noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
centrum handlowe

Nowe powierzchnie handlowe, wzrost transakcji oraz odbudowa obrotów i odwiedzalności. Ten raport ujawnia, jak wygląda sytuacja centrów handlowych po pandemii

REKLAMA
noSlotData

Raport Retail Research Forum za pierwsze półrocze 2022 r., przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych, pokazał, że dla branży był to czas powrotu do wyników sprzed pandemii i odrabiania strat. Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA, a kolejne 390 tys. mkw. GLA było w budowie. Sfinalizowano kilkanaście transakcji inwestycyjnych na łączną kwotę 800 mln Euro. Jednocześnie obroty  centrów  handlowych  były  w  tym  okresie  o  6,3%  wyższe niż w pierwszym półroczu 2019 r., a odwiedzalność wyniosła 98,6% tej z 2019 r.

Sytuacja centrów handlowych po pandemii

Z analizy raportu Retail Research Forum wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii. Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99% tej sprzed pandemii. Inwestorzy wydali blisko 2,9 mld Euro na nieruchomości komercyjne, w tym 800 mln Euro na obiekty handlowe. Z kolei dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców i rozbudowie 4 większych galerii powierzchnia handlowa osiągnęła 12,74 mkw. GLA – informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. 

Nowe powierzchnie handlowe

W I połowie 2022 r. na rynku nieruchomości komercyjnych sfinalizowano blisko 60 transakcji o wartości przekraczającej 2,88 mld Euro. Za 26% spośród tej kwoty, czyli 800 mln Euro odpowiadają transakcje dotyczące nieruchomości handlowych. W największym stopniu przyczyniły się do nich dwie duże transakcje dotyczące przejęcia 50% udziałów portfela M1 przez PIMCO oraz 49% udziałów portfela EPP przez I Group.

Dane z rynku inwestycyjnego pokazują przyrost nowej powierzchni handlowej GLA o 97 tys. mkw., czyli ok. 8% więcej niż w I półroczu 2021 r., gdy do użytku oddano ok. 90 tys. mkw. GLA. W tym okresie otwarto 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz rozbudowie 4 centrów handlowych. Łączne zasoby powierzchni handlowej na polskim rynku osiągnęły poziom ok. 12,74 mln mkw., czyli 334 mkw. na 1000 mieszkańców (683 mkw. na 1000 mieszkańców w 8 największych aglomeracjach). W budowie pozostaje kolejne 390 tys. mkw. GLA, w tym 240 z przewidywanym terminem otwarcia w II połowie 2022 r. Najbardziej popularnym formatem pozostają centra handlowe,  które  stanowią  84%  zasobów  handlowych w Polsce. Parki handlowe odpowiadają za 14%, a 2% to centra wyprzedażowe (tzw. outlety).

Centra handlowe – obecna sytuacja i zagrożenia

Przedstawione dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej kondycji. Należy jednak pamiętać o trudnym otoczeniu makroekonomicznym i politycznym. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów. Znaczącym czynnikiem jest również niestabilna sytuacja związana z wojną w Ukrainie.

Raport Retail Research Forum

Więcej szczegółowych danych można znaleźć w treści raportu PRCH Retail Research Forum za I półrocze 2022 r. Publikacja jest dostępna na stronie Polskiej Rady Centrów Handlowych w języku polskim i angielskim. Przygotował ją zespół ekspertów z siedmiu firm i organizacji, badających polski rynek nieruchomości na podstawie danych własnych oraz zgromadzonych przez PRCH. 

W gronie ekspertów tego wydania publikacji pod redakcją PRCH znaleźli się przedstawiciele: BNP Paribas Real Estate Poland, Cushman & Wakefield, GfK, METRO Properties, JLL, Colliers oraz Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Przeczytaj również: Handel internetowy w Polsce. Jakie są najważniejsze trendy konsumenckie w 2022 roku?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES