów za sprzedaż o 21%. Przychody ze sprzedaży spółki CCC S.A. za maj 2016 wyniosły ponad 292 mln zł i były wyższe od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego o 44,1%. Z kolei Spółka LPP, właściciel marek odzieżowych (Reserved, Mohito, Cropp, House, Sinsay i Tallinder) w maju 2016 roku osiągnął przychody wyższe o około 5%. Sieć Wittchen notuje stały wzrost przychodów o 20%. Sprzedaż spółek wchodzących w skład Grupy Gino Rossi, zarządzającej sieciami sprzedaży markowego obuwia Gino Rossi i odzieży damskiej Simple Creative Products, wyniosła w maju 2016 łącznie 21,6 mln zł i była na porównywalnym poziomie w ujęciu rok do roku.
Burberry obcięło pensję prezesa o 75 proc.
Całkowite wynagrodzenia prezesa Christophera Baileya zostało zmniejszone z 7,5 mln GPW do 1,9 mln GBP, a wszystko to z powodu niezrealizowanego celu realizacji wyników finansowych. Bailey sprawuje podwójną funkcję w firmie, bo jest również dyrektorem kreatywnym marki. Notowania firmy w ostatnich 12 miesiącach spadły aż o 38%, a zyski o 7%. Dyrektor finansowa Carol Fairweather i dyrektor operacyjny John Smith również zostali pozbawieni premii.
Z kim Raf Simons podpisał kontrakt?
Raf Simons najprawdopodobniej zastąpi Francisco Costę w Calvin Klein. To najskrzętniej ukrywany sekret branży z głównego powodu: kontraktu, który mówi o zakazie konkurencji, jaki podpisał Simons z LVMH. W październiku ubiegłego roku dyrektor kreatywny postanowił opuścić stanowisko pod pretekstem realizacji swoich indywidualnych planów. Wówczas wiadomość zszokowała całą branżę, bo mowa o jednym z najbardziej utalentowanych młodych ludzi w świecie mody. Nie powinniśmy się spodziewać oficjalnego komunikatu co najmniej do końca lipca. To właśnie w tym czasie upływa termin umowy Rafa Simonsa z Diorem. Jednak hermetyczne i małe środowisko mody nie przestaje szeptać między sobą o potencjalnej współpracy projektanta z Calvinem Kleinem. Od lipca do września jest niewiele czasu, ale czyżby czekała na nas niespodzianka podczas Nowojorskiego Tygodnia Mody?
Amerykańskie nagrody CFDA rozdane
To był wyjątkowy poniedziałkowy wieczór w Nowym Jorku – rozdano nagrody CFDA. Uroczystość odbyła się w Hammerstein Ballroom, a nagrody znalazły się w rękach topowych i znanych nam nazwisk. Marc Jacobs został projektantem roku w asortymencie kobiecym, a Thom Brown – męskim. Beyoncé otrzymała honorową nagrodę ikony mody Fashion Icon Award, co było ogromną niespodzianką. Pełną listę zwycięzców i szczegóły imprezy znajdziecie TUTAJ.
Edyta Górniak zaprezentowała swoją kolekcję ubrań
Kolekcja ubrań Edyty Górniak dla Naoko przedpremierowo została zaprezentowana na targach mody Mustache Yard Sale w Warszawie. W ramach współpracy powstały dwie linie – Take a risk i Make a wish. Wśród propozycji znajdziemy bluzy hoodie (249 zł), cosy (219 zł) oraz long (259 zł), a także spodnie typu baggy (169 zł) i koszulki (99 zł). Już niedługo ubrania będą dostępne w polskich showroomach i w sieci.
Joanna Horodyńska debiutuje w roli projektantki
Horodyńska zaprojektowała dla SI-MI autorską linię ubrań w nowoczesnym, minimalistycznym stylu. W sportowej, a jednocześnie delikatnej kolekcji dominują biel, czerń i denim. Projekty są połączeniem stylu stylistyki i marki, a znajdziemy w niej m.in. spodnie z wysokim stanem, oversize’owe kurtki czy najmodniejsze w tym sezonie bomberki. Część modeli posiada charakterystyczne dla SI-MI elementy, takie jak strzępienia i prucia. Horodyńska nie tylko zaprojektowała linię, ale również została gwiazdą kampanii wykonanej przez Macieja Nowaka, a stylizowanej przez Bartka Indykę.
Kolekcja Joanny Horodyńskiej dla SI-MI będzie dostępna zarówno w internetowym, jak i stacjonarnym butiku marki już od 9 czerwca. Czy stanie się hitem?
Ruszyły castingi do szóstej edycji Top Model
Ruszyły pierwsze castingi do szóstej edycji Top Model. Pierwszymi miastami, które odwiedzili: Marcin Tyszka, Dawid Woliński, Katarzyna Sokołowska i Joanna Krupa były Gdańsk i Katowice. W niedzielę 12 czerwca casting odbędzie się w Warszawie. Kandydaci na modeli muszą spełniać odpowiednie warunki – mieć co najmniej 170 cm wzrostu i od 18 do 30 lat (kobiety) lub mierzyć minimum 180 cm (mężczyźni). TVN pokaże nowe odcinki programu w jesiennej ramówce, która ruszy we wrześniu.
Moda to biznes!
W ostatnich tygodniach coraz więcej uwagi poświęcamy biznesowi modowemu. Przygotowujemy autorskie raporty i analizy, które zgłębiają wiedzę i problemy branży. Zapraszamy.
- Czy platforma Mustache przechodzi kryzys?
- Ile wydaje sektor mody na reklamę?
- Czy centra handlowe w Polsce są przyjazne dziecku?
Prasówka
Codziennie zapraszamy Was także do naszej Prasówki. Dzięki niej możecie na bieżąco śledzić najważniejsze wydarzenia w branży. Oto najciekawsze tytuły minionego tygodnia:
- Więzienie za handel w niedziele?
- Clinton mówiła o nierówności społecznej. W żakiecie za prawie 50 tysięcy zł
- Zalando we współpracy z marką adidas integruje sprzedaż online i offline
- Moschino w wirtualnej rzeczywistości
- Tego robota pokochasz od razu. W minutę poskłada Ci wszystkie ubrania
Warto śledzić nas także na kanałach mediów społecznościowych:
- Facebook: facebook.com/fashionbiznes
- SnapChat: @fashionbiznes
- Instagram: instagram.com/fashionbiznes
- Periscope: @FashionBiznes
Autor: Urszula Wiszowata