“- Za co najbardziej lubisz Michelle Obamę?”, pytam moją znajomą, zachwycającą się autobiografią byłej Pierwszej Damy Stanów Zjednoczonych. Po chwili zastanowienia dostaję odpowiedź: “Bo jest… taka ludzka”. Od czasów Jackie Kennedy chyba żadna Pierwsza Dama nie cieszyła się taką popularnością wśród Amerykanów. Z żadną tak wiele kobiet na świecie nie mogło się identyfikować. Michelle Obama zdążyła podbić nasze serca – teraz podbija Netfliksa.
Michelle Obama i jej becoming na Netfliksie
Autobiografia Michelle Obamy szybko stała się światowym bestsellerem – sprzedała się w ponad 10 milionach egzemplarzy! Tymczasem, od 6 maja na Netfliksie możemy również obejrzeć serial dokumentalny, będący uzupełnieniem dla historii opowiedzianej w książce. Widzowie towarzyszą Michelle podczas trasy promującej jej książkę, przez trzy miesiące w 2018 roku. W tym czasie była Pierwsza Dama odwiedziła 34 amerykańskie miasta. Na organizowane na stadionach czy w ogromnych halach widowiskowych spotkania bilety wyprzedawały się jak gorące bułeczki. Zainteresowanie było nie mniejsze niż w przypadku koncertów najsłynniejszych zespołów muzycznych. Ale w tym wypadku na scenie stawał nie rockowy band, lecz jedna tylko, uśmiechnięta i pewna siebie kobieta.
Współpraca Obamów z Netfliksem
Za reżyserię dokumentu odpowiada Nadia Hallgren, która towarzyszyła Michelle przez cały czas trwania tournée. Za produkcję natomiast odpowiada należące do Obamów Higher Ground Productions (wśród którego dorobku należy wymienić nagrodzony Oskarem dokument “American Factory”). Jak informuje portal wirtualnemedia.pl:
Firma producencka Baracka i Michelle Obamów współpracuje z Netfliksem od ubiegłego roku. W ramach podpisanej wieloletniej umowy, Higher Ground Productions zajmuje się dystrybucją materiałów pozyskanych na zasadach licencji.
Para prezydencka zdecydowała się na współpracę z platformą streamingową po to, by móc dzielić się inspiracjami z młodszym pokoleniem odbiorców. Dzięki temu mógł powstać chociażby nominowany w ramach Sundance Film Festival dokument “Crimp Camp”, przedstawiający rzeczywistość niepełnosprawnych dzieci w Ameryce.
A documentary directed by Nadia Hallgren that shares the stories of the amazing people I met after the release of my memoir.
– pisze Michelle Obama na swoim Twitterze.
Find your voice
Tak, jak w przypadku książki – dokument ma być inspiracją dla innych kobiet. Wpisuje się mocno w ruch “empowerment”, a jego główny przekaz zamyka się w 3 prostych słowach: “Find your voice”. Jego wydźwięk wzmacniają historie innych kobiet, które Obama spotyka na swojej drodze. Czasem kamera odwraca się od Obamy i pozostaje z tymi nowymi bohaterkami na dłużej. Przesłanie jest jasne, klarowne. Michelle, podawana za wzór leaderki z powołania, przekazuje pałeczkę młodszemu pokoleniu.
Dzieląc się swoją historią – dzieciństwem spędzonym w Chicago, czasami studiów, godzeniem macierzyństwa z rozwijającą się karierą i wreszcie okresem prezydentury Baracka Obamy – Michelle tworzy swoją nową wersję American Dream, już nie cukierkową, lecz mocno realistyczną, udowadniającą, że wewnętrzna siła, marzenia i determinacja mogą zdziałać wiele. Trzeba tylko pozwolić im przemówić.