noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Fashion e-commerce w oczach klientów

REKLAMA
noSlotData

W obliczu pandemii i związanych z nią ograniczeń, handel, w tym branża modowa, musiał się przenieść do internetu. I trend ten może się utrzymać: LPP, właściciel marek odzieżowych Cropp, House, SinSay, Mohito i Reserved nie otworzył części sklepów stacjonarnych z początkiem maja. Nie jest to zresztą również trend nowy, bo jak wskazują badania rynku liczba osób dokonujących zakupów w sieci jest coraz większa. Eksperci jeszcze przed pandemią szacowali, że wartość rynku e-commerce w Polsce osiągnie w 2020 roku 50 mld złotych. Chociaż obecna sytuacja spowoduje niewątpliwie spowolnienie gospodarcze, to prowadzi też do korzystnych dla branży zmian w nawykach zakupowych Polaków, nie ma więc powodu żeby przewidywać znaczny spadek obrotów w e-commerce. 

Wszystko to jest niezwykle ważne dla branży odzieżowej, ponieważ odzież, dodatki i buty to towary, które Polacy najchętniej kupują przez internet. Wyprzedzają nawet klasyk e-handlu: książki i płyty.

Sektor modowy rynku e-commerce

Prawie trzy czwarte klientów e-commerce kupuje odzież, akcesoria i dodatki, a ponad połowa obuwie. Są to najczęściej kupowane w sieci typy produktów. Podobnie wygląda sytuacja z zakupami w serwisach zagranicznych: najpopularniejsze towary to odzież i dodatki oraz obuwie. Nie zaskakuje, że kobiety kupują te produkty częściej niż mężczyźni, podobnie zresztą jak buty, kosmetyki i perfumy. Ubrania w sieci najczęściej kupują osoby w wieku 25-34 lat, a najrzadziej osoby starsze. Nieco inaczej ma się sprawa z butami, które osoby starsze wprawdzie również kupują najrzadziej, ale już osoby w wieku 25-34 lata kupują je rzadziej niż młodzież i osoby przed pięćdziesiątką. W sumie jednak należy zauważyć, że badania rynku nie wykazują tu wielkich różnic i tylko grupa wiekowa 50+ kupuje ubrań i butów wyraźnie mniej (podobnie zresztą jak wszystkich innych produktów).

NIe ma za to wielkich różnic w związku z wykształceniem. Osoby z wyższym wykształceniem nieco częściej kupują w internecie ubrania i akcesoria, ale nie są to wielkie różnice, a w przypadku obuwia żadne. Nie zaskakuje też, że częstotliwość z jaką ankietowani kupują ubrania jest proporcjonalna do ich sytuacji majątkowej, chociaż już w przypadku obuwia różnica jest mniej wyraźna i tylko osoby postrzegające swoją sytuację finansową jako złą kupują je wyraźnie rzadziej. Być może wynika to z tego, że buty częściej niż ubrania są zakupem niezbędnym.

Tania paczka kołem zamachowym e-handlu

Dobrą wiadomością dla sektora e-commerce branży modowej będzie, że znakomita większość kupujących uważa, że kupowanie w internecie jest tańsze i szybsze niż w sklepach stacjonarnych. Nawet jeżeli są to wyłącznie opinie osób kupujących w sieci (które oczywiście, że uważają zakupy on-line za dobry pomysł), to nadal opinie o tej konkretnej tezie są istotne. Zajmując się e-handlem warto dołożyć starań żeby nie zawieść tego zaufania. Kluczowe są tu oczywiście atrakcyjne ceny samych produktów, ale w branży modowej, w odróżnieniu od np. elektroniki, księgarni, czy gier planszowych, sklepy rzadko konkurują o klienta sprzedając dokładnie ten sam produkt. Tak więc niewielkie różnice w cenie towarów niekoniecznie zaważą na opinii klientów. Tym co może zaważyć na tej opinii jest za to tania paczka z zamówieniem. Nawet jeśli nie jest to do końca racjonalne, klientom łatwiej jest porównać cenę identycznych usług kurierskich niż cenę różnych bluzek.

W kontekście wyboru konkretnego sklepu internetowego tania paczka z zamówieniem jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje kupujących (ważniejsze są tylko wcześniejsze dobre doświadczenia). Z kolei wśród rzeczy, które mogłyby skłonić internautów do częstszego robienia zakupów on-line, tania paczka regularnie wymieniana jest na pierwszym miejscu. Za to wysokie koszty dostawy są jednym z najczęściej napotykanych problemów.

Paczka kurierska pozostaje najczęściej wybieraną i najbardziej pożądaną formą dostawy zamówień z e-sklepów. Darmowe odesłanie zakupionego towaru przesyłką kurierską w systemie door-to-door jest zaś preferowaną i najczęściej wykorzystywaną formą zwrotu. Najlepiej więc  żeby tania paczka z ubraniami ze sklepu internetowego była paczką kurierską.

Materiał przygotowany we współpracy z partnerem

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES