Przyszłość jest niepewna. I nie chodzi tylko o obecną sytuację. Społeczeństwo zmienia swoje podejście do życia, konsumpcji i wydawania pieniędzy. Jak biznes powinien się na to przygotować?
Zaśmiecony świat
Jak wynika z raportu „A New Textiles Economy: Designing Fashion’s Future” cytowanego przez portal Fast Company, każdego roku na świecie produkowanych jest 100 miliardów (!) sztuk odzieży dla zaledwie 8 miliardów ludzi. Brzmi obłędnie? Chyba nie tylko dla nas. Na dzień dzisiejszy przyszłość maluje się w czarnych barwach.
W obawie o przyszłość konsumenci mówią dość!
Ziba, firma która zajmuje się m.in. badaniem zachowań konsumentów i budowaniem strategii z zakresu customer experience, zbadała temat podejścia do zakupów w obecnym świecie. Wniosek? Przestajemy kupować. Posiadanie nowości przestaje być priorytetem, wolimy cieszyć się i korzystać z tego co mamy, niż inwestować w kolejną (niepotrzebną zazwyczaj) rzecz. Jednak celem badanie było nie tyle ustalenie, że przestajemy kupować, ile jak powinien radzić sobie z tym biznes.
Eksperci z Ziba w raporcie „Future of Consumption 2020” doszli do wniosku, że dzisiejszy konsument odczuwa coraz większe napięcie, stres i dezorientację, żyjąc w świecie przepełnionym odpadami. Społeczeństwo jest jednak na tyle świadome problemu, że zdaje sobie sprawę, że jest częścią narastającego problemu, ale nie ma środków, czasu, energii ani umiejętności, aby cokolwiek z tym zrobić. Stąd tak ważna rola biznesu, który może pomóc w rozwiązaniu problemu.
Co proponują eksperci Ziba?
Ogranicz śmieci
… i naucz tego samego swoich klientów. Ziba wskazuje przede wszystkim na zmianę sposobu produkcji w duchu waste less, ale także dostarczenie finalnego produktu, który będzie umożliwiał wdrożenie tej zasady w codziennym życiu klientów.
Jak to zrobić? Zamiast ulepszać produkt wciąż coś do niego dodając, należy pomyśleć o uczynieniu go prostszym. Im mniej komponentów tym lepiej. Na świecie istnieją już firmy, które działają według tej zasady. Superpopularna marka Rothy’s do produkcji swoich butów używa wyłącznie plastiku pochodzącego z recyclingu (czyszcząc przy tym oceany), a linie produkcyjne firmy są zaprojektowane tak by nawet najmniejszy kawałek materiały się nie zmarnował.
Inny przykład to Ghost Kitchen. Firma oferuje posiłki wyłącznie na wynos bądź z dowozem. Rezygnacja z sieci restauracji to nie tylko duża oszczędność pieniędzy, ale ulga dla środowiska.
Małe rytuały
Czyli doświadczenia, zamiast produktu. Dla wszystkich tych, którzy zmęczeni są kupowaniem, a od marek oczekują zaangażowania. Według Ziba odpowiedzią na potrzeby takich klientów są małe rytuały.
Małe rytuały działają, ponieważ to proste działania przepełnione znaczeniem. Konsumenci szukają inspirujących i ukierunkowanych na cel marek, które zaoferują ciekawe, ale znaczące mikro-doświadczenia.
– z raportu „Future of Consumption 2020”
Klienci uwielbiają, gdy marka poświęca im uwagę i kreuje coś specjalnie dla nich. Stąd, jak zauważają eksperci Ziba, olbrzymie znaczenie będzie miało projektowanie doświadczeń, które umożliwi dotarcie do serc i umysłów klientów. Kto robi to dobrze już dziś? Zdaniem autorów raportu marka Aera i jej zaawansowane technologicznie rozpylacze perfum świetnie wpasowały w potrzeby dzisiejszych klientów, kreując przyjemne doznania w otoczeniu klienta. Inny przykład to Shiseido Optune. Na podstawie skanu skóry i rozpoznania jej potrzeb marka przygotowuje spersonalizowane serum – inne dla każdego klienta. Casper, firma produkująca materace otworzyła dla swoich klientów Casper’s nap bar, czyli miejsce, w którym klienci mogą sobie uciąć drzemkę (przy okazji próbując materace Casper).
Nowe nawyki
Z pozoru mogą niewiele znaczyć, ale każda mała rzeczy prowadzi w końcu do czegoś większego. Przyszłość można wykreować na nowo, a przynajmniej z takiego założenia wychodzą autorzy raportu. Ziba proponuje markom przemyślenie strategii właśnie pod kątem „zaszczepienia” w klientach nowych nawyków, w szczególności takich, które będą miały dobry wpływ na zdrowie i środowisko.
Utrwalanie nawyków to uniwersalny haczyk, który prowadzi do lojalności wobec marki, wzrostu rynku i trwałych możliwości biznesowych.
– z raportu „Future of Consumption 2020”
Care/Of to startup, który zajmuje się dostarczaniem pakietów witamin i minerałów na każdy dzień, upowszechniając tym samym dobry nawyk dbania o zdrowie.
O zdrowie – tyle, że psychiczne – dba także Headspace. Aplikacja dostarcza nagrania medytacyjne, które pozwalają się wyciszyć i wieść zdrowsze, szczęśliwcze i bardziej wyluzowane życie.