noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Modelka przygotowywana na pokaz marki Atlein w trakcie makijażu. Wizażysta maluje jej usta pędzelkiem.

Zwrot używanych kosmetyków – czy to jest możliwe? Jakie są warunki?

REKLAMA
noSlotData

Liczne promocje w drogeriach i perfumeriach zachęcają do zakupów oraz testowania nowych produktów. Czasami jednak okazują się nietrafione. Krem podrażnił skórę, podkład ma zły odcień, a perfumy pachną na skórze zupełnie inaczej niż na blotterze. Zakupy kosmetyczne bywają ryzykowne, szczególnie gdy nie ma możliwości przetestowania formuły przed udaniem się do kasy. Czy w takim razie nieodpowiedni produkt, który nie spełni oczekiwań, musi wylądować w koszu? Czy możliwy jest zwrot używanych kosmetyków? Sprawdzamy.

Czy można zwrócić używane kosmetyki do sklepu?

Klienci przyzwyczaili się do tego, że mają prawo zwrotu zakupionego towaru, szczególnie w sklepach online. Ustawa o prawie konsumenckim szansę sprawdzenia produktu i oceny jego zgodności z obietnicą sprzedawcy. Można przymierzyć odzież i obuwie, a gdy nie spełni oczekiwań, zwrócić w ciągu 14 dni od momentu zakupu w sklepie stacjonarnym bądź otrzymaniu przesyłki w sklepie online. Warunkiem jest jednak oddanie ubrania bądź butów w stanie nienaruszonym, pozwalającym przywrócić je do sprzedaży. Klient nie może dopuścić do obniżenia wartości produktu.

Ustawa o prawie konsumenckim gwarantuje nawet możliwość zwrotu bądź reklamację bez paragonu

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku kosmetyków.

Do przetestowania kosmetyku konieczne jest jego otwarcie, czyli usunięcie zabezpieczeń, takich jak folie ochronne lub charakterystyczne sreberka w kremach oraz nałożenie go na skórę. Te działania z góry wpływają na przydatność kosmetyku, ponieważ naruszają zasady higieniczne, przez co formuła może stracić swoje właściwości. Zwrócony produkt nie może wtedy trafić do ponownej sprzedaży, ponieważ może wywołać reakcje alergiczne u kolejnego użytkownika. Tym samym spada wartość produktu. 

Sklepy nie są zobowiązane do przyjęcia zwrotu używanych kosmetyków. Licz się więc z odmową.

Zwrot a reklamacja kosmetyku – różnice. Co musisz wiedzieć?

Należy mieć na uwadze, że zwrot nie jest jedyną opcją zapewniającą rekompensatę za zakup nietrafionego kosmetyku. Jest nią reklamacja. Uwaga: obowiązuje ona jedynie w przypadkach stwierdzenia wadliwości produktu z winy sprzedawcy lub producenta. 

W praktyce można zgłosić reklamację w takich sytuacjach: 

  • rozwarstwienie kremu, co może świadczyć o zważeniu formuły;
  • zaschnięty tusz do rzęs tuż po otwarciu;
  • spleśniała pomadka.

Reklamację zgłasza się również, gdy klient otrzyma zamówienie z drogerii online z uszkodzonymi opakowaniami kosmetyków, np. skruszoną paletą cieni, stłuczoną butelką podkładu. 

Ważne: każdą reklamację należy stosownie udokumentować zdjęciami lub nagraniami tuż po otwarciu. Klient musi dowieść, że uszkodzenie kosmetyku nie było efektem jego działań.

W ramach reklamacji sprzedawca bądź sklep zobowiązany jest do wymiany produktu lub zwrotu kosztów zakupu.

Kiedy i jak zwracać używane kosmetyki do sklepu?

Istnieje jeden wyjątek, w którym zwrot kosmetyków jest możliwy. Muszą pozostać nienaruszone, nieotwarte, najlepiej w oryginalnych opakowaniach. Takie sytuacje zdarzają się, np. gdy masz już kupiony produkt, ale zmieniłaś zdanie i wiesz, że nie będziesz ich nakładać na skórę. Pamiętaj tylko, by mieć dowód zakupu – paragon lub fakturę ze sklepu online.

Wcześniej zapoznaj się z polityką zwrotów danego sklepu. Czy zwrot kosmetyków w Rossmannie jest możliwy? Jakie zasady wprowadza Hebe? Jak wygląda zwrot w Sephorze czy Douglasie? W razie wątpliwości skontaktuj się z obsługą klienta.

Jak uniknąć zwrotu używanych kosmetyków? 

Jeżeli zwrot używanych używanych kosmetyków nie jest możliwy, należy zawczasu zminimalizować ryzyko nieudanych zakupów. W jaki sposób? Na początek zasięgnij opinii. Czytaj recenzje w internecie, oglądaj testy produktów na YouTube lub zapytaj znajomych o ich doświadczenia z produktem. 

Korzystaj z próbek i testerów, dzięki którym zapoznasz się z konsystencją, zapachem lub odcieniem kosmetyków. Gdy próbujesz czegoś nowego, wybierz miniaturową wersję, która jest tańsza i nie zrujnuje twojego portfela.

Najważniejsze: dokonuj przemyślanych zakupów. Miej na uwadze potrzeby skóry i dobieraj stosowne formuły oraz kolory. Przemyśl także, czy na pewno w danym momencie potrzebujesz nowego produktu.

Używane perfumy a zwrot – czy to możliwe? 

Specyficzną kategorię kosmetyków stanowią perfumy. Często decyzja o ich zakupie jest podejmowana na podstawie testera w sklepie, ale zapach może inaczej rozwijać się na skórze w warunkach domowych. W odróżnieniu od podkładów, tuszów do rzęs czy pomadek, formuła perfum nie ma bezpośredniego kontaktu ze skórą. Czy wobec tego można zwrócić używane perfumy?

Niektóre sklepy, np. Sephora, akceptują zwroty używanych perfum pod warunkiem, że flakony nie zostały uszkodzone, a zużycie jest minimalne. Najlepiej, gdy zachowasz oryginalne opakowanie, czyli kartonik, do którego można ponownie włożyć produkt. 

Przed zakupem skorzystaj z darmowych próbek wybranego zapachu. Zmniejszysz ryzyko zwrotu perfum.

Co zrobić z używanym, ale nietrafionym kosmetykiem?

Brak możliwości zwrotu używanego kosmetyku nie oznacza wyrzucenia go do kosza na śmieci. Równie dobrze możesz oddać kosmetyk znajomemu lub wymienić się na inny produkt. Zastanów się też nad znalezieniem nowego zastosowania, np. krem do twarzy może spełnić funkcję kremu do rąk. 

Coraz więcej osób dokonuje sprzedaży kosmetyków na platformach sprzedażowych, np. Vinted. Czy słusznie? Pisaliśmy już na ten temat: Czy na Vinted można sprzedawać używane kosmetyki?

Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, Atlein

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES