Z pewnością każdemu z nas przydarzyła się sytuacja, podczas której potrzebowaliśmy szybkiej konsultacji lekarskiej lub konkretnych leków. Często brak łatwego dostępu do lekarza, a także dolegliwości, które nie są bardzo uciążliwe, sprawiają, że odwlekamy wizytę w czasie. Jest to duży błąd, nawet lekkie dolegliwości mogą być początkiem wielu poważnych chorób. Co więcej, nawet jeśli nie chcemy odbyć wizyty stacjonarnie, możemy skorzystać z teleporady, która zostanie przeprowadzona przez lekarza.
Cyfryzacja dotknęła wiele aspektów naszego życia. Z jednych możemy być zadowoleni z innych niezupełnie, ale trzeba przyznać, że w zakresie świadczeń zdrowotnych cyfryzacja sprawiła, że mamy dużo łatwiejszy dostęp do ochrony zdrowia, a także wielu informacji w jednym miejscu na temat naszego zdrowia. Co więcej, możemy skorzystać z wypisania recepty czy odbycia wizyty.
Cyfryzacja świadczeń medycznych
E-recepty, e-zwolnienia i e-skierowania to tylko kilka możliwości, które mamy dzięki cyfryzacji danych w jednej infrastrukturze. Osoby, które chcą mieć dostęp do informacji na swój temat, mogą założyć Internetowe Konto Pacjenta, jednocześnie warto wspomnieć, że i bez niego można skorzystać z e-konsultacji, e-recept i innych świadczeń.
Internetowe Konto Pacjenta daje dostęp do wielu już gromadzonych danych przypisanych do nas. Warunkiem do zalogowania się w IKP jest posiadanie numeru PESEL. Co więcej, żeby się zalogować, konieczne jest utworzenie lub skorzystanie z profilu zaufanego. Nie jest to jednak duży problem. Uwierzytelnić swoje dane można za pomocą posiadanego konta bankowego (już wiele banków oferuje taką możliwość), w urzędzie skarbowym, oddziale NFZ lub ZUS. Skorzystać z serwisu możemy za pomocą dowolnej przeglądarki internetowej lub aplikacji mojeIKP za pomocą smartfonu.
Informacje w Internetowym Koncie Pacjenta
W Internetowym Koncie Pacjenta możemy znaleźć informacje na temat między innymi:
- e-recept wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo
- dawkowaniu leku przepisanego przez lekarza
- historii świadczeń medycznych/wizyt
- e-skierowaniach
- szczepieniach.
E-konsultacja lekarska — jak działa?
Do skorzystania z e-konsultacji lekarskiej nie jest potrzebne IKP, jednocześnie po jej odbyciu znajdą się w nim nowe informacje na temat historii naszego leczenia. Konto rejestruje wizyty na NFZ, a także prywatne. E-konsultacja odbywa się za pomocą kontaktu telefonicznego. Pacjent nie musi udawać się do przychodni, poradni czy szpitala. Do odbycia wizyty konieczny będzie jedynie dostęp np. do smartfonu i Internetu. Ta forma skorzystania z porady lekarskiej w szczególny sposób może być dedykowana osobom, dla których nawet lekka infekcja może stanowić zagrożenie. Wszystko odbywa się w komfortowych domowych warunkach. Dlatego może ona służyć do przełamywania barier. Wiele osób w Polsce ma z różnych powodów opory przed udaniem się na wizytę do lekarza, a telepraca lekarska, która odbywa się np. z domu, może być sposobem na oswajanie się z wywiadem lekarskim.
E-konsultacja lekarska od początku do końca
W pierwszej kolejności wypełnia się formularz. Poza uzupełnieniem swoich danych należy opisać dolegliwości, problemy, które są powodem skorzystania z e-konsultacji lekarskich. Należy jak najdokładniej opisać je, a także możliwe przyczyny zaistniałej sytuacji. Dodatkowo można dołączyć najnowsze badania. Oczywiście telekonsultacja może obejmować wyłącznie, otrzymanie informacji zwrotnej na temat wyników badań.
Po przesłaniu formularza i opłaceniu usługi kontaktuje się z nami lekarz, który przeprowadza telekonsultację lekarską. Wywiad będzie przeprowadzał na podstawie informacji, które mu przesłaliśmy, historii leczenia oraz dodatkowych pytań. To dzięki nim wyda rekomendację lekarską.
W trakcie rekomendacji lekarskiej lekarz może wystawić e-receptę na zakup potrzebnych preparatów medycznych, a także wskazać szczegóły terapii. Jeśli została wydana e-recepta, będzie ona dostępna w Internetowym Koncie Pacjenta, a także za pomocą sms lub e-maila zostaje ona wysłana do pacjenta. Recepta może zostać zrealizowana w dowolnej aptece.
E-konsultacja lekarska — kiedy może być szczególnie przydatna?
Decyzje o tym, z jakiej formy pomocy skorzystać musi podjąć osoba, która jej potrzebuje dla siebie lub dla swojego dziecka. Każda sytuacja jest inna, dlatego warto, dobrze ją przemyśleć. Jednocześnie jest kilka sytuacji, w których telekonsultacja medyczna może okazać się szczególnie przydatna.
Wakacje, wyjazd za granicę
W przypadku wyjazdu na wakacje możemy spotkać się z dwiema sytuacjami. Pierwsza to problematyczny dostęp do lekarza. Często udajemy się w miejsca, które są z dala od cywilizacji, a co za tym idzie, dostęp do świadczeń medycznych jest niewielki. W takich sytuacjach e-konsultacja może zastąpić wizytę lekarską lub być szybkim kontaktem z lekarzem, który zarekomenduje dalsze postępowanie lub rozwieje obawy.
W przypadku wyjazdów za granice dodatkowym problemem staje się bariera komunikacyjna, a także koszty leczenie w danym kraju. E-konsultacja daje dostęp do lekarza, któremu bez przeszkód przekażemy wszystkie informacje oraz otrzymamy zalecenia czy przeciwwskazania.
Soboty, niedziele i święta
W ramach Narodowego Funduszu Zdrowia mamy do dyspozycji nocną i świąteczną opiekę zdrowotną. Jednak możemy z niej skorzystać, jeśli obawiamy się, że nasz stan lub stan zdrowia dziecka następnego dnia pogorszy się. Jeśli jednak jest stabilny, należy poczekać na dzień roboczy. Co więcej, często by dostać się do takiego punktu, konieczne jest przejechanie kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu kilometrów. Dlatego w takich sytuacjach szybkim sposobem na otrzymanie informacji może być e-konsultacja.
Zawsze decyzję o skorzystaniu z danego świadczenia zdrowotnego należy podjąć, opierając się o zagrożenie, które jest związane z dolegliwościami. Telekonsultacja medyczna czy recepta online (https://e-recepta.net/recepta) są to duże udogodnienia, które otrzymaliśmy w związku z cyfryzacją usług służby zdrowia. Jednocześnie jak wszystko mają swoje wady i zalety.