Piąta odsłona badania Barometr Retail odkrywa, jakie są zasięgi sztucznej inteligencji w sektorze sklepów internetowych. Ile firm zdecydowało się już na skorzystanie ze wsparcia AI w swoim biznesie?
Czytaj także: ChatGPT zagrożeniem? Oto jak poszczególne kraje regulują działalność AI
AI w e-commerce
Narzędzie AI zyskuje na popularności w ciągu ostatnich kilku miesięcy, a wpływ na to może mieć m. in. zaprezentowanie ChatGPT oraz innych podobnych technologii związanych z algorytmami i generatywnej AI. Takie rozwiązania coraz bardziej się rozwijają, nic więc dziwnego, że zaczynają być one wdrażane przez kolejne sektory, w tym sferę e-handlu. Jak podaje najnowsza edycja badania Barometr Retail, obecnie blisko 60 proc. (a dokładniej 59%) przedsiębiorstw z branży e-commerce wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich obszarach biznesowych. Analiza ta to inicjatywa firmy doradczo-technologicznej Future Mind, która powstała na bazie danych zebranych wśród grupy 56 ekspertów związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI.
Na ten moment obecność AI w e-handlu przejawia się przede wszystkim w personalizacji treści marketingowych oraz w obsłudze klienta. Różne chatboty to popularne i chętnie wykorzystywane narzędzie w sklepach online – i nie bez powodu. Oszczędzają one czas i zasoby ludzkie. Wszystko dlatego, że nie trzeba zatrudniać na ich miejsce całego sztabu asystentów sprzedaży, a klientom pozwalają na uzyskanie błyskawicznych odpowiedzi.
Równocześnie ich dynamiczny rozwój sprawia, że są w stanie obsłużyć coraz bardziej skomplikowane pytania, co podnosi jakość obsługi klienta. AI obecnie wkradło się także do innego ważnego elementu e-commerce, a mianowicie do sfery personalizacji zakupów. Algorytmy AI analizują ogromne porcje danych o zachowaniach i zwyczajach zakupowych konsumentów, a w konsekwencji mogą im zaoferować spersonalizowane rekomendacje produktów. Efekt? Większe zadowolenie klienta i wzrost sprzedaży.
AI: szansa czy zagrożenie dla e-commerce?
Narzędzia sztucznej inteligencji zaczynają być coraz powszechniej wykorzystywane w e-commerce. Głównie po to, by spersonalizować ofertę i dostosować ją do indywidualnych potrzeb klienta poprzez zaawansowane algorytmy i analizę zbieranych danych. W tym kontekście właściciele firm e-commerce mają nadzieję, że AI wesprze rozwój ich biznesów i widocznie większy sprzedaż. Wskazują na to wyniki – Barometr Retail podaje, że detaliści planują rozszerzać zasięgi AI w swoich firmach. Ponadto, niemal połowa, bo 45 proc. respondentów zatrudnia specjalnych pracowników zajmujących się AI. W przypadku 16 proc., zatrudnione na tym stanowisku osoby są także zachęcane do zwiększania swoich kompetencji w tej dziedzinie. Tylko 9 proc. ankietowanych podaje, że nie zatrudnia tego rodzaju specjalistów i nie zamierza tego zrobić.
Na pytanie, czy AI to szansa, czy zagrożenie dla polskiego handlu, ponad połowa, bo 52% respondentów uważa, że to “zdecydowanie szansa”. Ewentualny potencjał, choć już nie z taką pewnością, dostrzega kolejne 36% ankietowanych. Natomiast tylko 7% uznaje go za większe zagrożenie niż szansę dla e-commerce.
Jak widać, sztuczna inteligencja ma w sobie potencjał dla rozwoju branży e-handlu. Warto jednak zastanowić się, czy technologia ta nie powtórzy losów innych, chwilowych trendów w e-commerce. Rozwiązania takie jak tokeny czy blockchain zostały niejednokrotnie na szybko wdrożone do firm ze względu na lęk przed odstawaniem i niedopasowaniem, jednak okazało się, że trendy te nie przetrwały próby czasu. Ich wady i słabości, stopniowo wychodzące na światło dzienne, skutecznie zniechęciły detalistów do ich wykorzystywania. AI ma szansę na spowodowaniem sporej rewolucji w e-commerce, bez powtórzenia losów np. tokenizacji. Jednak najpierw warto dogłębnie przeanalizować możliwości, sposoby i skutki wdrażania sztucznej inteligencji do e-handlu, by dobrze wykorzystać jej potencjał.
Czytaj także: NAJWAŻNIEJSZE POLSKIE EKO MARKI. TU KUPUJEMY W 2023 ROKU
Zdjęcie główne: Unsplash