Od kilku miesięcy w przestrzeni medialnej pojawiały się informacje o problemach CCC, których rozwiązania dopatrywano się nawet w sprzedaży spółki. Niewątpliwie jeden z liderów rynku segmentu obuwia przeżywa trudny okres. Jaki jest jego plan na wyjście z tego kryzysu? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Autor: Paweł Makosz
Rzeczywistość CCC
W roku obrotowym 2022 spółka CCC miała 443,9 mln PLN straty netto. Wynik ten został osiągnięty pomimo wzrostu przychodów o 23 proc. do 9,12 mld PLN. W okresie od listopada 2022 roku do końca stycznia 2023 roku spółka wypracowała 86 mln zysku EBITDA (zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych) i aż 57 mln PLN straty operacyjnej. Konsensus PAP Biznes zakładał 112,3 mln PLN zysku EBITDA i 39,1 mln PLN straty.
Za nami kolejny, trzeci rok wyzwań na rynku handlu. Liczne zmiany otoczenia makroekonomicznego, będące następstwem m.in. wybuchu wojny w Ukrainie, miały znaczący wpływ nie tylko na przedsiębiorstwa, ale również bezpośrednio na Klienta i jego decyzje zakupowe. Wdrażany sukcesywnie przez ostatnie lata nowy model biznesowy, pozwolił nam w tym czasie adekwatnie odpowiedzieć na nowe potrzeby konsumentów – zarówno od strony produktowej, cenowej, jak i wygody zakupów jaką daje omnichannel. Dzięki temu, nie tylko utrzymaliśmy, ale i zwiększyliśmy nasze udziały na rynku – powiedział Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy CCC – Co ważne, kluczowe inwestycje związane ze wspomnianą zmianą modelu biznesowego są już za nami. Liczymy na to, że jeśli zgodnie z prognozami sytuacja makroekonomiczna ustabilizuje się, 2023 rok będzie dla Grupy CCC czasem zarówno kontynuowania wzrostów sprzedaży, jak i odbudowy rentowności.
Dane spływające w ostatnich miesiącach z Giełdy Papierów Wartościowych również nie napawały nadmiernym optymizmem. Pięć lat temu założona w 1999 roku spółka zaliczana była do grupy tych wartościowszych na GPW. Momentami jej kurs przekraczał 300 PLN. Nawet w pandemicznym 2021 roku akcje detalisty utrzymywały się powyżej 100 PLN. Dzisiaj ich cena waha się w okolicy 42 PLN.
CCC zmaga się z poważnymi tarapatami. W połowie 2022 roku obsługa długu spółki sięgnęła 2,6 mld PLN. Czy zarząd myśli jednak o sprzedaży działalności? Niekoniecznie.
Plany na nadchodzące miesiące
W roku finansowym 2023 spółka planuje wygenerować co najmniej 10,2 mld PLN przychodów. Wzrost rentowności EBITDA, który widoczny ma być w każdym z szyldów, przekroczyć ma w tym czasie 10 proc.
– Do końca roku, chcemy zmniejszyć nasze zobowiązania finansowe o blisko miliard złotych – podkreślił Karol Półtorak, wiceprezes zarządu Grupy CCC ds. Rozwoju, Klienta i Digital. Dodał on, że „zgodnie z planem przedstawionym w listopadzie 2022 roku, CCC pracuje nad ograniczeniem finansowania dłużnego”.
W tym celu CCC wprowadzi, chociażby leasback przestrzeni magazynowych połączony z refinansowaniem pozostałego zadłużenia. Docelowo spółka dążyć będzie do zwiększenia linii factoringu odwrotnego. Korzystny wpływ na jej obecną pracę ma obserwowana od połowy 2022 roku poprawa warunków do zakupu nowych kolekcji. Eksperci zauważają normalizację kursu walut oraz stabilizację łańcucha dostaw, co z pewnością pozytywnie wpływa na obniżenie kosztów frachtu.
– W trwającym kwartale zanotowaliśmy 11 proc. wzrostu przychodów. Co więcej, miesiąc do miesiąca widzimy nie tylko poprawę trendu przychodów, ale także marży brutto – zauważa Czyczerski.
Spółka przymierza się także do emisji akcji do 500 mln PLN, co byłoby ważnym elementem wspierającym realizację tegorocznych planów. Krok ten stworzyłby poduszkę bezpieczeństwa w przypadku ewentualnych nowych wyzwań otoczenia biznesowego. Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez PAP Biznes, CCC już rozpoczęło budowanie księgi popytu w drodze subskrypcji prywatnej nie więcej niż 13.999.999 akcji imiennych serii L oraz do 9.643.599 akcji na okaziciela serii M, przy czym łącznie wyemitowane ma zostać nie więcej niż 14 mln akcji serii L i M.
Zgodnie z wcześniejszą uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia cena akcji nowej emisji, przy której CCC wspierać mają między innymi BM PKO BP, Santander BM, czy Pekao Investment Banking, została ustalona na poziomie 36,11 PLN. Grupa przewiduje, że umowy objęcia akcji nowej emisji zostaną zawarte przez inwestorów do dnia 27 kwietnia.
A więc czy był lub jest temat sprzedaży spółki założonej przed ponad dwudziestu laty przez Dariusza Miłka? – Zdecydowanie nie – odpowiedziała Marta Rzetelska, PR Manager Grupy CCC.
Przeczytaj też: Grupa CCC podsumowuje 2022 r. “Do końca roku, chcemy zmniejszyć zobowiązania finansowe o blisko miliard złotych”
Zdjęcie główne: mat. prasowe