noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Właściciel Ubrania do Oddania o przyszłości mody cyrkularnej w Polsce. “Już niebawem będziemy świadkami rewolucji na rynku odzieżowym” 

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Drugi obieg w modzie to bez wątpienia jej przyszłość. Na przestrzeni ostatnich lat coraz częściej i głośniej mówi się o szkodliwości tzw. fast fashion. Namawia się również do ograniczania kupowania i wybierania rzeczy z drugiego obiegu, dla dobra środowiska. Założyciele Ubrania do Oddania i Butik Cyrkularny zauważyli tę potrzebę już wcześniej. Dziś łączą propagowanie wyboru ubrań z drugiego obiegu z działalnością dobroczynną. Funkcjonują nie tylko on-line, ale również stacjonarnie, otwierając zyskujące na popularności butiki cyrkularne. Jak dokładnie działają i co jest w ich planach? O tym w wywiadzie z “Fashion Biznes” opowiedział Tomasz Bocian, który UdO założył wraz z Zosią Zochniak.

Fashion Biznes: Ubrania do Oddania działalność internetową rozpoczęło już w 2018 roku. Na stronie możemy przeczytać, że dzięki portalowi zamieniacie niepotrzebne ubrania na darowizny finansowe, które następnie trafiają do współpracujących z Wami organizacji pozarządowych. Czy mógłbyś wytłumaczyć, na czym dokładnie to polega? 

Tomasz Bocian: Portal UbraniaDoOddania.pl uruchomiliśmy we wrześniu 2018 roku, a pracę nad nim rozpoczęliśmy w 2017 roku. Stworzyliśmy miejsce, w którym każda osoba posiadająca niepotrzebne tekstylia może bezpłatnie i wygodnie zamienić je na darowiznę finansową dla wybranej przez siebie fundacji. Tworząc takie rozwiązanie sprawiliśmy, że rynek zbiórek odzieży używanej stał się należycie przejrzysty i transparentny. Każdy kilogram ubrań to darowizna finansowa – przekazywana nie za czyjś gust, a gest.

Redefininujemy pojęcie drugiego obiegu na rynku tekstylnym – wprowadzamy z powodzeniem i wielokanałowo rzeczy używane ponownie na rynek. Staramy się uratować absolutnie wszystkie tekstylia przed wyrzuceniem ich na śmietnik, a za kilogram pozyskanych rzeczy przekazujemy złotówkę na cel charytatywny. Dzięki naszej fantastycznej społeczności przekazaliśmy podmiotom NGO już ponad milion złotych. 

Tomasz Bocian, współzałożyciel Ubrania do Oddania i Butik Cyrkularny, fot. Materiały Prasowe

Jakie są założenia Waszego modelu biznesowego?

Nasz model biznesowy opiera się o sprzedaż rzeczy, które do nas trafiają. Mianownikiem jej realizacji jest działanie oparte o ideę cyrkularności i społecznej odpowiedzialności naszego biznesu. Zaczynaliśmy od serwisu fundraisingowego UbraniaDoOddania.pl. Dzisiaj jesteśmy wiarygodnym i rzetelnym partnerem prospołecznym – przeprowadziliśmy ponad 600 kampanii, współpracujemy z 200 organizacjami charytatywnymi. Aktywnie rozwijamy działania retail. W naszym portfolio są: Butiki Cyrkularne – koncept unikalnych sklepów z używaną odzieżą w butikowym wydaniu w galeriach handlowych, sklepy UDO Second Hand, gdzie obok ubrań i dodatków znaleźć można tekstylia domowe, a także sieć sklepów partnerskich Ecowear.

Prowadzimy także liczne kooperacje z markami modowymi – np. wraz z firmą 4F/OTCF odświeżamy, naprawiamy i wprowadzamy rzeczy marki do ponownej sprzedaży. Z kolei w ramach współpracy z LPP i ponad 1000 sklepów Reserved, MOHITO, House, Cropp oraz Sinsay we wrześniu 2022 zbieramy razem niepotrzebną i zbędną odzież. Bardzo ważna jest dla nas także edukacja i realna zmiana rynku odzieżowego. Dzięki doświadczeniu, wiedzy i zaangażowaniu nawiązaliśmy partnerstwo z Komisją Europejską w zakresie wdrożenia w Polsce założeń Strategii Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym. 

Czym jest cyrkularność? I czy Waszym zdaniem w dobie fast fashion, istnieje realna szansa, by moda działała zgodnie z tą zasadą na większą skalę?

Obecnie mamy ten komfort obserwowania ogromnych zmian w branży mody. Wynikają one z wdrożeń założeń zainicjowanej przez Komisję Europejską “Strategii wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym”. To już nie jest wybór firm, a ich obowiązek. Przejście z gospodarowania liniowego na rzecz cyrkularnego jest właśnie podstawą tej definicji. Wszystkie oczekiwania, adresowane w strategii, pozwolą na to, aby maksymalnie wydłużać przydatność produkowanych rzeczy. My, jako Ubrania Do Oddania i Butik Cyrkularny już teraz tworzymy profesjonalne rozwiązania dla przedstawicieli branży odzieżowej, aby w 2025 roku realizować dla nich działania całkowicie zgodnie z treścią Strategii. Działamy kompleksowo i wszechstronnie – zbieramy, sortujemy, odświeżamy, naprawiamy i wprowadzamy tekstylia do ponownej dystrybucji. Uważam, że cyrkularność w modzie na dużą skalę jest nieunikniona. Wdrożona zostanie nie tylko z poziomu legislacji, ale również oczekiwań konsumenckich. Już za chwilę będziemy świadkami ogromnych zmian i prawdziwej rewolucji na rynku odzieżowym. 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Ubrania do oddania (@ubrania_do_oddania)

Ile ubrań jesteście w stanie zebrać w miesiącu? W jaki sposób są sortowane/wybierane do sprzedaży? W końcu pewnie nie wszystkie nadają się do ponownego wprowadzenia do obiegu.

