noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Reklamacja bez paragonu główne

Reklamacja bez paragonu – czy jest możliwa? Co na to prawo?

REKLAMA
noSlotData

Robisz zakupy, ale po transakcji zapominasz zabrać ze sobą paragon lub bezwiednie go wyrzucasz. Po pewnym czasie zakupiony produkt okazuje się wadliwy. Chcesz złożyć reklamację, ale sprzedawca informuje cię, że nie może jej przyjąć bez paragonu. Co wtedy? Według prawa reklamacja bez paragonu jest możliwa, a sklep lub sprzedawca, który jej odmawia, łamie przepisy. Wydruk z kasy fiskalnej nie jest jedynym potwierdzeniem zakupu. Jak ubiegać się o swoje prawa i na jakiej podstawie?

Czy można dokonać reklamacji nie mając paragonu?

Reklamacja to zgłoszenie wad lub uszkodzeń zakupionego produktu, które nie wynikają ze sposobu użytkowania przez klienta. Jej podstawą jest udowodnienie, że towar zakupiono w danym sklepie. Niestety, niektórzy sprzedawcy twierdzą, że reklamacja bez paragonu nie jest możliwa, a to błąd z ich strony. 

Zgodnie z przepisami regulowanych ustawą o prawach konsumenta z 2014 roku, paragon nie jest jedynym dowodem zakupu. Reklamację możesz złożyć na podstawie innych dokumentów, o ile jasno wskazują, w jakim sklepie zakup miał miejsce.

Jeżeli uda ci się dostarczyć inne dowody zakupu, zasady reklamacji bez paragonu są takie same, jak z paragonem. Wówczas sklep ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w ciągu 14 dni od jej złożenia.

Warto sprawdzić: Zakup ubrania na fakturę. Czy odzież może być kosztem firmy?

Jakie dokumenty mogą zastąpić paragon w przypadku reklamacji?

Prawo konsumenckie przewiduje, że dowodem zakupu może być każdy dokument, który pozwala jednoznacznie zidentyfikować sprzedawcę i kupującego oraz datę dokonania transakcji.

Jakie dokumenty mogą zastąpić paragon do reklamacji?

  • Potwierdzenie płatności kartą – wyciąg bankowy lub elektroniczne potwierdzenie transakcji jest dowodem zakupu.
  • Faktura – jeśli została wystawiona faktura, również stanowi dowód zakupu.
  • Potwierdzenie zakupu online – w przypadku zakupów w e-sklepie otrzymujesz elektroniczną fakturę na adres e-mail i możesz ją przedstawić, ubiegając się o reklamację.
  • Potwierdzenie z aplikacji sklepu – jeśli masz zainstalowaną w telefonie aplikację danego sklepu i w trakcie zakupów sprzedawca skanuje z niej kod, informacja o transakcji zostaje zapisana w historii zakupów na twoim koncie. Możesz ją przedstawić jako dowód przy reklamacji.

Kiedy reklamacja bez paragonu nie zostanie uznana?

Brak paragonu nie wyklucza możliwości skorzystania z prawa do reklamacji, ale istnieją sytuacje, gdy sprzedawca może odmówić jej uznania. Dzieje się to w następujących przypadkach.

  • Klient nie jest w stanie przedstawić żadnego dowodu zakupu produktu w danym sklepie – bez nich sklep może odmówić przyjęcia reklamacji.
  • Przedstawiony dowód zakupu jest nieczytelny lub nie pozwala na jednoznaczną identyfikację transakcji. Dokument musi być wyraźny i nie pozostawiać żadnych wątpliwości.
  • Upłynął termin zgłoszenia reklamacji, czyli 2 lata.

Prawo dopuszcza reklamację bez paragonu, a nowoczesne rozwiązania, takie jak płatności elektroniczne, dodatkowo ułatwiają ten proces. Pamiętaj jednak, by zachowywać jakiekolwiek dokumenty potwierdzające zakup, by w razie problemów skutecznie dochodzić swoich praw.

Czytaj także: To koniec ery papierowych rachunków. Nadchodzą rewolucyjne zmiany dla klientów i przedsiębiorców

Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, street fashion

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES