W czasie, gdy Europa pracuje nad deklaracjami środowiskowymi i etykietowaniem importowanych produktów, Chiny zapowiadają własny ekologiczny certyfikat dla tekstyliów. W projekcie Reborn, który skupia się na materiałach pochodzących z recyclingu, bierze aktualnie dwadzieścia sześć firm.
Platforma Reborn – China Fiber Zero Carbon Action 2023 — Sustainable Textiles Credible Platform – ma pomóc identyfikować i śledzić produkty tekstylne w całym łańcuchu dostaw. Ogłoszony 29 marca projekt, nadzorowany jest przez Departament Przemysłu Dóbr Konsumpcyjnych Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych oraz Administrację Nadzoru Rynku w Suzhou i będzie prowadzony wspólnie przez China Chemical Fibers Association i National Advanced Functional Fiber Innovation Center – informuje China Daily.
Aby zachęcić do inicjatywy, która pomogłaby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, ministerstwo twierdzi, że będzie „koordynować i wspierać federacje branżowe, właścicieli marek i producentów w łączeniu się i uczestnictwie w ulepszaniu platformy, aby szybko promować jej popularność i uznanie w branży”.
Nowa platforma jest częścią działań zmierzających do ustanowienia chińskiego systemu certyfikacji standardów włókien pochodzących z recyklingu. Pomysł ten jest zgodny z deklarowanym przez Pekin pragnieniem stworzenia lokalnej sieci zbiórki i recyklingu wycofanych z eksploatacji wyrobów tekstylnych – powiedział Duan Xiaoping, wiceprezes Chińskiej Narodowej Rady ds. Tekstyliów i Odzieży.
Chiny są największym na świecie producentem i konsumentem włókien chemicznych – kluczowego surowca dla przemysłu tekstylnego. W 2022 roku wyprodukowały 64,88 mln ton włókien chemicznych, co stanowiło ponad 85 proc. całkowitej ilości przetwarzanych włókien w kraju i ponad 70 proc. całkowitej światowej produkcji włókien.
Prace nad większą identyfikacją tkanin Chin rozpoczęły w czasie, gdy Unia Europejska intensywnie działa w kierunku wprowadzenia cyfrowych paszportów dla ubrań. Digital ID ma pozwolić każdemu na sprawdzenie projektu i pochodzenia ubrania i materiału, z którego zostało stworzone. Pozwali to na prześledzenie całej drogi produktu, co sprawia, że marka i jej działalność stają się znacznie bardziej transparentne, a klienci mają pełną wiedzę na temat nabywanego produktu.
Zdjęcie główne: Unsplash
Przeczytaj również: Quiet Luxury: jak nowy trend na dyskretny luksus ma się do mody zrównoważonej?