Liczby nie kłamią – spadek czytelnictwa magazynów drukowanych pogłębia się coraz bardziej. Czy w efekcie wydawanie magazynów dla kobiet zwyczajnie nie będzie się opłacać?
„Wirtualne Media” alarmują o potężnych spadkach na rynku prasy drukowanej. Na podstawie danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, portal przedstawia ranking najlepiej sprzedających się magazynów dla kobiet w pierwszym półroczu 2019. Wynika z niego, że lider zestawienia „Twój Styl” (wyd. Bauer) zanotował jednocześnie największy spadek w historii pierwszego półrocza – w porównaniu do ubiegłego roku sprzedaż magazynu zmniejszyła się o niemal 17%. W pierwszym półroczu 2019 roku wyniosła ona 129 566 egzemplarzy.
Tuż za „Twoim Stylem” plasuje się magazyn „Zwierciadło” (Wyd. Zwierciadło) ze sprzedażą rzędu 78 881 egz. – zaliczając z kolei wzrost 12,37% – największy w całym zestawieniu. Trzecie miejsce należy do magazynu „Avanti” (Wyd. Agora), który z 1,86 %-owym spadkiem osiągnął sprzedaż 65 456 egzemplarzy.
Jak wynika z zestawienia opracowanego przez „Wirtualne Media”, wszystkie miesięczniki (oprócz magazynów „Zwierciadło” i „Wysokie Obcasy Extra”) zanotowały znaczne spadki sprzedaży w pierwszym półroczu.
W przypadku sprzedaży w czerwcu 2019, liderem zestawienia ponownie okazał się “Twój Styl” osiągając sprzedaż wysokości 110 921 egz – co oznacza 22,51% spadku w porównaniu do czerwca 2018. Największy spadek w tym ujęciu zanotował magazyn “Glamour”, czyli -33,80% przy sprzedaży 22 476 egz.
Spadek zainteresowania magazynami drukowanymi znacząco postępuje od kilku lat, w efekcie czego redakcje zmuszone są ciąć etaty, a wydawnictwa wycofywać z rynku swoje magazyny. Niedawno wydawnictwo Marquard Media Polska zdecydowało się zamknąć swoje magazyny “Shape” oraz “Hot Moda”. Wciąż rosnąca popularność mediów cyfrowych skutecznie wypiera znane nam do tej pory źródła informacji, przenosząc większość obszarów naszego życia do sieci. Obecnie czytelnicy zdecydowane bardziej nastawieni są na szybkie oraz, co istotne, darmowe otrzymanie informacji, stawiając tym samym na korzystanie z treści online. Nietrudno zauważyć, że większość z tytułów posiada prężnie rozwinięte portale internetowe oraz kładzie duży nacisk na swoje portale społecznościowe, gdzie obecnie zdecydowanie łatwiej można przyciągnąć reklamodawców, jak i zgromadzić własną społeczność.
Czy to początek końca znanych nam od lat tytułów i zapowiedź, że już za kilka lat trudno będzie nam dostać drukowane miesięczniki?