Miesięcznie trafia do nas ponad 100 ton rzeczy. Dzięki opracowanemu przez nasz zespół modelowi sortowania odzieży, 94 proc. tekstyliów z naszych zbiórek trafia do drugiego obiegu. Stale też szukamy nowatorskich rozwiązań, aby skutecznie zagospodarować przedmioty, które nie nadają się do ponownego wprowadzenia do obiegu. Chociaż ten odsetek jest znikomy, to kluczowe jest dla nas gospodarowanie nim w zgodzie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Jakie są według Was 3 rzeczy, które każdy z nas może zrobić dla wsparcia zrównoważonej mody, a tym samym bardziej ekologicznego życia?

Taka podstawowa zasada, która mi również jest bardzo bliska prywatnie, to przede wszystkim noszenie tego, co już się ma w swojej szafie. W myśl zasady, że nie ma bardziej ekologicznej mody, niż ta, którą już mamy.

Druga to CPW (cost per wear), czyli prosta matematyka, która pozwoli nam obliczyć koszt pojedynczego założenia zakupionego ubrania w kontekście liczby potencjalnych razy gdy będziemy go zakładać. To realnie pozwala oszczędzać pieniądze, podejmować świadome decyzje zakupowe i odpowiadać sobie na pytanie ”Czy rzeczywiście tego potrzebuję?”.

Trzecia to świadome gospodarowanie tym, czego już nie potrzebujemy. Analizy trendów rynkowych pokazują, że branża odzieżowa nieustannie znajduje się w tendencji wzrostowej. Przyjmuje się, że do 2030 roku wzrośnie o 63 proc.. Również w 2030 roku większość wyrobów włókienniczych pochodzić ma z materiałów z recyklingu. Aby było to możliwe, już teraz przed wszystkimi stoi wyzwanie odpowiedzialnego pozbywania się tego, czego już nie potrzebujemy, by ograniczać składowanie i spalanie do absolutnego minimum. 

Czy na przestrzeni ostatnich lat, w trakcie których prowadzicie swoją działalność, widzicie zmiany w społeczeństwie? Czy z roku na rok rzeczywiście chętniej decydujemy się na zakupy z drugiego obiegu?

Oczywiście. Gdy zaczęliśmy budować świadomość na temat drugiego obiegu niepotrzebnych ubrań, branża traktowała to jako chwilowy trend. Po czterech latach obserwacji i współtworzenia runku drugoobiegowego wiemy, że cyrkulacja jest przyszłością branży mody. Nie tylko z uwagi na Strategię KE, ale dzięki świadomości konsumentów. Jesteśmy coraz bardziej świadomi kosztów środowiskowych i klimatycznych produkcji taniej odzieży. Dzisiaj zadajemy sobie już nie tylko pytania kto, jak i gdzie wyprodukował moją odzież, ale też zastanawiamy się co się z nią stanie, kiedy ją wyrzucimy. Stale szukamy alternatyw, bowiem polityka i rynek nie nadążają za potrzebą realnych zmian.

Nadal nie mamy zdefiniowanych rozwiązań dotyczących zarządzania odpadami tekstylnymi. Tekstylia nie są frakcją, więc ubrania i dodatki można po prostu wyrzucić na śmietnik. Dodatkowo, na rynku nie ma technologii realizującej recycling w 100 proc., którą można wprowadzić na masową skalę. Drugie życie ubrań jest dziś najbardziej ekologiczną i dostępną opcją.

Strona internetowa, butiki stacjonarne… co dalej? W którą stronę planujecie rozwój Ubrania do Oddania? 

Skupiamy się na rozwoju własnej sieci sprzedaży. Dzięki niej cały czas możemy uczyć oczekiwań i trendów kształtujących drugi obieg wyrobów włókienniczych. Natomiast to, na czym obecnie jesteśmy skupieni, to silna współpraca z producentami odzieżowymi w oparciu o dyrektywy wynikające ze Strategii Zielonego Ładu, ale również oczekiwanych zmian w branży z tytułu Strategii KE wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym.

Dzięki opracowanym przez nas metodom zbierania, sortowania i przywracania tekstyliów do ponownego obiegu, UdO jest świetnym i profesjonalnym partnerem do realizowania założeń Strategii. Naszym celem jest dostosowywanie i realizacja procesów dla branży mody. Dzięki nim będzie miała ułatwioną drogę przejścia z gospodarowania liniowego na rzecz cyrkularnego. 

Największy cel, który chcielibyście osiągnąć w ciągu kolejnych 5 lat działalności to…

W najbliższych 5 latach chcemy mieć w pełni zmodernizowaną i zautomatyzowaną sortownię odzieży wraz z własnymi liniami umożliwiającymi recykling tekstyliów oraz ugruntować swoją pozycję w sektorze drugiego obiegu w Europie. Obecnie pracujemy nad tym, aby określić nasze możliwości i gotowość rozpoczęcia działalności w krajach europejskich z jednym z większych przedstawicieli branży odzieżowej w Polsce. Mamy nadzieję, że w pierwszym kwartale przyszłego roku będziemy mogli powiedzieć, jakie zmiany szykują się w naszych markach.  

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Ubrania do oddania (@ubrania_do_oddania)

Przeczytaj też: Ictyos w cyklu “Start-up’y, które zmieniają świat mody”. Oto upcyclingowa morska skóra z łusek ryb

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES