W ubiegłym roku Chiny wyeksportowały tekstylia i odzież o łącznej wartości 293,6 mld USD. Oznacza to spadek o 8,1 proc. (- 2,9 proc. skorygowany o wpływ kursów walutowych), informuje chińska rada tekstylna CCPIT-Tex. Pomimo wyzwań związanych z niepewnością wpływającą na globalny rynek odzieżowy, CCPIT-Tex twierdzi, że stopniowa modernizacja sprzętu i przejście na rynek produktów o wyższej jakości pomoże w odbiciu.
Przeczytaj również: Omnibus kontra rzeczywistość. Prawie 70 proc. Polaków nie ufa promocjom w sieci
Eksport tekstyliów i odzieży z Chin w 2023 roku
Niższe dane za 2023 r. należy postrzegać w świetle wahań kursów walutowych, które miały wpływ na Chiny w ciągu roku. Wartość dolara spadła do 6,73 juana w lutym, po czym wzrosła do 7,34 juana we wrześniu. Następnie ustabilizowała się na poziomie około 7,10 juana na początku 2024 roku. Wahania te uwydatniły wpływ zachodniego rynku dotkniętego inflacją na eksport.
W ubiegłym roku Chiny wyeksportowały towary o łącznej wartości 134,5 mld USD w samych tekstyliach. Stanowi to wzrost o 8,3 proc. w dolarach i 3,1 proc. w juanach. Eksport odzieży wyniósł 159,14 mld USD, według CCPIT-Tex. Oznacza to spadek o 7,8 proc. w dolarach i 2,8 proc. w juanach.
Przeczytaj również: Elementy loftowe w sypialni. Surowa elegancja
Z czego wynikają gorsze wyniki eksportu tekstyliów i odzieży?
Spadki te można przypisać bardzo złemu początkowi roku, kiedy to Pekin zniósł ograniczenia związane z rygorystyczną polityką “zero Covid”. CCPIT-Tex zauważa jednak, że “od kwietnia 2023 r. wznowiono dodatni miesięczny wzrost, wykazując marginalną, ale znaczącą poprawę”. Wskazuje również, że rok zakończył się grudniem charakteryzującym się wzrostem eksportu tekstyliów i odzieży o 5,2 proc. i 3,5 proc. w porównaniu z grudniem 2022 roku.
– Obecnie eksport chińskiego przemysłu tekstylnego na główne rynki, takie jak Stany Zjednoczone i Asean (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej), ustabilizował się – zauważa chińska rada tekstylna, która wskazuje na trzy miesiące kolejnych 5 proc. wzrostów eksportu tekstyliów i odzieży do Stanów Zjednoczonych. Eksport do Asean skurczył się jednak o ponad 10 punktów w okresie styczeń-listopad.
Wyszczególnione dane pokazują, że kraje budujące “Nowy Jedwabny Szlak” z Chinami (w tym Bangladesz, Kambodża, Indonezja, Birma, Pakistan, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt i Turcja) stanowią ponad 50 proc. chińskiego eksportu tekstyliów i odzieży. “Eksport do krajów takich jak Rosja, Kazachstan, Arabia Saudyjska, Singapur, Algieria i inne osiągnął wyjątkowo dobre wyniki“, podsumowuje organ przedstawicielski chińskiego przemysłu tekstylnego.
Przeczytaj również: CHANEL LES BEIGES WINTER GLOW – nowa odsłona kolekcji
Zdjęcie główne: Unsplash