Raport Nielsen Shopper Trends 2023: eksperci ds. handlu detalicznego z NIQ zidentyfikowali 6 transformacyjnych trendów w handlu detalicznym na rok 2023. Co z nich wynika?
Nowe poziomy cen i potrzeby konsumentów
Pierwszy trend koncentruje się na ekonomicznym rozwarstwieniu konsumentów i jego wpływie na marketing CPG, w tym zarządzanie cenami premium i value, znaczeniu marek własnych i kanałów wartości asortymentu. Najlepiej zarabiające i najniższej zarabiające osoby przejdą odpowiednio do poziomu premium i value, ale tak naprawdę to ostrożni konsumenci ze średniego poziomu będą najważniejsi zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i marek.
Łańcuchy dostaw bedą bardziej lokalne i opłacalne
Trwały wpływ COVID-19, obowiązkowe inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekstremalne warunki pogodowe powodują, że firmy muszą tworzyć nowe strategie dotyczące łańcuchów dostaw. Te będą miały bardziej lokalny charakter, będą transparentne i dużo bardziej zautomatyzowane niż kiedykolwiek wcześniej. Z raportu wynika, że marki zwrócą uwagę na alternatywy, wobec tradycyjnych form wykorzystywanych w łańcuchu dostaw. Popularna staną się energia odnawialna i samochody elektryczne.
Zrównoważony rozwój numerem jeden
Firmy i konsumenci nie są po tej samej stronie, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, częściowo dlatego, że zrównoważony rozwój oznacza różne rzeczy dla różnych ludzi. Sprzedawcy detaliczni i marki muszą w taki sposób prowadzić swój biznes, aby ułatwić konsumentom zakupy w sposób zrównoważony.
Zmiany w robieniu zakupów
Konsumenci zmieniają sposób, w jaki robią zakupy. Wiele z tych zmian dotyczy tego, w jaki sposób ludzie się przemieszczają po mieście. Styl życia związany z pracą zdalną radykalnie zmienił wzorce i zachowania zakupowe. Handel elektroniczny, dostawy i logistyka zmuszają detalistów do ponownego przemyślenia lokalizacji i ścieżki zakupowej konsumenta.
Konsumenci chcą wrócić do sklepów stacjonarnych
Po pandemii nastąpiła stabilizacja w handlu internetowym, a jednocześnie zauważalna zmiana w zachowaniu konsumentów, którzy chcą wrócić do sklepów stacjonarnych. Ożywienie sprzedaży fizycznej określane jest jako jedna z pozytywnych konsekwencji COVID-19.
Pokolenie Z zmienia przyszłość zakupów
Generacja Z zmienia podejście do naszych zakupów. Sprzedawcy detaliczni i marki muszą się przygotować na zaspokojenie potrzeb kupującego, w taki sposób, aby być z nim w nieustającym kontakcie. Wymaga to usprawnienia social mediów i nowych działach w zakresie handlu społecznościowego. Generacja Z to pokolenie, które stawia wysokie wymagania dotyczące niezapomnianych wrażeń w trakcie zakupów, indywidualnego podejścia do kupującego i ekologicznego podejścia do mody.
Przeczytaj też: Do 2027 roku na świecie zniknie 83 mln miejsc pracy. Sprawdź, co z twoim stanowiskiem [raport]
Zdjęcie główne: Unsplash