noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Well-being w pracy. Co to jest i dlaczego warto o niego zadbać?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Ciągła praca, działania na deadline’ach, a przede wszystkim rosnące wśród Polaków wypalenie zawodowe powoduje u coraz większej ilości pracowników złe samopoczucie. Podejście well-being może rozwiązać ten problem. Czym jest i jak o nie dbać?

Well-being w pracy: czym jest?

“Well-being” to pojęcie, które w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza dobrostan. Koncepcja podejścia “well-being”, to sytuacja, w której dana osoba czuje się komfortowo i pewnie, w tym przypadku w miejscu pracy. Składają się na nią: umiejętność radzenia sobie ze stresem, realizowanie własnego potencjału, pozytywne nastawienie do pracy, kształtowanie własnej odporności psychicznej oraz odczuwanie szczęścia ze swojej ścieżki zawodowej.

Model PERMA: teoria well-being

Według prof. Martina Seligmana, badacza zajmującego się well-being, na dobrostan każdego człowieka składa się pięć ważnych elementów, określanych skrótem PERMA.
P (positive emotions) – pozytywne emocje,
E (engagement) – zaangażowanie,
R (relationships) – relacje,
M (meaning) – poczucie sensu,
A (achievement) – docenienie.

Dobrostan psychiczny w pracy jest ważny. Trendy HR 2023

To jak wygląda środowisko zawodowe w twojej firmie, ma znaczenie. Poziom dobrostanu psychicznego wpływa na jakość pracy i jej wydajność. Pracodawcom powinno zależeć na zbudowaniu zgranego, szczęśliwego zespołu, który jest usatysfakcjonowany ze swoich działań. Takie podejście przynosi korzyści obu stronom. Według badań przeprowadzonych w trakcie pandemii poczucie szczęścia sprawia, że pracownicy są o 43% bardziej produktywni i aż o 86% bardziej kreatywni. Odczucie satysfakcji z wykonywanej pracy w 98% wpływa też na obniżenie stresu.

Według prognozowanych trendów w HR-ach na 2023 wszystko wskazuje na to, że to właśnie pracownik będzie w centrum zainteresowania pracodawców. Pracodawcy będą monitorować potrzeby pracowników, nie tylko związanych z podwyżką. Chcąc zatrzymać u siebie kompetentne osoby, dostosują formę benefitów do ich potrzeb.

Well-being w praktyce – oferuj więcej niż podwyżkę

Wsparcie pracownika możesz okazać na wielu poziomach. Według badań premia to nie zawsze motywator do pracy. Często dużo lepszym rozwiązaniem okazują się dodatkowe benefity w postaci opieki medycznej, karnetu na siłownie czy karty ze zniżkami na wydarzenia kulturalne. Kolejnym etapem “filozofii” well-being jest okazywanie uznania w formie pochwał. Pracownika można zmotywować szczerą rozmową na temat jego kompetencji i pochwałą wśród współpracowników. Dobrym sposobem są cykliczne spotkania podsumowujące pracę, ankiety satysfakcji i codzienne docenianie starań.

Źródło: positivepsychology/perma-model/

Zdjęcie główne: Unsplash

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES