Branża mody nieustannie poddawana jest wpływom zewnętrznym – ekonomicznym czy społecznym, które zmieniają jej charakter i stawiają przed nią nowe oczekiwania konsumentów i kolejne wyzwania. Co czeka branżę w najbliższych 3 latach według badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości?
Cyrkularność i slow fashion: kluczowy trend w branży mody 2023
Cyrkularność to niezwykle istotne zjawisko w aktualnej modzie. Przed designerami i markami stawiane są spore oczekiwania: konsumenci nie chcą już przyczyniać się do zaśmiecania środowiska. Zamiast nadprodukcji i nadwyżek magazynowych oraz szybkiej mody i wyrzucania szybko niszczących się rzeczy, poszukują jakości i zrównoważonych rozwiązań w swojej szafie. To daje spore pole do popisu dla mody cyrkularnej.
Klienci masowo sięgają po odzież z drugiego obiegu. Szukają jej czy to na oficjalnych sklepach konkretnych marek, czy też na popularnych portalach do sprzedaży używanych ubrań i akcesoriów, jak Vinted czy bardziej luksusowe Vestiaire Collective.
Rosnącą popularnością cieszą się także wypożyczalnie ubrań, które oferują wynajem stroju na wyjątkową okazję. Takie rozwiązania jest przyjazne dla środowiska, gdyż zapobiega pompowaniu produkcji odzieży, ale także dla portfela. Dzięki niemu klienci nie muszą wydawać pieniędzy na strój, który założą tylko na jednorazowe wyjście.
Czytaj także: „Kup teraz, zapłać później” – rozwiązanie na czas kryzysu?
Moda tworzona lokalnie w Polsce
Z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że w ciągu najbliższych trzech lat największym wyzwaniem dla producentów odzieży będzie dostosowanie produkcji do standardów ekologicznych. Są one wymagane przez nowe ustawy unijne oraz oczekiwania klientów. Kolejne poważne wyzwanie to – jak wynika z badania – konieczność znalezienia lokalnych dostawców materiałów, a wszystko by skrócić łańcuch dostaw.
Kryterium lokalności to kolejne ważne zjawisko we współczesnej branży. Dzisiejsi prosumenci chcą wiedzieć, gdzie powstają ich ubrania. Co więcej, doceniają także wkład i kunszt przez lokalnych, polskich rzemieślników oraz łatwą identyfikację polskich produktów.
AR i inne nowoczesne technologie. Nowe wyzwanie dla branży mody?
Jednym z istotnych niepokojów przedsiębiorców z branży są również oczekiwania związane z cyfryzacją mody.
Niemal 30% ankietowanych uważa, że w sklepach online jak najszybciej należy wdrożyć rozwiązania technologiczne typu Argumented Reality. Takie narzędzia pozwolą klientom wirtualnie zmierzyć ubrania, a także je spersonalizować.
Lepsza jakość, wyższa cena? Rosnące ceny ubrań
Moda tworzona lokalnie z poszanowaniem środowiska nieuchronnie wiąże się z wyższymi cenami produktów.
Ponad połowa, bo 58% ankietowanych przedsiębiorców planuje w ciągu najbliższych trzech lat podwyżki kwot, które trzeba zapłacić za ich produkty lub usługi.
Wyższe ceny mają się jednak wiązać z lepszą jakością. Ubrania w duchu slow są trwałe, starannie wykonane i mają ponadczasowy design. Na wzrost zainteresowania droższą, ale porządną odzieżą ma również wpływ inflacja. Rosnące ceny produktów codziennych sprawiają, że konsumenci poszukują jakościowych ubrań, które nieprędko trzeba wymieniać na nowe.
Czytaj także: Top 4 luksusowe swetry na sezon jesień-zima 2023 | lamode
Zdjęcie główne: Unsplash