noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
Z najnowszego raportu przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) dowiedzieliśmy się, jakie nastroje panują wśród konsumentów. Czego oczekują Polacy? Czy nastawiają się oni na spowolnienie gospodarki? A może wręcz przeciwnie. Liczą na jej przyspieszenie. Przyjrzeliśmy się danym.

Dowiedzieliśmy się, co myślą konsumenci. Jakie są nastroje Polaków?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Z najnowszego raportu przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) dowiedzieliśmy się, jakie nastroje panują wśród konsumentów. Czego oczekują Polacy? Czy nastawiają się oni na spowolnienie gospodarki? A może wręcz przeciwnie. Liczą na jej przyspieszenie. Przyjrzeliśmy się danym.

Przeczytaj również: Problemy z zarządzaniem pieniędzmi mają swoje źródło w braku odpowiedniej edukacji finansowej [raport]

W październiku 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł – 17,9  i był o 2,4 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 02-11.10.2023 r. przeprowadzono 1483 wywiady.

Przeczytaj również: Zalando wprowadza wielokanałowy system realizacji zamówień. W programie popularna polska marka

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK)

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. Wzrosty odpowiednio o 4,0 p. proc. i 3,6 p. proc. Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W ich przypadku były to wzrosty o 2,8 p. proc. i 2,5 p. proc. Niższą wartości niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 1,2 p. proc.). W odniesieniu do października 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 27,6 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK)

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,1.

Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 2,5 p. proc. i 2,4 p. proc.). Wzrost (o 1,5 p. proc.) wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 1,2 p. proc.). W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 27,6 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.

Przeczytaj również: Kamizelka puchowa na jesień. Jak nosić?

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej [tabela]

Okres badania ankietowegoZmiany sytuacji finansowej gospodarstwa domowego  w:Zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w:Obecne dokonywanie ważnych zakupówWskaźnik ufności konsumenckiej BWUK
      Rok     Kwartał             Miesiącostatnich 12 miesiącachnajbliższych 12 miesiącachostatnich 12 miesiącachnajbliższych 12 miesiącach
abcde
 saldo ocen w procentach 
   Lata   
2013-21,9-13,6-45,2-31,2-21,6-26,7
2014-15,7-7,3-29,9-18,4-13,7-17,0
2015-10,7-2,8-21,5-11,4-8,2-10,9
2016-3,90,9-11,0-9,4-2,5-5,2
20170,12,81,8-1,89,22,4
20180,63,68,72,812,85,7
20194,86,39,71,216,47,7
2020-6,5-8,4-24,9-29,1-13,4-16,4
2021-10,3-8,2-38,4-27,5-13,3-19,6
2022-26,4-31,3-56,2-50,1-34,9-39,8
  Kwartały  
2022III-31,5-34,5-61,2-52,6-38,2-43,6
 IV-31,2-34,0-62,1-52,1-39,6-43,8
2023I-28,9-23,6-55,2-39,3-35,9-36,6
 II-25,1-16,0-48,9-28,3-32,1-30,1
 III-17,6-9,1-40,2-21,1-24,5-22,5
  Miesiące  
202209-32,5-36,4-61,5-53,8-36,7-44,2
 10-31,0-34,8-64,1-56,7-41,1-45,5
 11-32,2-35,6-60,9-51,1-39,9-44,0
 12-30,4-31,4-61,4-48,6-37,7-41,9
202301-28,1-27,3-57,2-43,5-34,4-38,1
 02-28,6-23,2-54,2-38,0-36,2-36,0
 03-29,9-20,3-54,2-36,2-37,2-35,6
 04-26,9-17,6-52,3-30,8-33,5-32,2
 05-24,2-15,7-48,5-27,6-33,3-29,9
 06-24,3-14,5-46,0-26,5-29,6-28,2
 07-18,2-11,4-43,7-23,6-27,7-24,9
 08-18,5-10,2-39,9-20,7-21,8-22,3
 09-15,9-5,7-37,0-18,8-24,0-20,3
 10-11,9-6,9-33,4-16,3-21,2-17,9
Źródło GUS

Przeczytaj również: Pięć porannych rytuałów, aby wstawać w lepszym nastroju

Autor: GUS, zdjęcie główne: Unsplash

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(3,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,0)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES